Kevin SpaceyFoto: Reuters / Scanpix
Teleblogi
14. november 2014, 11:48

Arvustus: "Kaardimaja" näitab skeemitamise meistriklassi (3)

Kongresmen Frank Underwood on oma võimupositsioonile pääsemiseks sepitsetud salaplaani praktikas käima lükanud ning praeguseks tundub kõik toimuvat ettenähtud stsenaariumi järgi ning eesmärgi saavutamine näib Underwoodi jaoks olevat peaaegu et liiga lihtne.

Teine episood jälgib eelmises Franki asemel välisministri kohale nomineeritud senaator Micheal Kerni kiiret allakäiku, mis lõpuks päädib ka tema kandidatuuri tühistamisega. Olgugi, et Kerni nomineerimine oli Frank Underwoodi salajasi kavatsusi ajendavaks sündmuseks, on see tegelikkuses alles tema plaani esimene etapp.

Kerni kukutamiseks võtab Frank konksu otsa "Kaardimaja" pahapoisi, meelemürkide käes vaevleva Peter Russo, keda tal on tolle ebaprofessionaalsuse pärast isegi õigus oma huvides ära kasutada, ähvardades koostööst keeldumise puhul paljastada avalikkusele tema alkoholi- ja narkolembus. Russo jaoks on saabuvad ajad ilmselt asjaosalistest kõige kibedamad.

Osav manipulatsioon pole ainus vahend, mille abil Frank Underwood oma seatud eesmärkideni jõuab; peale selle on tal ka oskus näha suuremat pilti ning mõista seda kontrollivate toimemehhanismide toimimisviise ning edukalt ette ennustada iseenda ja teiste tegude mõju neile.

Kuivõrd Underwood näis alguses noore ajakirjaniku Zoe Barnesi ambitsiooni alahindavat, siis nüüdseks on ta hakanud tüdrukut nägema olulise mängumuutjana, keda süstemaatiliselt enda tarvis ära kasutada. "Ära kasutamine" pole seejuures muidugi antud suhte päris täpne kirjeldus, kuna pigem on tegemist ikkagi teatud sorti sümbioosiga.

Underwood suhtub Barnesi muidugi endiselt veel kerge ettevaatlikkusega ning võimaldab talle täpselt nii palju konfidentsiaalset informatsiooni, et Barnesil oleks sellest võimalik välja töötada mõjuv lugu, kuid tehes seda piisavalt diskreetselt, et nooruke ajakirjanik jõuaks vajalikke järeldusteni iseseisvalt. Underwood ei too talle midagi otse kandikul ette.

Kui pöörduda tagasi selle "teatud sorti sümbioosi" juurde, siis Zoe Barnesi kasud ja eesmärgid on siin Underwoodi omadega võrdväärsed: tööalase positsiooni parandamine ja mõjuvõimu suurendamine. Barnes on end kiirelt ja tagasi hoidmata mängimas nö esiliigasse, Underwoodi siht on sama, kuid protsess pigem pinnaalune ja varjatud, mis ei lase kellelegi veel näha Franki olulise niiditõmbajana.

Franki ametialane mentaliteet näib tungivat tugevalt ka Underwoodide kodusesse ellu, kus tema jaoks kehtib ka oma naise suhtes põhimõte, et ta ei taha olla kellegi ori. Taoline väljaütlemine olukorras, kus Claire andis talle oma leebe nõudlikkusega mõista, et "ta võiks paremas vormis olla" ja ostetud sõudeergomeetrit kasutada, paljastab nendevahelise suhte passiiv-agressiivse loomuse.

Võib ju küsida, et mis abielu see selline on, kui mõlema osapoole eneseuhkus nõnda suur on, kuid Franki ja Claire'i jaoks tähendabki abielu pigem tugevat partnerlussuhet, mis on seadnud armastusest primaarsemaks üksteise karjäärialase motiveerimise ja ühise raudkindla mentaliteedi kasvatamise. Underwoodide abielu on püha liit selle mõiste kõige võimsamas tähenduses.

Underwoodide kodus näivad püksid olevat pigem Claire'i jalas. Seda tõendab tema tööalane otsusekindlus, kui ta vallandab peaaegu pooled oma töötajatest ning see, kuidas talle omasel leebel nõudlikkusel on jõudu väänata isegi Franki esmapilgul täiesti vankumatu eneseuhkus.

Episoodi lõpuks näeme nimelt Franki sellel ergomeetril ikkagi sõudmas. Moment, mis tõendab meile Underwoodide täielikku vastastikust lojaalsust, millest saab ka nende edaspidiste ettevõtmiste õnnestumise võti.