"Puuduta mind" 49. saade - Roland TokkoFoto: Robin Roots
Puuduta mind
27. november 2019, 18:29

„PUUDUTA MIND“ | Roland Tokko teab, kuidas veenda inimesi tegema seda, mida sina soovid

Paljud inimesed unistavad mõjuvõimust. Enamik tahab midagi korda saata või mõne idee ellu viia, aga selleks on vajalik, et teised sellega kaasa tuleksid. Mõjuvõimu kasutamine on tänases müümises, turundamises ja brändimises väga oluline osa. Inimesi saab mõjutada tegema nii häid kui ka halbu otsuseid. Roland Tokko raamatust „12 asja, mida koolis ei õpetatud, aga kõik peaksid teadma“ saab lugeda häid nõuanded, kuidas kasutada oma oskusi ära just headeks eesmärkideks, mis aitaksid teistel midagi paremaks teha ja soove täita.

Inimesi hirmutab sõna müük. Neile ei meeldi müüa, kuna nad kardavad eitavat vastust ja seda, et jäävad teise heakskiidust ilma. Tegelikkuses pead sa oma ideid ja soove nö müüma kas või oma elukaaslasele ja lastele, kui tahad neid mõjutada, et nad ühte või teist asja teeks. Sa pead veenma sõpra, et ta tuleks sinuga kinno just seda filmi vaatama. Sa pead oskama ennast tööandjale müüa, et saada töökoht, ametikõrgendus või palgalisa. Ja kui oled ettevõtja, siis ainus, mis su ettevõttele sissetulekut toob, on müük.

Müük on ennekõike oskus välja selgitada, mida teine inimene soovib, ja talle seda anda. Müük on oskus küsida õigeid küsimusi ja inimestega sõbraks saada. Samuti on see oskus rääkida lugusid, sest lood on inimesele loomuomased, need on meie DNA-s. Meile meeldib kuulata lugusid, mitte seda, miks me midagi ostma või tegema peaksime. Veena inimesi tegema seda, mida sina soovid, aga sellisel moel, et nad tahavad seda ise teha, nähes selle kasutegurit.

Võtted, mis aitavad müügis ja veenmises edukas olla:

Usaldusliku kontakti saavutamine

Kui sinu ja teise poole vahel usaldus puudub, ei osta ta sinult midagi (või ei võeta sind ka ilmselt tööle). Usalduslik kontakt on kõige alus!

Õigete küsimuste küsimine 

Kuidas oma soovitud töökoht saada? Üks raamatulugeja andis tagasisidet, et järgnevaid küsimusi kasutades ta saigi päriselt uue soovitud töökoha. 

Üks võimsamaid veenmise küsimusi on selline: „Mis peaks juhtuma selleks, et... ?“ Toon näite. Oletame, et küsid tööintervjuul pärast vestluse lõppemist: „Kas te soovite mind tööle võtta?” Väga lihtne on vastata: „Te olete väga tubli, aga kahjuks te ei sobi meile.”

Kui sa aga küsid: „Mida ma saan teha, et ma saaksin võimaluse ennast tõestada?” või „Kuidas teha nii, et saaksin teha tasustamata proovipäeva või nädala, ning näidata, et ma olen sellele töökohale sobilik?” Sellistele küsimustele on keeruline vastata lihtsalt ei. Tõenäolisem on see, et sulle pakutaksegi võimalust end näidata. 

Üldiselt on need küsimused, mis aitavad sul paremini mõista, millised on teise inimese probleemid, valukohad, soovid, vajadused jne.

Keha ja kõne kooskõla

Äärmiselt oluline on, et see, millest räägivad su sõnad ja kehakeel, oleks kooskõlas. Näiteks kui ütled, et sulle meeldib esineda ja olla tähelepanu keskpunktis, kuid ütled seda vaikse hääle ja kühmus seljaga, siis ei ole see usutav.

Positiivne suhtumine

See, mis meeleoluga sa inimesele lähened, on määrava tähtsusega.

Kui sa neid võtteid kasutad, on teine inimene sinu pakkumistele tõenäoliselt palju vastuvõtlikum. Kõige olulisem neist neljast on esimene ehk usalduse loomine – seda võib isegi nimetada sõbrunemiseks. Ka täiesti võõra inimesega tuleb enne usalduslik kontakt luua, kui sa talle üldse midagi müüa võiksid.

"Puuduta mind" 49. saade - Roland Tokko Foto: Robin Roots

Mõned soovitused, mis aitavad sul inimestega usalduslikku kontakti luua:

Isiklik lugu

See on kordi mõjuvam kui ükskõik millise ülikooli diplom või CV. Kui räägid endast põneva loo, mis teisele inimesele korda läheb, oled kohe tema silmis usaldusväärsem.

Soovitus

Soovitus on väga võimas abivahend. Kujuta ette, et sulle helistab mõni hea sõber ja ütleb: „Mul on üks hea tuttav, kellel on midagi, mida sul vaja on. Kas sulle sobib, kui ta sinuga ühendust võtab?“ Tõenäoliselt oled nõus ja kui see inimene sulle helistab, seostad temaga automaatselt usalduse, mida sa sõbra suhtes tunned.

Harimine

Kui soovid inimestele mõnda toodet või ideed müüa, toimib veenmisest paremini nende harimine. Kui soovid näiteks, et keegi tervislikumalt toituks või mõnda konkreetset toodet tarbiks, ei piisa sellest, kui sa ütled lihtsalt: „Sa peaksid seda sööma.“ Hari seda inimest laiemalt.

Räägi, kuidas mõjub teatud toiduainete tarbimine tervisele; millest tulevad haigused ja mida on teinud inimesed, kes sama probleemiga silmitsi on olnud. See tekitab kuulajas huvi ja ta küsib juba ise, mida ta peaks tegema.

Ühine huvi

Leia midagi, mis teil mõlemal silmad särama paneb: mõni spordiala, bänd, reisimine või söögi tegemine. Ühised huvid tekitavad kiiresti usalduse ja tunde, et teine inimene on samasugune nagu mina. Meile meeldivad endasarnased inimesed.

Kingitus

Kingi teisele inimesele midagi. See ei pruugi toimida igas olukorras, aga kui kingitus on asjakohane ja antud siiralt, on seegi hea viis usaldust tekitada. Tähtis on see, et teisel poolel ei tekiks tunnet, et teda tahetakse ära osta.

Need oskused on esialgu tunduvalt olulisemad kui konkreetsete müügivõtete selgeks saamine.

Mõjuvõimu on võimalik kasutada ka palju lihtsamas kontekstis. Kui oled palgatöötaja ja soovid töökohta vahetada, mõnda konkreetsesse ettevõttesse tööle minna, siis tee ennast nähtavaks. Näita oma oskusi, tee midagi tasuta. Lähene ettevõttele strateegiliselt. Loo kõigepealt usaldusväärsus ja seosta ennast mõne organisatsiooniga, mis läheb sellele ettevõttele korda.

Tokko nõuanded! Kuidas olla tõeline müügiguru ja veenda inimesi?

  • Usaldus on müügi eeldus.

  • Müüki ja turundust läheb vaja igas eluvaldkonnas, ka lähedaste veenmisel.

  • Selgita välja kliendi vajadused ja soovid ning anna talle, mida ta vajab.

  • Loo sõbralik kontakt ja küsi õigeid küsimusi.

  • Püüa müüki teha soovituste kaudu.

  • Tee nii, et tuntud inimesed hakkaksid sinu toodet kasutama – nende saavutused ja mõju kandub siis sinu brändile üle.

  • Kui näed kohtumisel, et te ei jõua kohe tehinguni, siis panusta pikaaegsete suhete arendamisse.