Foto: Julia Vakina
Eesti
29. oktoober 2019, 00:19

Tõnis Erilaiu lehesaba | Kuidas Tallinnas hakkas sõitma elektritramm (2)

„Eile avati Tallinnas elektri-tramm üldiseks tarvitamiseks. Avamise tseremonii sündis kl. 3 p.l. sellega, et kutsutud külalistega läks sõit Vene turult kolmel trammi vagunil Kadriorgu ja sealt väikese peatuse järel tagasi...Esialgu pannakse käima neli vagunit Vene turult. Pärast, kui liin kuni Vabaduse platsini korda seatakse, pannakse käiku üheksa vagunit. Vagunid on ehitatud Dvigateli juures ja paistavad õige nägusatena. Vagunis on isteplatse 24, seisuplatsid juurde arvatud, võib ühte vaguni mahtuda 50 inimest,“ kirjutab toona Tartus ilmunud Postimees 29. oktoobril 1925.

Tallinna lehed vaikisid.

Tartu maanteele jõudis elektritramm 22. oktoobril 1927. „Esialgu pannakse kaks elektrivagunit käima. Tellitud on neli uut vagunit,“ märgib Kaja. Nood kaks vagunitki võeti Kadrioru liinilt maha, sest uusi loodeti saada alles järgmise aasta veebruaris. Vaguneid oli tellitud tegelikult rohkemgi, sest loodeti kähku avada ka Piritale viiv trammiliin, millest pisut rohkem kui kilomeeter rööpaid oli juba maha pandud. Pirita trammi aga ei tulnud ja rööpad võeti uuesti üles.

Linna trammiosakond soovitas maalt tulnud inimestel eriti ettevaatlik olla: hobustel vankrite ees peavad rauad kindlasti suus olema. „Esialgu ei olevat kavatsust sundmäärusega Tartu maantee kaudu linnasõitjaid kõrvaluulitsatesse juhtima hakata, mis maainimestele tülikas on,“ lohutab Kaja.