Inimesed

„PUUDUTA MIND“ | Heiki Tomson soovitab kõrgelt hinnatud koherentset hingamist, mis annab hetkes olemise ja turvalisuse tunde 

Anu Saagim, 3. aprill 2020 16:26
Heiki TomsonFoto: Tiina Kõrtsini
Tunda, kuidas süda lööb – see on inimeseks olemise juures tähtis. "Hoiame fookuse inimlikkusel – armastusel, märkamisel, kaastundel ja tänulikkusel," manitseb hingamisterapeut Heiki Tomson, kes on veendunud, et teadliku hingamise abil on võimalik muuta oma elu kõikidel tasanditel.

On sul siis mingisugune terviseprobleem, meeleseisundid, millest soovid vabaneda, tarvis valmistuda tähtsaks koosolekuks või võistluseks, et luua maksimaalne tulemus – vastavalt vajadustele leidub ka sobiv hingamistehnika. Kuidas kommenteerib Heiki koroonaviiruse teemat ja millist nõu annab terapeut rahu säilitamiseks?

Samal teemal

Heiki, kas Teie koroonaviirust ei karda? Kuidas sellesse üldse suhtute ja mismoodi olete suutnud viimastel nädalatel rahulikuks jääda?

Koroonaviirus on tõsine asi. Minu jaoks on see üks paljudest viirustest, mis eri aastaaegadel inimesi külastavad. Käin hommikuti külma duši all ja kui satun Kadrioru parki, siis jalutan pargis maapinnal paljajalu. Mulle on tähtis iga päev oma tahtejõud ja immuunsüsteem proovile panna. Inimeseks olemise juures on tähtis tunda ennast elavana – tunda, kuidas süda kiiremini lööb. Nii jääb alati ressurssi juhuks, kui mõned päevad või nädalad tulevad intensiivsemad. Kui karastamine ja hingamisharjutused on tehtud, siis võib kindel olla, et kõik, mis päeva jooksul ette tuleb, on seeditav.

Küll aga olen ma väga ettevaatlik info suhtes, mida ma koroonaviirusega seoses kuulen, näen. Ma väldin majandus- ja koroonauudiste lugemist, jagamist ning nendel teemadel spekuleerimist. Oluline on hoida fookus inimlikkusel: armastusel, märkamisel, kaastundel ja tänulikkusel. Usun, et kõik vajalik info jõuab alati õigel ajal minuni. Korra nädalas tund aega uudiseid lugeda on minu jaoks piisav, et elutähtsaid otsuseid langetada.

Kui oluline on teadlik hingamine ja miks oleks hea oma hingamisele iga päev rohkem tähelepanu pöörata?

Enamik inimestest hingab alateadlikult ja varem sellest piisas, et ära elada. Nüüd, kus juba suurriikide valimistulemusi juhitakse inimeste teadvusvälja teadlikult mõjutades, aitab teadlik hingamine ühisvälja intensiivseid hirme, ihasid, paanikat ja ohvrirolli programme lihtsamalt märgata. Nii saab neist välja astuda ning liikuda ja olla hoopis rahu ja rõõmu energias. Adekvaatsete valikute tegemiseks on vaja oma keha ja meele süsteemi regulaarselt puhastada, tasakaalustada ja väestada.

Elu on tegelikult kogu aeg huvitav ja põnev ning alati on vaja olla valmis üllatusteks. Kuna teadlik hingamine tugevdab immuunsüsteemi ning vabastab inimese keha piiravatest füüsilistest, emotsionaalsetest ja mentaalsetest piirangutest, siis aitab see ka elukeskkonnas tekkinud piirangutega loominguliselt kohaneda. Kui praktiseerid teadlikku hingamist, siis ajukeemia ja kehatunnetus muutuvad ning tajud kiirenevad ja tugevnevad. Nii on lihtsam teha intuitiivseid otsuseid – otsuseid, mis resoneeruvad kõrgema tõega sinus.

Lisaks sellele on võimalik teadliku hingamisega vabaneda terviseprobleemidest, mis võivad olla päris piinavad ja kurnavad, on nad siis tekkinud lapsepõlvetraumadest või märkamatusest korrigeerida oma töö- ja puhkeaja harjumusi.

Eestis teevad täna regulaarselt teadliku hingamise praktikaid juba tuhanded inimesed ja praktikuid tuleb järjest juurde. Hingamise praktiseerimiseks pole vaja erilisi võimeid või erilisel moel painduda või pingutada. Piisab ainult vabast tahtest mõnel ühispraktikal osaleda või omaette praktiseerida. Teadlik hingamine on lõbus, kerge, lõõgastav ja nauditav tegevus.

Zen-vanasõna ütleb „Sa peaksid iga päev 20 minutit istuma ja mediteerima, välja arvatud, kui sul on kiire – siis sa peaksid istuma tund aega”. Et hetkes olla, selleks on vaja kohale tulla ja aeglustada hingamist 4–6-le hingamisele minutis. Paraku hingab enamik inimesi 10–15 korda minutis. Sellise hingamiskiirusega võib küll rutata ja kedagi võita või midagi kaotada, kuid harmooniat ja rahu endas kogeda on nii küllalt keeruline.

Üle maailma on praegu kõrgelt hinnatud koherentne hingamine. See annab inimesele kolm olulist kvaliteeti korraga: kohalolu hetkes, ühenduse sisemise tõega ja armastustunde kõige ja kõigi vastu. Koherentne hingamine paneb keha võnkuma 0,1 Hz sagedusega. See on sagedus, millega võnguvad inimese kõik elutähtsad organid ja näärmed ning see võnkesagedus annab inimesele hetkes olemise ja turvalisuse tunde. Olgu öeldud, et ka meie planeet võngub samal sagedusel.

KOHERENTSE HINGAMISE HARJUTUS (2 + 3 min)

Alusta südamele keskendumise hingamisega. Et sügavamalt kogeda, võid silmad sulgeda. Kujuta ette, et hingamine tuleb sisse ja läheb välja südamest. Hinga aeglasemalt ja sügavamalt kui tavaliselt ja leia omale kerge hingamisrütm. See võib olla viis sekundit sisse, viis sekundit välja, kuid tähelepanu ei pea sa sellel hoidma. Paari minuti pärast lisa hingamisse tänu- ja kaastunne kõigi ja kõige sind ümbritseva suhtes. Meeldivatele asjadele ja inimestele on lihtne tänulik ja kaastundlik olla.

Ole tänulik ka ebameeldivuste eest, sest need õpetavad meile midagi, mida me varem ei teadnud või ei osanud. Seda harjutust on hea teha regulaarselt kolm korda päevas, alguses kinniste, hiljem lahtiste silmadega. Kuu aja pärast saad seda teha juba autoroolis, töökoosolekul või poejärjekorras ning tõeline ime juhtub siis, kui see hingamismuster hakkab ühtäkki su väljakutse hetkedel ise automaatselt tööle. Head praktiseerimist!

Pikemat videot Heiki Tomsoniga vaata neljapäeval, 9. aprillil ÕL TV saates "Puuduta mind".

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee