Inimesed

MILJARDÄRIDE HEITLUS! Olav Osolin: varem pole presidendikandidaadid Super Bowlil madistanud (2)

Jaanika Vilipo, 3. veebruar 2020, 16:17
Olav OsolinFoto: Erki Pärnaku
3. veebruaril toimus Super Bowl ehk Ameerika jalgpalliliiga NFLi finaalmäng – USA televisiooni tippsündmus, kus ka turundusvõlurid näitavad enda oskusi, tuues rahva ette aasta kõige kallimad reklaamid. Endine ajakirjanik ja kohalik reklaamiguru Olav Osolin peab telesündmuse juures kõige märkimisväärsemaks seda, et esimest korda investeerisid reklaamiaega ka poliitikud Trump ja Bloomberg. 

Super Bowli reklaamid ei ole odavad – 30sekundiline klipp maksab 5,6 miljonit USA dollarit ehk üle 5 miljoni euro. 

Samal teemal

„Kõige huvitavam oli, et omavahel madistasid presidendikandidaadid, mida kunagi varem pole juhtunud,“ sõnab Osolin. Teadaolevalt investeerisid ärihiiud Donald Trump ja Michael Bloomberg Super Bowli kumbki 11 miljonit dollarit. Bloomberg käsitles enda reklaamis tulirelvade probleemi, rääkides sellest, kui palju noori on tulirelvade tõttu hukka saanud. „Tema poliitika üks eesmärk on relvakauplejatele ja tulirelvamüüjatele päitsed pähe panna. Trump rääkis aga sellest, mida ta teinud on. Mõlemad klipid olid üsna sarnased, tehtud inimeste juhtumite kirjelduse põhjal. Poliitik kirjutas justkui sellele reklaamile alla,“ räägib Osolin. Temale teadaolevalt oli valimiskarusselli hiljem sukeldunud Bloomberg esimene, kes tuli selle peale, et osta reklaami Super Bowlile. „Trump vastas sellele ka kohe. Muidu on Super Bowli reklaamid nagu ikka sellel üritusel: suured kaubamärgid näitavad oma reklaame, kus on tuttavad kuulsused. Kelle nägu vilksab vaid korraks, kellel pikemalt.“

 

Osolinile endale jäi silma Pepsi reklaam, milles kasutati The Rolling Stonesi laulu „Paint It, Black“ (ingl k värvi mustaks) ning kus punased Coca-Cola purgid muutuvad mustadeks Pepsi purkideks. „See oli päris jõuline – otse konkurendi kallal hammaste teritamine, mida meil Eestis teha ei tohi, aga ameeriklased teevad,“ sõnab reklaamiguru.

„Eks seal oli traditsiooniliselt automarke ja selliseid kaubamärke nagu Pizza Hut ja Doritos, kes on sinna alati reklaamiaega ostnud.“ Osolin toob eraldi välja Doritose reklaamklipi, kus oli kasutatud möödunud aasta hitti „Old Town Road“ ja kus vastamisi olid Ameerika näitleja Sam Elliott ja loo esitaja, räppar Lil Nas X. „Seal oli ära kasutatud kuulsat laulu ja klassikalist vesterni, mida kõik ameeriklased teavad,“ hindab reklaamiguru tulemust toredaks.

 

"Eks seal olid traditsiooniliselt automarke ja selliseid kaubamärke nagu Pizza Hut ja Doritos, kes on sinna klassikaliselt alati reklaamiaega ostnud," lausub Osolin ja märgib ära viimase reklaamklipi, milleks oli ära kasutatud möödunud aasta hitti "Old Town Road", kus vastamisi olid Ameerika näitleja Sam Elliott ja loo esitaja, räppar Lil Nas X. "Selles mõttes oli Doritos tore. Seal oli ära kasutatud kuulsat laulu ja klassikalist vesterni, mida ameeriklased kõik teavad."

 

Nii spordisündmus kui ka meelelahutus

Osolini sõnul on Super Bowl nii aasta suurim spordi- kui ka reklaamisündmus, mida osa inimesi vaatab spordi, teine osa aga vaheajal näidatava meelelahutuse pärast. „Kaubamärgid tahavad näidata, et on võimsad ja suudavad sinna reklaamiaega osta. Samal ajal on see ka omamoodi muusikasündmus,“ nendib Osolin ja lisab, et viimane on siiski maitse asi. „Jennifer Lopezi ja Shakira muusika pole võib-olla päris minu teetass,“ muigab ta, „aga vähemalt tagumikku võnksutati küll terve aasta jagu – puusanõkse oli vist miljon tükki.“

Mängu vaheajasõu ja artistide valiku kohta märgib Osolin, et see tulenes ürituse toimumispaigast Miamist, mille elanikkonda kuulub palju Hispaania ja Puerto Rico juurtega inimesi. 

Suurematest elamustest ei saa Osolin jätta mainimata Demi Lovato hümniesitust. „Nagu Ameerikas kombeks, võetakse kõik noodid maksimaalselt välja ja õige noodi peal lendavad F-35 reaktiivlennukid üle staadioni. Samal ajal näidatakse teleülekandes väikeseid kilde, kuidas seda kuulatakse Qataris sõjaväebaasis,“ muljetab ta. „Iga hetke jaoks on seal mingi kaamera või satelliit püsti pandud.“

Osolini sõnul on huvitav ka see, kuidas suurele staadionile ehitatakse mõne hetkega tohutu lava. „Kantakse kokku eikuskilt, kõik asjad ühendatakse ära, kõik läheb käima ja pärast kaob see sama kiirelt, ühe hetkega, nagu oli ilmunud.“

Reklaamiguru tunnistab, et ei suuda värsket Super Bowli elamust veel põhjalikult analüüsida, kuna ta vaatas saadet otse ja läks seetõttu alles kell kuus hommikul magama. „Ka mäng läks üsna põnevaks,“ sõnab ta. „Esialgu tundus, et asi oli juba otsustatud, aga mingil hetkel pöördus see teisele poole ja lõpuks tehti San Fransiscole tuul alla.“

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee