Daana Suun-Jantson ja Sten-Erik JantsonFoto: Teet Malsroos
Inimesed
21. aprill 2020, 17:18

Loomakliinik vastab Sten-Erik Jantsoni koera surmani viinud operatsiooni kohta: kõik meditsiinilised protseduurid viidi läbi korrektselt (13)

Ärimees Sten-Erik Jantsoni abikaasa Daana kirjutas möödunud nädalal sotsiaalmeedias, kuidas ühest lihtsast operatsioonist kujunes tragöödia, mis lõppes nende koera surmaga.

"Olime pikalt kaalunud/edasi lükanud oma isase chihuahua kastreerimist. Kuid nüüd oli kätte jõudnud aeg, kui olime mõistnud, et antud protseduur on möödapääsmatu ning vajalik. Jordani munandid ei olnud laskunud ning üks neist oli kõhuõõnes, mis võis tulevikus tema elu ohtu seada. Lisaks piinasid Jordanit kurjusehood ning sirtsutamine," kirjutas naine postituses.

Daana sõnul olid nad käinud konsultatsioonides eri loomakliinikutes, kus kinnitati, et antud protseduur on vajalik, ohutu ja lihtne. Operatsiooni tegemiseks valiti PetCity Rannamõisa loomakliinik.

Pärast operatsiooni oli koer rõõmus ja täies elujõus. Koju jõudes olid loomal külmavärinad, kuid arsti sõnul olevat see normaalne. Lõpuks läks koera olukord aga nii hulluks, et temaga pöörduti uuesti loomakliinikusse. Samal õhtul oli kõik veel korras, kuid kui naisele järgmisel hommikul kliinikust helistati, teatati talle juba koera surmast.

"Sisenesime kliinikusse, vaatasime kõik nuttes otsa klienditeenindajatele, kes vaatasid sellise näoga, et mis te soovite. Küsisin, kus on Jordan, kas te ei tea, mis temaga juhtunud on. Suurema kehaehitusega naisterahvas vastas, et me ei pea teadma, meie vahetus alles algas," meenutas Daana.

"Kõige suurem küsimärk jäi ja on siiani, mis juhtus, miks meile ei helistatud, kui loomal halvem hakkas, miks me ei saanud temaga hüvasti jätta. Loomaarst põhjendas, et ta isegi ei tulnud selle peale, et meile helistada, tal oli palju tegemist..." kirjeldas Daana traagilist olukorda.

Kohapeal räägiti ka kliiniku esindaja Kätliniga, kes ei mõistnud samuti, miks perele ei helistatud. "Pikalt sai Kätliniga vesteldud. Täiesti arusaamatu, kuidas sellisel tasemel kliiniku arstid said teha sellise vea."

PetCity Kliiniku tegevjuhi Jürgen Miti kommentaar:

"Kahjuks suri see koer tõepoolest meie kliinikus. Avaldame kliiniku poolt
veel kord kaastunnet – kalli ja armastatud pereliikme surm on alati raske,
eriti kui see on nii ootamatu. Tunneme Jordani perele südamest kaasa.
Püüdsime küll Jordani perekonda veenda lahangu vajalikkuses, et teada
saada, mis siis ikkagi koerakese surma põhjustas, olime ka valmis ise
kinni maksma sõltumatute ekspertide läbi viidava lahangu Tartu Maaülikooli
loomakliinikus, ent Jordani pere ei pidanud seda vajalikuks. Meil on väga
kahju Jordani surma pärast."

21. aprillil avaldas PetCity kliinik ka oma Facebooki lehel kommentaari raviloole:

"Veelkord siiras kaastunne Jordani perekonnale Pet City kliiniku poolt. Mõistame koera perekonna leina ja valu, kuid oluline on siiski jääda raskes olukorras ausaks ning objektiivseks.

Viimastel päevadel on sotsiaalmeedias avaldatud väga palju emotsionaalseid kommentaare Jordani juhtumiga seoses. Sealjuures on saanud agressiivsete ja isiklike rünnakute osaliseks Pet City kliinikus töötavad inimesed. Varasemalt oleme hoidunud ravilugude kommenteerimisest avalikkuses, sest see on loomaomaniku ja kliiniku vaheline diskreetne suhe. Selle loo puhul peame tegema aga erandi, kuna inimesed on asunud aktiivselt kliinikut ründama nii meedia kaudu kui sotsiaalmeedias, moonutades juhtunu tegelikke asjaolusid. See omakorda on toonud kaasa isiklikud rünnakud ka kliiniku arstide vastu, kes kardavad oma turvalisuse pärast. Selline olukord ei ole aktsepteeritav ja oleme sunnitud selgitama avalikkusele raviloo kulgu," kirjutab kliinik.

"Pet City Rannamõisa kliinikus käib aastas vastuvõtul ca 10 000 patsienti, kellest valdav enamus saavad arstide ja loomaomanike koostöös terveks. Ka Jordan on Pet City kliinikus kaks aastat tagasi visiidil käinud. On oluline mõista, et lisaks veterinaaride tööle, on looma terveks saamisel sama oluline roll loomaomanikul. Kodusest ravist ja arstide ettekirjutuste täpsest jälgimisest sõltub väga palju – need on asjad, mida kliinik kontrollida ei saa.

Nii nagu meditsiinis ikka, tuleb paraku ette ka kurvalt lõppevaid juhtumeid. Need on juhtumid, mis ei ole mitte kellegi jaoks kerged – ei loomaomanikule ega ka kliiniku personalile. Sellised olukorrad tekitavad arstidele sügavad haavad väga pikaks ajaks. Klientide tagasiside põhjal saame veendunult tõdeda, et meie kliinikus töötavad oma ala parimad spetsialistid, kes on suure südamega loomasõbrad."

Kliinik kirjutab, et Jordani pere pöördus nende poole tänavu aprillis, põhjuseks munandite laskumatus ja et enamasti tehakse selleks vajalik protseduur aastaid varem kui Jordanile tehti. 

"10. aprillil toodi Jordan Rannamõisa kliinikusse kastreerimisele. Enne lõikust teostati koerale kõik vajalikud operatsiooniks ettevalmistavad protseduurid. Lõikus õnnestus edukalt ja loom saadeti kodusele jälgimisele koos kliinikupoolse koduhoolduse juhendi ja raviskeemiga. Omanike sõnul toibus koer operatsioonist kenasti, oli järgmisel päeval aktiivne ning sõi ilusti.

Jordani kodune ravijuhend nägi muuhulgas ette tema seisundi ja käitumise jälgimist, söötmist vastavalt juhendile, füüsilise aktiivsuse kontrollimist, urineerimise, roojamise ja haava jälgimist ning loomale ravimite manustamist vastavalt ettekirjutustele. Siinkohal tuleb rõhutada, et kõik kliinikust kaasa antud juhised on omanikule rangelt kohustuslikud täitmiseks. See on vajalik, et loom taastuks operatsioonist tüsistusteta.

Mis puudutab koera operatsioonijärgset toitumist, siis juba kliinikus ütles omanik, et koer on valiv toidu suhtes. Kliinikus soovitati koerale anda keedetud kana ja riisi. Omanik väitis, et koer seda toitu ei söö ja mida koer tegelikkuses kodus sõi ja kas ta pidas kliinikupoolsest juhendist kinni, on omaniku öeldu tõttu kaheldav.

Vahepealsetel päevadel suhtles Jordani pere kliinikuga ja andis ülevaate koerakese seisundist, mis oli normaalne. 14. aprillil saabus koer taaskord kliinikusse, kaebusteks oksendamine ja verine kõhulahtisus ning kaebus, et koer keeldub söömast. Jordani olukorra võis tõsisemaks muuta näiteks vale toitumine, liigne füüsiline aktiivsus või omaniku poolt vales annuses antud valuvaigistid," kirjutab kliinik. 

"Jordan jäeti kliinikusse jälgimisele, talle tehti kliinilised vereproovid ja uuringud. Tol hetkel oli arstide fookus suunatud looma üldseisundi stabiliseerimisele. Täiendavad uuringud oleks olnud järgmises etapis. Paraku 15. aprilli öösel Jordani näitajad halvenesid ja varahommikul loom suri. Jordan lahkus varahommikul kui kliinikus oli valves öövahetus, kelle tähelepanu oli suunatud loomade ravimisele ja jälgimisele. Seetõttu võeti Jordani perega ühendust tööpäeva hommikul.

Ravi analüüsides saab tõdeda, et kõik meditsiinilised protseduurid viidi kliinikus läbi korrektselt ning arstid ei jätnud midagi looma heaks tegemata. Selleks, et perekonna kahtlused üheselt kummutada, pakkusime ka viivitamatult välja, et Pet City tellib omal kulul sõltumatult Eesti Maaülikooli Loomakliinikult lahangu. Seda aga ei olnud Pet City kliinikul võimalik läbi viia, kuivõrd omanik keeldus lahangust. Ilma pere nõusolekuta lahangut teha ei ole võimalik. Olukorras, kus omanik ei soovinud lahangu läbiviimist on meie avalik süüdistamine väga ebaaus.

Mõistame Jordani perekonna leina ja valu, kuid me ei saa niisama pealt vaadata laimu ja süüdistusi kliiniku suunal ning isiklikke väga karme rünnakuid meie töötajate suunal. Rääkimata mainekahjust, mis kliinikule on põhjustatud. Seetõttu oleme antud juhtumiga valmis pöörduma ka kohtu poole, et kaitsta eelkõige meie töötajaid, kes on seatud ebaõiglase rünnaku alla.

Mõistame, et iga perekonnaliikme kaotus toob kaasa suure valu. Kogu meie kliiniku personal on koos teiega leinas, kuid palume ka omanikupoolset mõistmist ja leppimist."