Inimesed

GALERII | ÕL CANNES’IS: teist aastat järjest läks kuldne palmioks Aasiasse, parim näitleja on Banderas 

Erlend Štaub, Cannes | Gerly Mägi, 26. mai 2019, 03:17
Kang-ho Song, Bong Joon HoFoto: Erlend Štaub
Cannes’i festivali peaauhinna kuldse palmioksa võitis Lõuna-Korea režissööri Bong Joon-ho film „Parasiit“. Parimaks näitlejaks nimetati Antonio Banderas. Parima näitlejanna tiitliga lahkus Cannes’ist Emily Beecham. Mitmeid Cannes'i pärleid võib sel aastal ka Eesti kinodes näha.

Võidufilm „Parasiit“ räägib loo sellest, kuidas üks vaene neljaliikmeline perekond nihverdab end rikka perekonna juurde palgale ning hakkab vähehaaval luksuslikku residentsi üle võtma. Siis aga juhtub midagi ootamatut ning vaene perekond on sunnitud end peitma seintes ja põrandalaudade all. Edasine müsteerium on kriitikud ahhetama pannud ning kinolevis oodatakse sellele sama suurt edu kui läinud aasta Jaapani võidufilmile „Poevargad“. Eesti filmikriitik Tristan Priimägi nimetas „Parasiiti“ suurepäraseks filmiks ning selle režissööri Bong Joon-ho'd meistriks, kes on praegu tippvormis.

Samal teemal

Parimaks näitleja auhinna napsas festivalil Antonio Banderas rolli eest filmis „Valu ja hiilgus“. Tänavu oli selles kategoorias Hollywoodi tähtede vahel tihe rebimine, sest auhinna eest võistlesid teiste seas ka Leonardo DiCaprio ja Brad Pitt. Banderas ütles pressikonverentsil, et tema auhind kuulub suuresti ka režissöör Pedro Almodovarile, keda ta filmis kehastab. „Väga huvitav on mängida karakteri, kes on päriselt olemas, kaamera taga vaatamas. Ma austan Almodovari väga, ta on mu sõber ja mentor. See on palju raskem, kuid see on üks mu elu üks huvitavamaid hetki,“ rääkis Banderas. „On väga suur au see auhind siin festivalil saada, see on filmimaailma üks aasta tippsündmusi.“

Parima näitlejanna tiitliga tunnustati Emily Beechami rolli eest filmis „Väike Joe“, kus ta mängib introverdist üksikema, kes loob geneetiliselt muundatud taime, mis muudab inimesed õnnelikuks. Beechami sõnul sai ta auhinnatseremoonia hommikul kõne filmi produtsendilt, kes palus tal kohe Prantsusmaale lennata. „See võit tuli täiesti ootamatult,“ rääkis Beecham. „Tulin nii suure kiiruga, et unustasin oma hambaharjagi maha,“ ütles ta naerdes.

Häid filme festivalil nappis

Cannes’i festivalil näeb tavaliselt ohtralt filme, mis järgneva 12 kuu jooksul kinno tulevad. Ent tänavune festival on vaatajaile mõneti pettumust valmistav. „Kõnekas on see, et tänavu pole suuri hittfilme. Varasematel aastatel on kaks-kolm teistest selgelt paremad olnud,“ rääkis Priimägi. „Kuna maailmamuutvaid filme pole selgelt näha, siis see aasta millegi kõneka järgi meelde ei jää.“

Kriitiku sõnul on Cannes’i üheks probleemiks see, et kuna festival toimub Prantsusmaal, võetakse programmi rohkelt kohalikke filme, mis on aga allapoole arvestust ega vääriks nii suurt tähelepanu. „Kõige halvem, mida siin nägin, oli Isabelle Huppert’iga film „Frankie“. Selle filmi slogan võiks olla, et ka rikkad nutavad. Ja kui väga rikkad nutavad, siis nad viskavad oma 40 000-eurosed käeketid põõsasse ja nad ei viitsi neid pärast üles otsida, sest neil on meel kurb. Selliseid filme ma vaadata ei taha,“ meenutab Priimägi. „Rikaste inimeste igavaid probleeme on natuke liiga palju.“

Mida Eesti kinodesse oodata?

Filmikriitik soovitab kinno vaatama minna filmi Tarantino „Ükskord Hollywoodis“, mis linastub Eestis 9. augustil. „See on parem, kui Tarantino eelmised lohisevad filmid on olnud,” rääkis Priimägi. Film käsitleb olulist popkultuurilist sündmust – 1969. aasta Mansoni mõrvu. “Pärast tuleb Vikipeediat ka lugeda, sest see kõik pole päris tõene, mida seal näidatakse,” lisas Priimägi.

Kinokavadest leiab juba veel Cannes'i programmis linastunud filme – 7. juunist näeb Elton Johni elust kõnelevat filmi „Rocketman“; 14. juunist „Valu ja hiilgus“, mille peaosades Penelope Cruz ja auhinnatud Antonio Banderas; 2. detsembril „Sorry We Missed You“ ja „Väike Joe“.

 

Põhivõistlusprogramm

  • Kuldne palmioks (Palme d’Or): “Parasiit,” Bong Joon-ho

Bong Joon-hoFoto: Erlend Štaub
  • Žürii suur auhind (Grand Prix): “Atlantics,” Mati Diop
Mati DiopFoto: Erlend Štaub
  • Parim režissöör: Jean-Pierre and Luc Dardenne, “Noor Ahmed”

Jean-Pierre Dardenne ja Luc DardenneFoto: Erlend Štaub
  • Parim näitleja: Antonio Banderas, “Valu ja hiilgus”
Antonio BanderasFoto: Erlend Štaub
  • Parim näitlejanna: Emily Beecham, “Väike Joe”

Emily BeechamFoto: Erlend Štaub
  • Žürii auhind – jäi seekord viiki: “Hüljatud,” Ladj Ly ning “Bacurau,” Kleber Mendonça Filho ja Juliano Dornelles
Ladj LyFoto: Erlend Štaub
Juliano Dornelles ja Kleber Mendonça FilhoFoto: Erlend Štaub

  • Parim stsenaarium: Céline Sciamma, “Portrait of a Lady on Fire”
Celine SciammaFoto: Erlend Štaub

Muud auhinnad

  • Parim debüütfilm (Camera d’Or): “Our Mothers,” Cesar Diaz
  • Parim lühifilm (Palme d’Or): “The Distance Between the Sky and Us,” Vasilis Kekatos
  • Lühifilmide eripreemia: “Monster God,” Agustina San Martin
  • Dokumentaalfilmide preemia: “For Sama”

Kõrvalprogrammi Un Certain Regard auhinnad

  • Peaauhind: “The Invisible Life of Eurídice Gusmão,” Karim Aïnouz
  • Žürii auhind: “Fire Will Come,” Oliver Laxe
  • Parim režissöör: Kantemir Balagov, “Beanpole”
  • Parim näitlejatöö: Chiara Mastroianni, “On a Magical Night”
  • Žürii eriauhind: Albert Serra, “Liberté”

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee