Foto: Tiina Kõrtsini
Eesti uudised
12. september 2019, 16:49

Lisatud näitust korraldava Fotografiska kommentaar! 

FOTOD | Tallinn keelustab kunstinäituse reklaamid ebasündsuse tõttu (45)

Tallinna Ettevõtlusamet palub kõrvaldada linnapildis välireklaamkandjatel olevad Briti kunstniku, fotograafi ja filmitegija Alison Jacksoni kunstinäituse „Tõde on surnud“ reklaamid, sest see ei vasta reklaamiseaduses sätestatud nõuetele, mille kohaselt ei tohi reklaam olla vastuolus heade kommete ja tavadega.

Tallinna erinevates linnaosades eksponeeritakse Alison Jacksoni kunstinäituse reklaami „Tõde on surnud“. Ühes reklaamis on kujutatud äratuntavalt Walesi printsessi Dianat, kes eksponeerib siivutut käemärki ning teises reklaamis on kujutatud äratuntavalt Ameerika Ühendriikide president Donald Trump koos alasti naisega, vahendab Raepress pressiteates. 

Tallinna Ettevõtlusameti juhataja Kairi Vaher nentis, et sõltumata sellest, et eksponeeritakse kunstinäituse reklaami ja kunstniku väljendusvabadus ei ole piiratud, on avalikus linnaruumis reklaami eksponeerimisel vajalik järgida üldtuntud moraalinorme.

„Fotonäituse külastamiseks ja seal eksponeeritud taieste vaatamiseks on igal isikul õigus ja valikuvabadus erinevalt sellest, kui eksponeeritakse avalikus linnaruumis kunstinäituse reklaami ja sellega puutuvad kokku ka alaealised,“ selgitas Vaher reklaami kõrvaldamise ettekirjutuse põhjuseid.

„Ei ole oluline, kas fotol kujutatud isik on tegelikult Walesi printsess Diana või Ameerika Ühendriikide president Donald Trump või mitte, kuna foto autori poolt loodud sarnasus nimetatud isikuga on olnud teadlik tegevus. Oluline ei ole ka kunstniku tegelik taotlus või eesmärk kunstiteose loomisel.“

Vastavalt reklaamiseadusele (§ 3 lg 4) ei tohi reklaam olla vastuolus heade kommete ja tavadega. Niisamuti ei tohi reklaamis kujutada isikuid seksuaalobjektina, sisaldada sobimatut alastust ega kasutada seksuaalse alatooniga väljendeid ja kujundeid. Ühtlasi sätestab eelviidatud seadus, et reklaamis ei tohi ilma isiku eelneva kirjaliku nõusolekuta viidata isikule ega mis tahes viisil kasutada isikut, sealhulgas tema häält, kujutist või pildimaterjali tema kohta.

Tallinna Ettevõtlusameti põhimääruse kohaselt on ameti ülesandeks järelevalve teostamine reklaamiseaduse alusel. Määruse järgi on ametil õigus teha oma pädevuse piires ettekirjutusi ja rakendada sanktsioone reklaamiseaduse alusel.

Vastavalt Tallinna Ettevõtlusameti ettekirjutusele tuleb reklaamid kõrvaldada välireklaamkandjatelt kolme päeva jooksul ettekirjutuse kättesaamisest.

Fotografiska tegevjuht: planeerisime kampaaniat heas usus. Kahju, et see keelustatakse

Näitust korraldava Fotografiska Tallinna kaasasutaja ja tegevjuht Margit Aasmäe nentis omapoolses kommentaaris, et nad planeerisid kampaaniat heas usus, järgides reegleid ning samaaegselt tuues linnatänavatele osa kunstinäitusest. Ta lisab, et plakateid on selgelt täiendatud näitust puudutava lisainfoga ehk ühelgi inimesel ei tohiks tekkida kahtlust, kas tegu on tõeste fotodega. 

"Fotografiska Tallinna üheks eesmärgiks on fotokunsti jõu abil tekitada ühiskonnas diskussiooni. Seda isegi siis, kui teemanurk on ootamatu või ebamugav. Meil on hea meel, et diskussioon on ühiskonnas ka tekkinud, aga oleme üllatunud, et see jätkub arutelu asemel sedapuhku hoopis keeluga," sõnas Aasmäe.

"Küsimus on tegelikult ka laiem – digimaailmas, ka tõsiseltvõetavates uudiskanalites, levivad sarnased fotod, teinekord ka paljastavamad; lisaks ka väärinfo, mis jõuab eelduslikult veelgi rohkemate inimesteni kui näituse reklaamplakatid. Samas austame Tallinna Ettevõtlusameti otsust ja alates homsest Alison Jacksoni näituse "Tõde on surnud“ reklaamplakateid Tallinna linnatänavatel enam ei näe,“ tõotas Aasmäe.