Film

ÕL CANNES'IS | 27 aastat festivali väisanud Tiina Lokk: vanasti viisin siit VHS-iga filme Eestisse, nüüd on kõik internetis 

Erlend Štaub, Cannes | Gerly Mägi, 24. mai 2019, 18:19
Tiina LokkFoto: Erlend Štaub
“Ilus ilm, rand, glamuur,” loetleb Pimedate Ööde filmifestivali direktor Tiina Lokk levinud põhjuseid, miks Cannes’i festivalile sõita. “Tegelikult pole neist ükski hea põhjus, miks tulla maikuusest Eestist ära. Jumaldan Eesti kevadet ja ma ei tahaks siia üldse tulla. Olen siin juba 27 aastat käinud, see on kohutav,” ütleb Lokk naerdes.

Kuid Cannes’ist loobuda ei saa, sest seal toimuvad PÖFF-i põhilised strateegilised läbirääkimised, tehakse kokkulepped ja enam-vähem saab paika sügisene kava.

“Siin on üks meeletu kohtumiste rida. Käin iga päev jalgsi miinimum kümme kilomeetrit. Selline on minu Cannes!” räägib Lokk.

Samal teemal

Aga miks siiski on Lõuna-Prantsusmaal toimuv festival nii eriline? “Ta on ühelt poolt prestiižne ja teiselt poolt äri,” selgitab Lokk. “See on juba mingi garantii filmi levile, kui ta linastub Cannes’is. Siia võetakse suure publikupotentsiaaliga filmid.”

Veebilingid asendavad VHS-e

PÖFFi peakorraldaja sõnul on aeg, mil Cannes’i sõideti kodumaise festivali jaoks filme vaatama, ammu möödas. “Siia tulevad filme vaatama ajakirjanikud ja muidu professionaalid, kellel on aega. Meie siin filme ei vali. Meile saadetakse lingid ning nende järgi vaatame ja otsustame,” sõnab Lokk. Läinud aastal saadeti PÖFFi-le neid filme, mida tuli üle vaadata, tervelt 1500. Tänavu on ainüksi esimese kuuga läbivaatamiseks juba paarsada veebilinki kogunenud. Ent see ootab PÖFFi meeskonda alles ees.

Cannes’is võib Lokk tänavu filmirõõmudest vaid unistada. “Sel aastal ma ei näe ühtki filmi, kuna olen siin nii lühikest aega,” räägib ta. “Aga see ei ole probleem. 15 aastat tagasi läksin siit VHS-i kassettidega tagasi Eestisse. Ainus võimalus enne festivali filmi näha oligi siin. Ja kui linastusele ei pääsenud, siis oli metsik tragöödia,” meenutab Lokk, kelle sõnul teist võimalust filmi vaatamiseks toona ei pruukinudki tulla.

Lokk nendib, et festivalidel on eri maitsed ja sihtgrupid, mistõttu võib juhtuda, et mujal väga populaarsed filmid Eestis hitiks ei saa. Cannes’i filmide toomisel PÖFFi publikuni on aga teistmoodi takistus kui publikute erinevus. “Valdavalt jõuavad Cannes’i filmid PÖFFi panoraami programmi, kui jõuavad. Paremad Cannes’i filmid, mis on mõeldud laiemale auditooriumile, jõuavad enamjaolt enne PÖFFi ära linastuda,” kirjeldab Lokk. “Tänapäeval käivad asjad kiiresti.” Niisiis saab programmi võtta selliseid filme, mida publik veel näinud pole, kuid esimese koore on selleks ajaks Cannes’ivalikust Eesti kinod juba ära riisunud.

Tallinnas jäävad staarid märkamatuks

PÖFF on aastatega muutunud nii kõrge tasemega festivaliks, et seda väisavad ka filmitööstuse tähtsad ninad. Loki sõnul on kõik Cannes’i žürii endised ja praegused esimehed Tallinna festivalil käinud, ent need visiidid on jäänud suurema tähelepanuta. “Ajakirjandus ei leia neid lihtsalt üles,” naerab Lokk.

Vaata täispikka intervjuud videost!

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee