1. „The Leftovers“, Justin Theroux ja Margaret Qualley.  Foto: VIDA PRESS
Film
28. detsember 2019, 00:01

Trükitehniliste probleemide tõttu on tänased lehelood veebis tasuta loetavad.

Kümnendi parimas seriaalis kaob osa inimkonnast seletamatult (4)

14. oktoober 2011. 2% maailma elanikkonnast kaob täiesti seletamatul kombel ühekorraga. Allesjäänutest räägibki USA telesari „The Leftovers“, mille on veebikülg Metacritic kuulutanud aastakümne parimaks seriaaliks. 

Metacritic võttis edetabeli koostamisel aluseks viimasel ajal ilmunud arvukad pingerivid kümnendi parimatest telesarjadest. Sõna „telesari“ on viimaste aastatega muidugi meelevaldseks muutunud, sest konkurentsi on lisandunud voogedastusfirmad eesotsas Netflixiga. Mõjukas meelelahutustööstuse väljaanne Variety nendibki oma edetabeli saatesõnas: lõppev kümnend on meelelahutustööstuses pöördumatu revolutsiooni korraldanud. Kui varem tähendas televisioon tundmatule näitlejale vahendit Hollywoodi pääsemiseks, siis nüüd mängivad tele- ja voogedastusfirmade seriaalides koguni mitmekordsed Oscari laureaadid nagu Meryl Streep („Suured väiksed valed“). Sest seriaalid on muutunud alates „Sopranodest“ (1999–2007) võrratult kaasahaaravamaks ja meisterlikumaks. 

1. „The Leftovers“ 

Variety on üks väljaandeid, mis kuulutas aastakümne parimaks sarjaks Ameerika kirjaniku Tom Perrotta samanimelisel romaanil (2011) põhineva „Allesjäänud“, mille stsenaarium valmis Perrotta ja „Losti“ stsenaristi Damon Lindelofi koostöös. HBO sari jõudis eetrisse 2014. aastal ja jooksis kolm hooaega. Tegevus saab alguse kolm aastat pärast nn Ootamatut Lahkumist, kui üle kogu maailma kadus ühel ajal ja seletamatult 140 miljonit inimest. Tavareligioonide asemele on tõusnud arvukad usulahud, millest šokis ja kaotusvalus inimesed tröösti otsivad. Sündmuste keskmes on Mapletoni-nimelise väikelinna politseiülem Kevin Garvey (Justin Theroux), kelle naine on ühinenud usulahuga Guilty Remnant (Süüdlaslik Jäänuk) ning poeg Püha Wayne'i nimelise guru järgijatega. Isa kasvatada jäänud teismeline tütar (Margaret Qualley, „Ükskord Hollywoodis“) näitab iseloomu. Teisel hooajal, mis oli juba stsenaristide originaallooming, kandus tegevus väljamõeldud linna Texase osariigis, kus miskipärast ei kadunud Ootamatu Lahkumise käigus ainsatki inimest. Kolmandal hooajal on käes Lahkumise seitsmes aastapäev. Sündmused viisid vaataja Melbourne'i ja selle ümbrusse, kus oodatakse apokalüptilist üleujutust. 

Kui esimese hooaja võtsid telekriitikud vastu üldiselt heasoovlikult, siis teine ja kolmas pälvisid juba ülivõrdeid. Ootamatud pöörded raputasid vaatajaid. „Võime end lennukalt uueks luua on üks televisiooni suuri rõõme ning „Allesjäänud“ tegi seda paremini kui ükski lõppeva aastakümne seriaal,“ nendib Variety. „„Allesjäänud“ hüppas üle kogu maakera ja universumi, näitamaks meile midagi elementaarselt lihtsat: et ühenduse ja juhatuse vajadus on nõrkus, mis meid inimlikuks teeb.“

2.-3. „Breaking Bad“, Bryan Cranston. Foto: Sony Pictures Television / Scanpix

2.-3. „Breaking Bad“ ja „Fleabag“

Ontlik keemiaõpetaja, kes hakkab koos endise õpilasega endale vähiraviks metamfetamiini vaaritamisega raha teenima ja kellest saab narkoparun. Perekonna must lambuke,  kes kaotab südame seksikale katoliku preestrile. Ameeriklaste „Halvale teele“ ja briti näitleja-stsenaristi Phoebe Waller-Bridge'i „Fleabag“ on pannud meid ärevusest sõrmenahku närima, naerma ja nutma. „Salatoimikute“ stsenaristi ja produtsendi Vince Gilligani „Halvale teele“ jooksis viis hooaega ning kujutas Walter White'i (Bryan Cranston) muutumist hallist pereisast kõrilõikajaks. Cranstoni etteaste on teleajaloo säravamaid ning pärjatud neljal korral Emmy auhinnaga ning ka ühe Kuldgloobusega. Waller-Bridge'i monoetendusest alguse saanud Fleabag ehk Kirbukott saab kahe lühikese, kuid lööva hooaja jooksul karmi elukooli ja kogeb armastuse imet. Sarja teise hooajaga kirjutas Waller-Bridge end kuldtähtedega teleajalukku. „Kirbukott“ pälvis maailma nimekaimate teleauhindade Emmyde jagamisel sületäie priise ning kuulutati kõigi aegade esimese Briti sarjana aasta silmapaistvaimaks komöödiasarjaks. Nüüdseks on selge: tegu on kümnendi parima komöödiasarjaga. 

4. „The Americans“, Keri Russell ja Matthew Rhys. Foto: AP/Scanpix

4. „The Americans“

Külma sõja aegne USA. President Reagan on äsja ametisse vannutatud. Elizabeth (Keri Russell) ja Philip Jennings (Matthew Rhys) elavad koos oma lastega tüüpilist eeslinnaelu ning miski ei anna aimu, et nad on tegelikult KGB nuhid. 2013–2018 aastail jooksnud „Ameeriklased“ on mitmes edetabelis esikohaomanik. „Mõnevõrra irooniline, et aastakümne parim telesari on peredraama Nõukogude spioonidest,“ nendib rogerebert.com. Kuid vaimukas idee eeslinnaellu infiltreerunud nuhipaarist (Nõukogude spioonide naabrimees on FBI agent!) oli vaid aluseks haaravale inimhingedraamale sellest, kuidas varasema ja uue elu konflikt võib meid kokkuvarisemiseni viia. „Kokkuvõttes oligi see „Ameeriklaste“ üks põhiteemasid – kuidas hoida tasakaalus oma varasemat ja praegust mina ja seda, kes me kunagi olla tahame?“ nendib USA veebikülg. „See sari hiilgas igas võimalikus alajaotuses, milles televisioonile hinnet anda võib. Süžee, režissööritöö, näitlemine ja ambitsioonikus olid aastatuhande esimesel aastakümnel konkurentsitud ning seetõttu on see meie silmis kümnendi parim.“ Stsenaariumi kaasahaaravusest annab aimu ka tõik, et Russelli ja Rhysi vahel puhkes armastus ning nüüd kasvatavad nad kolmeaastast poega. 

5. „Atlanta“, Donald Glover. Foto: Reuters/Scanpix

5. „Atlanta“

36aastane Donald Glover alias Childish Gambino alias mcDJ on uskumatu multimees. 23aastaselt komöödiasarja „30 Rock“ stsenaristiks pärjatud Glover sai hiljem tuntuks NBC seriaalis „Community“, seejärel räpiteemalise „Atlanta“ looja ja ühe peaosatäitjana (mõned osad on ta ka ise lavastanud). Mullu mais lõi ta Childish Gambinona maailma pahviks oma eepilise ja terava videoga „This Is America“. „Atlanta“ kuulutas kümnendi parimaks seriaaliks näiteks USA meesteajakiri Esquire. „„Atlanta“ suutis vaid kahe hooajaga meie ootusi televisiooni suhtes pea peale pöörata ja hoopis teiseks muuta. Sürrealistlik kommentaar rassile, klassile, muusikatööstusele ja muule – Donald Gloveri sarja iga osa toob meieni midagi täiest ootamatut,“ ütleb Esquire ning ennustab: tulevikutelevisioon näeb välja midagi sellist nagu „Atlanta“. 

6. „Troonide mäng“, Kit Harington ja Emilia Clarke. Foto: Capital Pictures / Scanpix

6. „Troonide mäng“

HBO hittsarja vaatas aastatel 2011–2019 rekordarv inimesi – üle saja miljoni – ning ta pälvis rekordarvu Emmy auhindu, kuid magedavõitu finaalhooaja tõttu puudub „Troonide mäng“ paljudest Top 10 edetabelitest sootuks. Metacriticu kokkuvõttes platseerub fantaasiaseriaal siiski kuuendaks. Helsingin Sanomate kriitiku Jussi Ahlrothi pingerivis on „Troonide mäng“ auväärsel pronksikohal. „Neli esimest hooaega olid aastakümne tippdraama. Seejärel tase langes,“ tõdeb soome kriitik. Ahlroth toonitab, et „Troonide mäng“ lõi maailma täis sõprust ja ilu, julmust ja košmaare, „maailma, kus mehed ja naised, täiskasvanud ja lapsed pidid ellujäämise ning oma inimlikkuse säilitamise nimel võitlema“. Vaatajad hindasid põnevust ega mõistnud süžeekäänakute lekitajaid hukka. „Samal ajal kui Netflix andis loa mitu osa korraga sisse vohmida, hingas kogu maailm nädala tagant näidatavate „GoT“ osade rütmis,“ meenutab Ahlroth, kes ennustab, et ajahammas „Troonide mängu“ peale ei hakka. „Ka aastakümnete pärast on selgelt näha, kui ainulaadne teos „Troonide mäng“ oli.“

7. „Mad Men“, esiplaanil Jon Hamm. Foto: Reuters/Scanpix

7. „Mad Men“

Üle pea lakutud juustega reklaamimees Don Draper (Jon Hamm) vallandas „Mad Meniga“ (e. k. „Pöörased“, 2007–2015) retrovaimustuse ning muutis taas moodsaks antikangelase. Sedamööda, kuidas Doni pealtnäha ideaalne elu kokku varises ning tal tuli seda hakata üles ehitama, kerkisid nähtavale varem tema varjus püsinud tegelased nagu auahne sekretär Peggy (Elisabeth Moss), elumees-dinosaurus Roger (John Slattery) ja sekspomm Joan (Christina Hendricks). Nimekas Briti leht The Guardian paigutas „Mad Meni“ XXI sajandi seriaalide edetabelis kolmandale kohale – sellest ettepoole jäid vaid varasemast aastakümnest pärit „Sopranod“ ja „The Wire“. Oma esikümnesse paigutas „Mad Meni“ ka Time.com. „Mida paremini me neid [seniseid kõrvalosalisi] tundma õppisime, seda rohkem läksid nende triumfid ja läbikukkumised meile hinge. Ning oma lõpuhetkedel ärgitas „Mad Men“ meid mõtisklema, kas on ikka tark elu loometööle pühendada – või teisisõnu, kas on hullumeelsus otsida hingerahuldust tööst, mida sa raha pärast teed.“

8. „Parks and Recreation“

Nimekas väljaanne Hollywood Reporter kuulutas aastakümne parimaks seriaaliks USA satiiri „Parks and Recreation“ (2009–2015), mille keskmes on Pawnee-nimelise väljamõeldud linna kesktaseme bürokraat Leslie Knope (Amy Poehler). „Pawnee oli linn, mis kubises takistustest ja komplikatsioonidest ning ka kolleegid loopisid Leslie'le küllaga kaikaid kodaratesse,“ nendib Hollywood Reporter. „Ometi toetus see sari sügavale usule, et üheskoos töötavad inimesed võivad teha elu paremaks nii üksteisel kui ka kogu maailmal. Süngeid ja piinatud sarjadest sel aastakümnel puudust ei olnud, nii et pangem oma edetabeli tippu seriaali, mis on tulvil lootust ja südamlikkust ja huumorit.“

9. „BoJack Horseman“. Foto: VIDA PRESS

9. „BoJack Horseman“

Netflixis nähtav ja jaanuaris lõpule jõudev tragikoomiline animasari alternatiivmaailmas asuvast Los Angelesest, kus kõrvuti elavad inimesed ja inimlaadsed loomad, on esikohal nii Helsingin Sanomate kui ka näiteks Vanity Fairi edetabellis (mõlemas, muuseas, puudub „Breaking Bad“ sootuks). BoJack (Amy Poehleri eksmees Will Arnett) on enesepõlguses vaevlev alkohoolikust hobune, kes oma hiilgeajal mängis edukas peresarjas, kuid kes on nüüd depresiooni küüsi langenud. „Muutes Hollywoodi loomaaiaks – ja antikangelase antihobuseks –, leidis showrunner Raphael Bob-Waksberg võimaluse jutustada kaasahaaravaid, keerukaid lugusid isiklikust läbikukkumisest ja kuulsuste kummardamisest, loomingulisest edust ja end suurfirmadele mahamüümisest, häbi ja nartsissismi pingelistest suhetest ning meedia-meelelahustööstuse nime all tegutsevast suhkurdatud lollusetsirkusest,“ tunnustab Vanity Fair. „Hell, julge, nüansirikas ja väga vaimukas „BoJack Horseman“ on aastakümne parim sari.“

10. „The Good Place“

Eleanor Shellstrop (Kristen Bell) satub teispoolsusesse ning avastab, et teda on kellegi teisega segi aetud. Noor naine alustab õigluse jaluleseadmist, abiks teispoolsusmentor Michael (Ted Danson). „Taevalik tasakaal kerge ja napaka huumori ning okkalisi teemasid hõlmavate filosoofiliste arutelude vahel,“ kiidab portaal TVLine.com. „Asjaolu, et üks televisiooni naljakamaid sarju võib käsitleda ka kapitalismi eetikat on kindel tõend terasest stsenaariumist. Ja need näitlejad!“ õhkab TVLine.com. „Ansambli iga liige lausa särab!“

Palju kiidetud, kuid esikümnest välja jäänud

Mitmed seriaalid figureerisid küll ülimalt nimekate väljaannete esikümnes, kuid Metacriticu kokkuvõtte esikümnesse ei jõudnud. Tänavused menukid „Tšornobõl“ ja „Russian Doll“ võisid välja jääda oma lühiduse tõttu – paljud edetabelid ei arvestanud ühe hooajaga lühisarju. Mõnevõrra üllatav oli aga „Teenijanna loo“ vähene menu, veelgi üllatavam „True Detective'i“ puudumine (Helsingin Sanomat paigutas selle sarja esimese hooaja oma edetabelis hõbedakohale, kuid enamikus edetabeleis puudus see sootuks). Olgu aga mainitud seriaalid, mida tihtipeale esile tõsteti.

* „Rectify“

* „Enlightened“ 

* „Twin Peaks: The Return“ (pildil režissöör David Lynch ja peaosatäitja Kyle MacLachlan)

Saidbari juurde „Twin Peaks: The Return“. Foto: SIPA/Scanpix

* „Better Call Saul“

* „Stranger Things“

* „Better Things“

* „Black Mirror“

* „Sherlock“

* „Barry“

* „Veep“

* „Broad City“