Vaimulikud (vasakult) Toomas Paul ja Jaan TammsaluFoto: Tiina Kõrtsini
Inimesed
30. detsember 2019, 12:35

KES ON ÕIGE KRISTLANE? Eesti tippvaimulikud annavad erinevaid vastuseid

Pühadehooajal, kui isegi usuleiges Eestis leiavad paljud tee kirikusse, on paslik küsida kolmelt vaimulikult, kes on õieti kristlane. Kas see, kes külastab igal nädalal kirikut, kuid ei ole ristitud? Või see, kes on ristitud, aga ei ole oma teadlikus elus kirikusse kordagi jalga tõstnud?

Pühadehooajal, kui isegi usuleiges Eestis leiavad paljud tee kirikusse, on paslik küsida kolmelt vaimulikult, kes on õieti kristlane. Kas see, kes külastab igal nädalal kirikut, kuid ei ole ristitud? Või see, kes on ristitud, aga ei ole oma teadlikus elus kirikusse kordagi jalga tõstnud?

President Kersti Kaljulaid andis möödunud nädalal ERRile aastalõpu intervjuu, kust jäi kõlama lause, et töökohustused on teda viinud kirikutesse, kuid kristlaseks ta end siiski veel ei nimeta.

Teoloogi, kiriku- ja kultuuriloolase Toomas Pauli sõnul on "kristlane" samasugune tiitel nagu "eestlane". "Juriidiliselt on eestlased need, kellel on Eesti Vabariigi kodakondsus – kui Krimmi väljarännanutel see puudub, siis nad võivad ennast eestlaseks tunnistada või pidada, aga ei ole seda formaalselt," sõnab Paul. "Sama lugu on ristimisega – kristlaseks saadakse ristimise kaudu. Määrav ei ole usk, rääkimata sellistest asjadest nagu usin kirikuskäimine. Seepärast ristitakse vanades suurtes kirikutes vastsündinud – nii nagu sündinule antakse kohe kodakondsus, küsimata tema käest nõusolekut. On muidugi sekte, kus peetakse õigeteks usklikeks (s.t kristlasteks) ainult oma konfessiooni liikmeid, kes peavad vastama vahel üsna rangetele kriteeriumidele, aga luteri kirik on avar ning hõlmab ka potentsiaalsed kristlased."

Edasi lugemiseks: