MAESTROD: Peakangelane Uno Loop, lavastaja Hardi Volmer ja imetleja Eri Klas. Foto: Teet Malsroos
Inimesed
17. veebruar 2014, 07:00

Eri Klas: «Mul on hea meel, et ma juba oma elutee algul joondusin Uno Loobi järele.» (5)

Reedel Rakvere Teatris esietendunud «Uno Bossa ehk Uno Loobi seitse elu» kulmineerus õhtu peategelase lavale kutsumisega. Publik aplodeeris Loobile püsti seistes kümme minutit. Tänutäheks tegi vanameister nõtke ja sügava kummarduse, puudutades mingi vaevata lava põrandat.

Saalitäie vaatajate seas olid näidendi autori Peep Pedmansoni loose sisse kirjutatud Loobi kaasteeline Eri Klas, aga ka kunagine folklaulik ja ennekõike «Viimse reliikvia» lugudega ennast rahva hinge laulnud Peeter Tooma, kes Pedmansoni vaimukates fantaasiamängudes Loobiga kohtub.

Kokku kõlab lavastuses 22 lugu, teiste seas sellised igihaljad viisid, nagu «Mis värvi on armastus» või «Lõke preerias». Ent loomulikult on lavaloo läbivaks tonaalsuseks bossanoovalikud viisid, nagu viitab ka tüki pealkiri.

Siinkohal mõned vahetud esietendusejärgsed muljed.

Eri Klas: «Uno Loop on mehelikkuse etalon!»

«Lavastus oli kui äkiline tagasiminek noorusmaale, ning kõik või peaaegu kõik, mida lavalt sai näha, vastas tõele,» on maestro Eri Klasi esimesed emotsioonid pärast esietendust.

Tema sõnul oli Loop nende tutvumisel talle suureks eeskujuks. «Olin siis ju ka väikestviisi poksija. Aga mis võiks veel olla ühe noore poisi unistuste rada, kui ta näeb poksijat, kes lisaks oskab autot juhtida, laulab, mängib kitarri ning on pealegi selline elumehe tüüp, kes minagi tahtsin olla,» naerab Klas.

«Selline retrospektiivne tagasivaade sellele ajale on väga teretulnud ja müts maha nii pillimeeste kui näitlejate ees,» tuleb dirigent tagasi uuslavastuse juurde.

«Sest kõik lavalt nähtu oli ju tehtud teatri oma jõududega. Väga hästi ja väga vaimukalt ning ka muusikaliselt hästi lahendatud. Samas kui kogu lavastuse peaosaline oli ikkagi Uno Loop. Sest ta on mitte ainult meie, vaid ka tolle aja kangelane. Loop on mehelikkuse etalon! Selles mõttes on mul väga hea meel, et ma ei eksinud, kui mina oma elutee algul tema järele joonduma hakkasin,» vaatab Eri Klas praegugi veel Uno Loobile teatud mõttes alt üles.

Uno Loop: «Tavaliselt eluajal ausammast ei püstitata.»

«Täna sai mitu korda südamest naerda. Samas, kui mitu korda oli mul saalis istudes õudne tunne, et oled justkui iseenda matustel. Sest tavaliselt eluajal sulle ju ausammast ei püstitata. Ma ei imestaks üldse, kui Hardi Volmer ulataks mulle tühja paberilehe autogrammi saamiseks ning kirjutaks pärast sinna juurde, et ma võlgnen talle sada tuhat eurot,» naljatas õhtu peakangelane.

«See on ikka fantastiline, et teatri oma jõududega selline asi välja toodi, samas kui Margusega (peaosalise Margus Grosnõiga – J. K.) oleme kokku leppinud, et teeme veel natuke tööd. Sest ta võiks palju paremini laulda, kui ta seda esietendusel tegi,» kõlab korraks arvamuste sisse ka kriitilisemad noote.

«Aga seda ei maksa nii väga südamesse võtta, sest alles oli esietendus ja töö rolliga läheb edasi. Ja tal on eeldusi palju rohkem, kui mul selles vanuses oli,» teeb vanameister lõpetuseks noorele näitlejale kummarduse.

Grosnõi: «Kõige raskem oli tabada Loobi lihtsust.»

«Mäletan, kui Üllar (teatri kunstiline juht Üllar Saaremäe – J. K.) tuli ühel päeval minu juurde ja ütles, et nüüd on selline lugu, et sul, Margus, tuleb hakata Loopi mängima. Mille peale ma oskasin öelda vaid «ohoh»,» meenutab peaosatäitja Margus Grosnõi oma esimest reaktsiooni.

«Loomulikult oli see suur väljakutse ja samas ka suur au. Et ma ka natuke laulan ja olen isegi kitarri õppinud, olin sellise pakkumisega kohe nõus,» tunnistab ta.

«Mis puutub lavastusse ja rolli, siis kõige keerulisem oli kätte saada ja tabada Loobi lihtsus. See, mis teda kogu aeg on saatnud. Et ta justkui ei näe vaeva, et ta ei tee väga palju midagi, lihtsalt on ja särab. See, et olla laval lihtne, ilma suuremate värvideta midagi näidata, oli kõige keerulisem,» räägib Margus oma rolli sünnist.

«Tänu lavastusele sain ma Unoga kaks korda kokku ja siis lõi mul tuluke põlema, sain kätte mingi aimduse, kuidas seda rolli teha. Aga et ma olen maksimalist, siis tänasest hakkab kõik alles pihta. Siit me hakkame alles edasi minema,» ütleb Margus Grosnõi, kellele lavastuses lähevad kõige rohkem korda kaks lugu: «Su aknast näen» ja «Kamina ees».

Hardi Volmer: Loop on kuningas

«See oli täiesti intuitiivne äratundmine, et loo kangelaseks peab olema just Uno Loop,» põhjendab lavastaja Volmer oma lavastuse peategelase valikut.

«Samas pole ma ainuke, võtame või Loobi õpilase, professionaalse muusiku ja lavastuse lauluõpetaja Kadri Kase, kes samuti kinnitab, nagu ka väga paljud teised tõsiseltvõetavad inimesed, et meil on olnud superkihvte lauljaid, aga Loop on kunn,» võtab Volmer kokku põhjuse, miks ta pilk jäi just Loobil pidama. «Ta oli ju 30 aastat laval ning kogu selle muusika kandjana nende aastate jooksul oli ta lihtsalt kuningas. Nii lihtne see ongi. Sest selle lavastuse põhjus ei olegi niivõrd Loop ise, kuivõrd see muusika, mida ta tegi.»