Roberta EinerFoto: Kalev Lilleorg
Inimesed
4. oktoober 2019, 14:44

Roberta Einer tõrjub kahtlust, et ta napsas idee noorelt moedisainerilt (1)

"Ütlen ausalt, et esialgu ei olnud ma üldse kursis, mida Roberta Einer esitles, aga mingil ajal hakkasid inimesed mulle saatma pilte küsimusega, kas olen ta juures suvepraktikal käinud," räägib noor moedisainer Cärol Ott, kelle ERKI moesõul esitletud kollektsioon "MÖLÜ" on üllatavalt sarnane Londonis elava Eesti moedisaineri Roberta Eineri 2020. aasta kevadsuvisele kollektsioonile. Einer omakorda kinnitab, et alustas oma kollektsiooni loomist enne seda, kui oli Cäroli loomingut näinudki.

Tänavu mais toimunud ERKI moesõul jäi Cärol Oti looming silma žüriis olnud moedisainerile Roberta Einerile. Ott võitis stipendiumi Londonisse, Eesti ühe edukama moedisaineri Roberta Eineri käe alla praktikale. Kuna Cärolil olid aga juba suvised plaanid tehtud, kavatses ta praktika ette võtta sügisel. Nüüd on minek aga küsimärgi all. 

Roberta Einer esitles oma kollektsiooni 2020. aasta kevadsuveks septembri keskel Londonis. Cärol ei olnud Inglismaal elava moedisaineri tegemistega kursis. Ühel hetkel hakkasid aga tuttavad saatma noorele moedisainerile fotosid ja küsima, kas ta on juba praktikal käinud – Eineri värskeim kollektsioon sarnaneb üllatavalt palju Cäroli loominguga, mida ta ERKI-l esitles. "Mina ei ole kursis tema inspiratsiooni käekäiguga, aga kui tuttavad hakkasid mulle neid pilte saatma, siis eks ma muidugi märkasin mingit sarnasust," sõnab Cärol Õhtulehele.

 
 
 
View this post on Instagram

MÖLÜ pt II details #carolxott

A post shared by C Ä R O L O T T 🇪🇪 (@carolxott) on

 
 
 
View this post on Instagram

Bringing you more MÖLÜ visuals. Model @ronjasusi @mjmodels Pic by me #carolxott #mölü

A post shared by C Ä R O L O T T 🇪🇪 (@carolxott) on

1930ndate Prangli saarest inspireeritud merekarva kollektsiooni valmistamiseks kulus Cärolil pool aastat. Selles on kasutatud erinevaid käsitöötehnikaid, sealhulgas kangastelgedel kudumist. "Rääkisin enda inspiratsioonist tol ajal, kui ta oli žüriis. Sain välja öelda, kust mul need ideed tulevad," räägib Cärol.

Cäroli sõnul on Eineri kollektsioon väga sarnane tema loominguga, nii värvide kui ka osaliselt tehnika poolest. "Sarnasust nägin kindlasti fotodega, mis mulle saadeti," kinnitab ta.

Praegu ei ole Cärol kindel, mida stipendiumiga teha. "Tegelikult see praktika eeldab seda, et kõik tuleb endal kinni maksta. Lihtsalt see koht on Londonis olemas," lausub ta. "Praegu ma ei kujuta ette, mida sellega teha. Ei tea, kas sellel on enam mõtet," ütleb moelooja nördinult. "Olen lihtsalt pettunud sellest olukorrast. Ma ei tea küll selle tagamaid – võibolla ei olnud see üldsegi pahatahtlik ja võibolla on ta inspiratsiooni kogunud juba aasta aega tagasi. Võimalik, et ta tahtiski seda nii teha, ja see oli lihtsalt juhuslik kokkusattumus, aga halb tunne on küll sees," tunnistab Cärol. 

"Ma ei ole veel otsust vastu võtnud, kas ja mida talle kirjutada, sest ütleme ausalt: tegu on tunnustatud moedisaineriga – mul ei ole võimalust tema vastu võidelda või midagi selles olukorras ette võtta," arutleb Cärol. "Lihtsalt tema esitles enda idee Londonis ära. Kui see on juhuslikult tõsi, et ta võttis selle idee minult, siis on kahju, kui noorematele disaineritele nii tehakse."

Cärol Ott (vasakult teine), Roberta Einer ja Piret Puppart tänavu ERKI moesõul. Foto: Martin Ahven

Avaldame Roberta vastuse täismahus: 

"Ütlen ausalt, et selle kirja sisu tuleb mulle üllatusena. Võtsin meenutuseks ette Cäroli kollektsiooni pildid ega oska leida neis enda kollektsiooniga rohkem ühiseid tegureid, kui kollektsioonis tviidkanga kasutamine, mida olen teinud samas tehnikas aastaid. Tviidi, mida loob Chaneli kangatehas mulle spetsiaalselt Šotimaal ja Pariisis igal hooajal eri värvides, olen ma kasutanud aastast 2015 (pildid manuses kuupäevadega) ning olen ülikooliaastatest kasutanud seda suurte jakkide, jopede ja mantlite tegemiseks. Kollektsiooni värve ja kangaid hakkame me nullist looma umbes 8 kuud varem, kui kollektsiooni näidatakse moenädalal. See tähendab, et SS20 kollektsioon, mille sarnasustele te vihjate, sai alguse jaanuaris-veebruaris 2019 – kuid enne, kui oli Cäroli loomingut näidatudki.

Cärol lükkas ise praktika kuupäeva edasi, kuna oli suvel Milano IED suvekoolis, ning küsis, kas saaks alustada sellega järgmisest hooajast. Tahaksin lisada siia, et on tõeliselt häbiväärne, kuidas Eesti ajakirjandust otsib pidevalt vigu ja võimalusi kellegi mahategemiseks, mitte toetamiseks! Selle asemel, et kiskuda inimesi tülli, võiksite te kulutada aega sellele, et tuua inimesteni meie looming ja jagada meie saavutusi (nagu uus kollektsioon, kollaboratsioon megabrändidega, rahvusvahelised moeauhinnad jms), mida siiani Õhtuleht pole teinud.

Ma olen toetanud Eestit ning Eesti disaini lõputult rahvusvahelisel tasandil läbi aastate ning praktikakoha pakkumine ERKI-l on olnud üks osa sellest. Kahel korral olen saanud Eestist imetlusväärsed praktikandid, kes on minu maitset ja tööd mõjutanud nendega koos töötades, ja olen neile selle eest lõputult tänulik. Cäroli loomingut austan ma väga, kuid kuna Cärol pole alustanud veel oma praktikaga (mida ma jätkuvalt loodan, et ta teeb – juhul, kui eestlaslikud kibedad vihjed ja kommentaarid pole temalt veel isu ära võtnud seda teha), siis tema mõjusid enda töös ma kahjuks ei näe ega tunne."