Film

ÕL CANNES’IS | Edith Sepp: Christopher Nolani filmi tegemist Eestis võib võrrelda James Bondi võtetega (6)

Erlend Štaub, Cannes | Gerly Mägi, 24. mai 2019, 11:18
Foto: Erlend Štaub
Eesti Filmi Instituudi direktor Edith Sepp on rõõmus, et kodumaistel filmidel on üha suurem publikumenu, kuid nendib, et selle püsimine on keeruline väljakutse. Kodumaise filmi tulevikku võib aga muuta see, kui ühel hetkel linastub Hollywoodi režissööri Chrisopher Nolani uus teos, mis osaliselt tänavu suvel Eestis filmitakse.

Läinud aastal valmis vabariigi 100. sünnipäevaks rohkelt uusi Eesti filme, mis said ka kinokülastajate seas popiks. “Turuosast oli 20% Eesti filmi käes ehk meil oli 650 000 vaatajat. Sel aastal on esimese nelja kuuga juba sama arv vaatajaid! Need numbrid räägivad enda eest,” on Sepp tulemuste üle uhke.

Ent sellise edu püsimine pole teps mitte lihtne. “Sellega meil on alati probleeme. Meil on kampaaniad ja projektid, need on hästi populaarsed. Aga et filmirahastus oleks stabiilne ja igal aastal saaks filmide tootmiseks piisavalt raha, sellega tuleb meil päevast päeva tegeleda. Sellepärast toome ka ministri Cannes’i,” räägib Sepp, kes möödunud aastal kutsus Lõuna-Prantsusmaa festivalile kultuuriminister Indrek Saare, tänavu aga tema mantlipärija Tõnis Lukase.

Foto: Erlend Štaub

Samal teemal

Filmis müüakse enne tegemist maha

“Oleme siin juba aastaid käinud. Meie tootjatel on väga oluline müüa ja näidata oma filme. See on maailma suurim filmifestival ja -turg. Me lihtsalt peame kohal olema,” selgitab Sepp Cannes’i festivalil käimise vajadust. Tema sõnul on inimestel raske mõista, mis festivalil tegelikult toimub. “Arvatakse, et siin on glamour toujours (tlk. alati glamuurne) ja kogu aeg on punane vaip, tööd tehakse vähe, aga tegelikult see nii ei ole.”

Sepa sõnul ei suuda Eesti sajaprotsendiliselt ühegi filmi tootmist toetada, seepärast on vaja Cannes’is tublisti tööd teha. “Filmid tuleb siin turul maha müüa enne, kui need üldse töösse lähevad,” ütleb Sepp ja lisab, et sellega tootjad põhiliselt tegelevadki.

Lukase kohalviibimine on aga hea turundustrikk. “Kui minister tuleb kohale ja ütleb, et Eesti film on nii kõva ja seda peaks toetama, siis tulevad tootjad nii Taanist, Saksamaalt kui Prantsusmaalt ning on rohkem huvitatud. See, et minister on kohal jääb meelde ja kõik on sellega kursis,” selgitab Sepp, kelle sõnul on ministri kohalolek justkui usalduse visiitkaart.

Foto: Erlend Štaub

Kui enamasti on filmiinistituut tegelenud sellega, et Eesti tootjad Cannes’i tuleks ja seal silma paistaks, siis uuel aastal muudetakse plaani. “Siis võiks tuua filmirežissöörid ja stsenaristid Cannes’i ja anda neile võimalus näha filme, mis on Cannes’i konkurentsis. Kui me nõuame nendelt mingit taset, siis peame võimaldama neil ka seda näha,” räägib Sepp.

Pikka aega on sahistatud, et Hollywoodi režissöör Christopher Nolan teeb oma uue filmi osaliselt Eestis. Massistseenide jaoks võetakse Eestis palgale tuhatkond amatööri. Võtted toimuvad juulis. Ent rohkem detaile plaanitava filmi kohta ei tea isegi Sepp rääkida.

“See film muudaks meie filmimaastikku ja tekitaks veel rohkem usaldusväärsust Eesti tegijate suhtes. Kui nii suur stuudio ja režissöör soovivad Eestis filmida, siis loomulikult pole rahvusvahelisel turul meile enam vaja reklaami teha,” arvab Sepp. “See on sama suur läbimurre kui oleks James Bondi filmi tegemine Eestis. Nolan on nii tugev režissöör,” selgitab ta.

Sepp vaatab lootusrikkalt tulevikku ning unistab, et nii suuri tegijaid satuks Eestisse ka pärast Nolanit. “Võiks vaadata pikaajalisemat perspektiivi, kuidas turundusrahadega kokku hoida ja tuua selline inimene Eestisse, kes teeb selle töö meie eest ära,” naerab ta.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee