Hanna-Liina Võsa ja Märt AguFoto: Tiit Tamme
Inimesed
13. juuni 2019, 07:00

FOTOD PROOVIST | Hanna-Liina Võsa ja Märt Agu panevad uues muusikalis 100 last tantsima: „See pole üldse raske!“ (1)

"100 lapse tantsimasaamine ei ole üldse raske. Küsimus on selles, kas nad suudavad seda kõik koos teha. Vanuselt ja arengult ollakse ju teisel tasandil," räägib uue koguperemuusikali "Uksed" koreograaf Märt Agu, kes pani selle tarbeks liikuma 100 last. 

"Eelnevaid proove tegime proovisaalis liigiti - väikesed, keskmised ja suured lapsed olid kõik eraldi. Massiproovid on aga loomulikult suured," räägib Agu paar päeva enne muusikali esietendust ja lisab, et viimased pikad päevad pole olnud üldse kerged. 

14. juunil esietendub Tallinnas Vaba Laval Hanna-Liina Võsa Muusikalikooli eestvedamisel Jaagup Kreemi ja Tiit Kikase lustlik koguperemuusikal "Uksed". 

Hanna-Liina tahtis juba mullu Birgitta festivali raames teha muusikaliõhtu ja plaangi oli paigas, kuidas seda teha. Mõttes oli teha uus muusikal, kus pannakse olemasolevatest muusikalihittidest kokku popurrii. Õnnetuseks selgus, et autorikaitseseadus ei luba erinevaid muusikale tervikuks kokku panna. "Mõte läks idanema, et järgmisel korral teeme originaalteose - selleks ei pea luba küsima ja sinna saaks ka publikut kutsuda," räägib Võsa.

Hanna-Liina Võsa Foto: Tiit Tamme

Hanna-Liina on uue muusikali autorite Jaagup Kreemi ja Tiit Kikasega koostööd teinud varemgi, ning lauljatari sõnul on mõlemad muusikud ägedad noortepärase mõtlemisega kunstnikud. "Võtsin Jaagupiga ühendust ja küsisin, mis ta arvab, kui teeks sellise asja. Jaagup ütles, et päris huvitav, sada last ja küsis, et kus see fookus siis on. Seepeale ütlesin ma, et annan vabad käed - tee see lugu, mis tuleb," sõnab Hanna-Liina. "Ja tuligi lugu kolme perekonna ning laste ja lapsevanemate maailmade põrkumisest."

Muusikali proov Foto: Siim Vahur

Muusikalis on 13 peategelast, kelle leidmiseks korraldati muusikakoolis konkurss. Lapsed pidid lavastajatega läbi tehema etüüdi ja samast etendusest ühe laulu ette valmistama. Ülejäänud lapsed mängivad arste, linnarahvast ja täidavad teisi rolle. 

Võsa mainib naljatades, et peaosades mängivad Lucas (8) ja Karl-Erik (8), kes ei püsi paigal ega tea päris täpselt, millal nad kus olema peavad. Kui keegi nad õigel ajal lavale lükkab, siis nad tulevad ja säravad. "Esmaspäevases proovis oli olukord, kus nad pidid olema laval ja oma juttu rääkima, aga nemad mängisid Vaba Lava maja taga kividega," muigab ta. Lisaks on poistel kogu aeg kaval plaan, kuidas tahvelarvutid proovidesse kaasa nihverdada. 

Hanna-Liina Võsa ja Märt Agu Foto: Tiit Tamme

Esietenduse eelsed päevad on pikad ja Märt Agu sõnab, et need pole meelakkumine. Siiski lohutab mees end sellega, et kõige lõbusam osa on veel ees. "Läbimänge on küll ja veel, aga esietenduse eel lisandub ärevus ja elevus. See on alati nii jõhker emotsionaalne pauk, et raske on toibuda!"

Hanna-Liina on esietenduse eel väga ootusärev. "Tahaks, et ettevalmistusaeg oleks poole pikem, et jõuaks kõik asjad ära lihvida, sest olen kõigis muusikale ja etendusi puudutavates asjades perfektsionist. Kuna ma ise laval ei ole, ootan sama kõigilt lastelt," ütleb ta. "Lapsed on lapsed ja me oleme siiski kool, mitte produktsiooni- ega teatrikompanii," ütleb Hanna-Liina ja lisab, et ta võtab mütsi maha kogu tehnilise tiimi ja kõigi täiskasvanute ees, kes tema ideedega kaasa tulevad. 

Muusikali proov Foto: Siim Vahur

Esialgu on muusikali võimalik näha vaid kolmel korral. Võsa sõnu on kõigepealt vaja teada saada, kas inimestel selle vastu üldse huvi on. "Etendused on nagu test, kuidas muusikali toimima saame. Loodetavasti saame seda ka teistes Eesti paikades esitada. "Et tegu on pigem laste- ja noortetükiga, soovitab Hanna-Liina just noortel seda vaatama tulla. "Nad võivad oma vanemad Kärbse kohvikusse või Telliskivi loomelinnakusse jätta ja ise muusikali vaatama tulla."

Muusikali proov Foto: Siim Vahur

Hanna-Liina on öelnud, et iga lapsevanem teab, mida tähendab jonniv laps või kapriisne teismeline ja iga vanem on vähemalt kord elus mõelnud, mis saab siis, kui ta laseb lapsel otsustada. Muusikalis just selline situatsioon tekib ja viib kaoseni. "Laste iseotsustamine viib kõhuvaluni ja raha otsasaamiseni. Lapsed ei ole vastutuse võtmisega arvestanud ja ei tahagi vastutust, vaid vabadust ja piiramatuid võimalusi," kirjeldab Hanna-Liina muusikali sisu. "Lõpuks saavad lapsed siiski aru, et on hea, kui on lapsevanemad, kes otsustavad, mis sinu jaoks parem on."