Film

Ilmar Raag: kui Eesti kõige kallimate filmide eelarve on 3 miljonit, siis Hollywoodis on see ühe päeva eelarve (14)

Toimetas Reelika Vaiksaar, 10. juuli 2019, 14:11
Ilmar RaagFoto: Stanislav Moshkov
Filmirežissöör Ilmar Raag ja operaator Ants Martin Vahur käisid saates „Ringvaade“ rääkimas Eestis filmivast Hollywoodi filmist „Tenet“. „Võib-olla pääseme ka meie nüüd Hollywoodi rongile,“ loodab Raag.

Filmirežissööril on väga hea meel, et filmi „Tenet“ võtted leiavad aset Eestis. „Ma olen näinud, et igal pool mujal on meie konkurentriigid saanud jala ukse vahele. Suured projektid tulevad nende juurde, jätavad raha sinna, annavad inimestele tööd. Miks meie ei ole seal varem olnud? Ma ei saagi aru, aga võib-olla pääseme meie ka nüüd Hollywoodi rongile,“ ütleb ta lootusrikkalt.

Samal teemal

Kui Linnahalli juures toimusid filmivõtted, oli tihti kuulda pauke. Raag selgitab, et Nolan ongi tuntud selle poolest, et temas on vanakooli verd. „Ta tahab, et võimalikult paljud trikid ja paugud oleksid päriselt. Aga praktikas tähendab see seda, et isegi kui üritatakse kaamera ees võimalikult palju kõiki asju päriselt teha, siis see ei tähenda, et see kõik jääb nii,“ seletades, et see heli, mis võtteplatsil ülesse võeti, tehakse arvatavasti postproduktsioonis omakorda veel üle.

Nolani filmi „Tenet“ eelarve on üüratult suur – 225 miljonit dollarit (~ 200,5 miljon eurot). Raag seletab, et kõik Hollywoodi filmid jagunevad kolmeks. „Staarid, kirjutajad, produtsendid ja paljud teised võtavad julgelt 50% - vahel ka 70% - eelarvest. Siis läheb raha postproduktsiooni peale ja seejärel tuleb raha, mis kulutatakse filmivõtetele ning mis on üldjuhul kõige väiksem.“

„Kõike, mis on Eestis, on ka Hollywoodis, aga tohutult rohkem – eelkõige inimesi,“ ütleb Raag, mis on peamiseks erinevuseks Eesti ja Hollywoodi filmidel. Ning lisab, kui platsil on näitleja, kelle tasu on 20 miljonit, siis peab ära kasutama kõik tehnilised vahendid, et saada temast kõiksugu kaadreid.

„Kui Eesti kõige kallimate filmide eelarve on 3 miljonit, siis Hollywoodis on see ühe päeva eelarve,“ lisades, et kõige väiksem eelarve, mis on Hollywoodi filmides, jääb 10-15 miljoni dollari vahemikku. „Keskmine eelarve jääb siiski 70-80 miljoni dollarini, kui räägime mainstream filmidest.“

Vahur seletab, et filmis „Tenet" kasutatakse väga kallist võttetehnikat. „Kaamera kõige kergem versioon on natuke üle 20 kilogrammi,“ nentides, et õlale võtta on see päris raske. „Tavalised kaamerad kaaluvad kuskil 45 kilogrammi ja IMAX 3D kaamera kaalub 120 kilogrammi, mida enam õla peale ei võta,“ ning ütleb, et suurimaks takistuseks kaamerate puhul on filmirullid. „Kõige kergema kaamera filmirull kestab ainult poolteist minutit, keskmine aga kolm minutit.“

Üheks suurimaks erinevuseks Eesti ja Hollywoodi filmidel on veel kiirus. „Hollywoodi mastaapseid filme tehakse kolm kuni viis korda aeglasemalt kui Eesti filme, sest meil ei ole nii palju vahendeid, mida kontrollida,“ ütleb Raag.

Leedus toimusid võtted HBO draamasarja „Tšornobõl“ jaoks, kus Ants Martin Vahur oli kaameraoperaator. „Väga uhke tunne oli seda teha, sest see oli väga suur projekt. Esimesel nädalal platsil olles värisesin terve see aeg, kas saan homme lennupileti koju või saadetakse järgmise päeva plaan – seda ette ei teadnud,“ ütleb ta naerdes. „Ma ei teadnud kedagi võtteplatsil, olin nagu laps, kes läheb keskkoolis uude kooli. Kõik on võõras ja ei tea, kelle käest võid peksa saada või kellele meeldid,“ lisab ta humoorikalt.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee