Ameerika edukas kontserdibänd Bon Jovi ilmus muusikaareenile juba aastal 1983 – seega on ta tegutsenud 36 aastat. Foto: Live Nation Estonia
Inimesed
30. mai 2019, 18:14

Bon Jovi fenomen – energilised ja mastaapsed kontserdid

Suvine kontserdihooaeg saab väärilise avapaugu: miljonite lemmik, esimest korda Eestisse tulev Bon Jovi esineb pühapäeval maailmaturnee „This House Is Not for Sale“ raames Tallinna lauluväljakul.

USA-st New Jerseyst pärit Bon Jovi fenomen seisneb eelkõige energilises ja mastaapses lava-show’s, mis aastatega on vaat et üha paremaks muutunud ja arenenud. Bändi juhtfiguur Jon Bon Jovi on mõistagi klass omaette – mitte ainult suurepärase häälematerjaliga pühendunud vokalist, vaid ka äärmiselt hea publikuga suhtleja.

Ameerika muusikaajakiri Billboard valis nii 2008. kui ka 2010. aastal Bon Jovi kõige tähelepanuväärsemaks kontsertesinejaks. Kuigi 36 aasta jooksul on kollektiivi koosseis suurel määral vahetunud, pole bändiliikmete sarm laval kuhugi kadunud. Harmooniline edasikulgemine jätkub. Kontsertidele tulevad alati kokku massid, esinemised toimuvad pea eranditult suurtes hallides või staadionitel. Isegi sellistes nooblites-legendaarsetes paikades Londonis nagu Wembley staadion ja O2 Arena müüakse kohad kiiresti välja.

Bon Jovi ajalugu ulatub aastasse 1983, omanimelise esikalbumiga tuli ta välja aasta hiljem. Just sealt pärineb ka esimene emotsioonidest pungil maailma vallutanud hitt „Runaway“, mida omal ajal kõikjal raadiojaamades-teles lõputult kedrati ja mille väärtus pole praegugi palju devalveerunud.

Lõplik läbimurre järgnes mitmemõttelist pealkirja kandva albumiga „Slippery When Wet“ (1986), mida müüdi 26 miljonit eksemplari. See on sooritus, mida bändi hilisemad albumid ületanud pole. Sellised ülituntud laulud nagu „You Give Love a Bad Name“ ja „Livin’ on a Prayer“ pärinevadki just sellelt plaadilt. Teisest küljest, bändi kodukoha nime kandvat „New Jerseyt“ (1988) osteti küll kaheksa miljonit ühikut vähem, kuid see tegi ikkagi samasuguse rahvusvahelise tähelennu. Tolle albumi lugudest jõudis koguni viis singlit USA-s esikümnesse.

Kaheksakümnendate keskpaigas ja veidi edaspidigi saigi Bon Jovi koos Europe’i ja Van Haleniga nn juukseroki (hair metal) südikamateks ja hinnatumateks esindajateks. Paralleeli võiks tõmmata just Bon Jovi ja rootslaste Europe’i vahele – mõlemad teevad mõnusat meloodiarikast raadiosõbralikku rokki.

Kui rääkida Bon Jovi uuematest albumitest, nagu „The Circle“ (2009) ja „This House Is Not for Sale“ (2016), siis needki on üpris hoogsad ja lood küllaltki hea tasemega.

Ühena vähestest eranditest on Bon Jovi suutnud rokimeeskonnana skandaale vältida, piltlikult öeldes moraali kõrgel hoida. Ta on lasknud enda eest kõneleda positiivseid emotsioone andval, valdavalt elurõõmsal muusikal.

Seekordne Bon Jovi tuur algab reedel Moskvas, Eesti kontsert on seega tuuri teine. Siinsel publikul on venelaste ees suur eelis: Eestis näeb juba kontserdi täisproduktsiooni, idanaabrid kogu seda show virvarri täismahus ei näe.

Moskvas esineb Bon Jovi Lužniki staadionil ehk täpselt samas paigas, kus kolmkümmend aastat tagasi peeti legendaarset rokifestivali „Rok protiv narkotikov“ („Rokkmuusikaga narkootikumide vastu“), mis kubises lääne staaridest. Peale Bon Jovi figureerisid esinejate nimekirjas Cinderella, Mötley Crüe, Ozzy Osbourne ja Scorpions. Rahvast tuli sellele kahepäevasele festivalile massides kokku, loomulikult Eestistki.

Siinkohal meenub Bon Joviga seoses omamoodi huvitav seik. Nimelt polnud Bon Jovi nõukogude impeeriumis kaugeltki nii hinnatud kui näiteks Ozzy või sakslaste Scorpions. Sel põhjusel ei viitsinud päris palju rahvast pärast Scorpionsi dünaamilist etteastet Bon Jovit enam vaatama jääda või piirdusid ühe-kahe looga.

Mida ootavad aga nüüdselt Tallinna kontserdilt fännid? Eks ikka aastakümnete taha jäävaid hitte. „Bon Jovi võiks Tallinnas teha vaid nelja esimese plaadi lugusid. See oli tõesti kõva materjal, lood nagu „Runaway“ ja „You Give Love a Bad Name“. Hilisem materjal mind niivõrd ei huvita. Aga kui viimasel hetkel juhtun saama soodsa pileti, siis lähen neid igal juhul vaatama!“ kinnitab kolmekümnendates rokisõber Silver.

„Meil on piletid kontserdile ammu ostetud. Kohustuslik kontsert, nooruspõlve üks kindlaid lemmikuid,“ leiab hilistes viiekümnendates ettevõtja Tiit, et koduhoovi kohale toodud supergruppi tuleb igal juhul vaatama minna.

Kokkuvõttes: Bon Jovi on kahtlemata lavabänd ja loota võib efektirikast esmaklassilist show’d. Repertuaari poole pealt on huvitav teada, mitu lugu „This House Is Not for Sale’i“ pealt ikkagi välja on valitud, kuid arvatavasti ootab ees suuremalt jaolt vanemate, klassikalisemate hittide sadu.

-------------------
Bon Jovi arvudes
Bon Jovi plaate on maailmas müüdud üle 150 miljoni, seega praktiliselt poole rohkem kui näiteks raskerokimaailma tuntuima nime Black Sabbathi omi.
Laval on Bon Jovit näinud umbkaudu 35 miljonit fänni.
Bon Jovi on andnud üle 2800 kontserdi.

-------------------
Igav soovide nimekiri
Mis puudutab Bon Jovi kontserdiga kaasnevat nn soovide nimekirja, siis on kontserdi korraldaja Live Nation Estonia märkinud, et tegemist on ilmselt kõige igavama nimekirjaga üldse, selles pole midagi, millest võiks kirjutada. Seega staaritsevate artistidega ei tundu tegu olevat.