See pilt räägib iseenda eest! Hetk enne eneste proovilepanekut kuulsas Broadway Dance Center’is, kus noored osalesid oma valikul erinevate stiilide ja raskusastmetega tantsutundides. Kuna elamus oli nii vägev, siis ei jäänud see nende ainsaks külastuseks.Foto: Erakogu
Inimesed
9. mai 2019, 12:45

VÕIMAS KOGEMUS: Hanna-Liina Võsa viis Eesti muusikalinoored Broadwayl suurele lavale (23)

Lauljanna Hanna-Liina Võsa käis aprilli lõpus endanimelise muusikalikooli 24 kasvandikuga New Yorgis inspiratsioonireisil. Muu hulgas külastasid nad maailma üht suurimat muusikaliteatrit, kus lapsed said isegi suurel laval numbrit esitada. "See oli noortele üks võimsamaid kogemusi – teadmine, et päriselt on see lava olemas," leiab Hanna-Liina.

Idee külastada muusikalimaailma tuiksoont Broadwayd, lennutasid õhku Hanna-Liina muusikalikooli vanema grupi õpilased möödunud kevadel. Tol korral oli lauljanna enda võsukestele öelnud, et mõte on küll väga tore, aga raha peate selleks ise leidma. "Igasuguse suure idee elluviimiseks peab tavaliselt ikka ise palju vaeva nägema," jagas Hanna-Liina kuldset tarkust. 

Nii algatasid aktiivsed noored tänavu veebruaris ühisrahastusplatvormil Hooandja üleskutse, kus sai toetada nende unistust – minna kevadvaheajal nädalaks ajaks New Yorki. 

Hooandja.ee projekt: Muusikalinoored New Yorki from Hooandja Ee on Vimeo.

Reisi eesmärgiks oli tutvustada noortele muusikalisõpradele Broadway imelist maailma: osaleda audition workshop ́il ehk näha, kuidas New Yorgis meistriklassid välja näevad, ja saada tagasisidet oma ala tippudelt. Lisaks oli plaani võetud osaleda Broadway Dance Centeris tantsutunnis ning Lincoln Centeris asuvas Performing Arts raamatukogus, kus tutvuda Broadway etenduste arhiiviga. Raha saigi kokku ja aprilli keskel pakiti kohvrid. 

Reis õnnestus mitmekordselt

Hanna-Liina räägib, et kõik need kohad said läbi käidud ja aega jäi üle veel ka New Yorgi kohustuslike turismiatraktsioonide jaoks. Üheks tähtsündmuseks peab Hanna-Liina kohaliku Eesti Maja külastust ja kontserti lihavõttepühadel, kus lisaks newyorklastele oli rahvast kohale tulnud ka ümberkaudsetest linnadest – Long Islandilt ja Connecticutist. Kohalik eesti kool oli Hanna-Liina sõnul teinud head tööd ja levitanud sõna Eesti muusikalinoorte küllatulekust. "Eesti kooli esindajad olid ka kohal ja pakkusid meile väikese pühade lõunasöögi," meenutab Hanna-Liina, tänulikkus hääles. 

Esinemine Eesti Majas Lihavōttepühade kontserdil Foto: Erakogu

Reisil sujus kõik, nagu oli planeeritud. Iga päev oli mingi muusikalimaailmaga seotud ettevõtmine. Külastati Lincoln Centeris asuvat maailmakuulsat Broadway arhiivi ehk esitluskunstide raamatukogu, kus noortele muusikalihuvilistele jagas enda kogemusi Remy Zaken – Ameerika muusikalitäht, kes on mänginud Frank Wedekindi maailmakuulsa etenduse "Kevadine ärkamine" originaallavastuses. "Tuli ja vestles oma kogemusest, uue lavastuse loomisest ja sellest, kui muusikalist saab hitt – mis siis selle vahele kõik mahub," räägib Hanna-Liina

Remy ise oli 16aastane, kui eelmainitud muusikalis rolli tegi. Enam-vähem samas vanuses, kui muusikalikooli kasvandikud, kes Ameerikat külastasid. 

Kohal oli ka New Yorgis elav muusikalisõber Alari Koel, kes on aastaid innustanud Hanna-Liinat oma õpilastega Broadwayle külla tulema. 

Muusikalikooli kasvandikel oli rõõm osa saada ka Hanna-Liina kunagise õpetaja Jen Waldmani meistriklassist, kus ta tegi paari noorega klassi ees individuaalset tööd mõne lauluga. "Näitas ette mõned trikid ja nipid, kuidas laul paremini mõjule pääseks. Samuti käisid noored Broadway Dance Centeris, kus said tantsutunde kahel päeval. "Kuna üks päev jäi ilmselgelt väheks. Nad olid lõputult elevil sellest kõigest. Ma ise jagasin neid rühmadesse ja olin nad pannud liiga keerulisse klassi," räägib Hanna-Liina ja tunnistab, et kohalikega ei saa mõõtu võtta. "See oli hetk, kui saad aru, kus sa omadega oled, ja pingutad sedavõrra rohkem."

Eesti noored muusikalilootused külastasid New Yorgis olles maailma üht suurimat muusikaliteatrit – New Amsterdam Theatre. "Seal said lapsed isegi suurel laval numbrit esitada," sõnab Hanna-Liina. "See oli noortele üks võimsamaid kogemusi – teadmine, et päriselt on see lava olemas."

Hanna-Liina ise käis viimati New Yorgis kuus aastat tagasi. Selle aja jooksul on lauljanna sõnul palju muutunud. "Ma ise olin muutunud kõige rohkem. Tundsin end selles linnas hoopis teist moodi kui varem. Ma ei tea, mis areng on minus toimunud? Aga tundsin, et see linn ei käinud kuidagi minust üle. Olin väga rahulik. Hästi mõnus tunne oli seal kuidagi olla. Kui tead, et on mingi tagala olemas, siis ei tekigi üle võlli tunnet, mis mul seal tavaliselt on olnud," sõnab ta. 

Noored on toidu osas tundlikud

Reisi üheks suuremaks väljakutseks oli Hanna-Liina sõnul see, kuidas hoida noortel laulu- ja tantsulindudel kõhud täis. Nimelt oli vastremonditud hotell pakkunud ootamatult niru hommikusööki. Hotell asus Manhattanilt väljas. "Tahtsin, et ka metroosõit kuuluks noorte päeva, kuna see on nii suur osa New Yorgi kogemusest. Hotell oli väga tore, aga kuna seal oli käimas remont, siis hommikusöök oli kesine."

Pärast esimest hommikut otsustas Hanna-Liina, et peab reisisellidele ise hommikusööki pakkuma. "Käisime igal õhtul poes ja hommikul oli laud kaetud hea-paremaga," räägib Hanna-Liina, kelle sõnul oli paras tegemine, kuidas võtta arvesse kõikide laste erisoove. "Tänapäeva noored on väga tundlikud oma toitumises: kes on veganid, kellel on gluteenitalumatus. Sellega pidin arvestama, sest muidu nad oleksid lihtsalt näljas olnud. See oli minu jaoks kõige suurem väljakutse."

Hanna-Liina usub, et reis läks igati asja ette ja noortel muusikalilootustel tekkis reaalsem arusaam – Broadway ei ole midagi muinasjutulist, mis on seitsme maa ja mere taga, vaid on päriselt olemas, ühe ookeani taga," naerab Hanna-Liina. "Võibolla said nad nüüd aru, mida üldse muusikalimaailm tähendab, kui palju on vaja tööd teha ja kas see huvi on üldse piisavalt suur."

Kohtumine Lincoln Center’i TOFTi arhiivis Remy Zaken’iga, kes tegi kaasa off-Broadway ning Broadway originaallavastuses "Spring Awakening" (Kevadine Ärkamine). Remy jagas noortele vahetut kogemust uuslavastuse valmimise protsessist ja selle muutumist maailmakuulsaks hittmuusikaliks. Foto: Erakogu

New Yorgis mainekas Ameerika Muusikali- ja Draamaakadeemias omal ajal õppinud Hanna-Liina teab enda kogemusest, et huvi selle kunsti vastu peab ikka väga suur olema, kui on soov midagi korda saata. "Sinna sisse käib väga palju ohverdusi ja treeninguid. Magad kellegi sohva peal jne. Kas õpilane viitsib sellega tegeleda?"

Hanna-Liina loodab, et lastele jäi reisist eelkõige see kogemus, et kui midagi väga soovida, siis on kõik võimalik. „Idee oli ju suur, et üldse minna. See tundus võimatu ja utoopiline. Kuna see sai ära tehtud, siis ma loodan, et nad nägid, et kui midagi teha, organiseerida ja planeerida, siis see tõesti õnnestub," lausub Hanna-Liina.

Päris oma muusikal tuleb kohe lavale!

Hanna-Liinal on praegu intensiivne periood – Estonia laval on ta üks peaosalisi Broadway muusikalis "West Side Story" ning niiditõmbaja endanimelise kooli esimese oma muusikali "Uksed" juures.

"See oli üks parajalt utoopiline mõte," räägib Hanna-Liina muusikali "Uksed" sünnist. Kui eelmisel aastal pakuti muusikalikoolile üht muusikalist õhtut Brigitta festivalil, mida sisustada, siis esimese hooga sooviti luua uuslavastus. „Kui siis selgus, et õigusi on keeruline saada ja kogu bürokraatia oli päris keeruline, otsustasime, et kui me järgmisel korral midagi suuremat teeme, siis tellime päris originaallavastuse – et oleks algusest peale teada, et võime seda esitada," räägib Hanna-Liina.

Hanna-Liina räägib, et muusikud Jaagup Kreemi ja Tiit Kikase võttis ta kampa, kuna on kindel nende headuses. Koostööd on nad teinud Nuku teatri lavastuses "Libahunt". "Tean, et nende muusikaline keel on väga noortepärane. Jaagup on väga loominguline – oskab kirjutada nii laulusõnu kui ka libretot."

Muusikal sündis ja kasvas aasta jooksul ja on selle aja jooksul paljuski muutunud. "Nii kaheksa- kui 18aastasele ühte ja sama asja teha on väga keeruline," tunnistab Hanna-Liina. "Nüüd on sellest välja tulnud peremuusikal."

Juunis esietenduv muusikal "Uksed" räägib kolmest perekonnast, kus lapsed ei taha kuulata enda vanemaid. "See on väga tavapärane," sõnab Hanna-Liina, kes näeb seda ka enda kolmeaastase lapse kõrvalt. "Kui laps ei taha panna selga seda, mida mina talle hommikul panen, vaid teab ise paremini. See ongi lastevanemate ja laste vaheline võitlus, mis muutub mässuks."

Muusikal "Uksed" räägib, mis juhtub siis, kui rollid vahetuvad ja lapsed hakkavad juhtima maailma ega kuula enam oma vanemaid. "Minu soov oli konkreetse projekti puhul, et ei kasutagi superstaare müügimagnetina, vaid  lapsed ja noored teevad ise lavastuse, on ise rollides ning kuulsused ja täiskasvanud vahele ei sega," räägib Hanna-Liina.

Kolme aasta jooksul on pisikesest muusikalikoolist kasvanud välja arvestatav platvorm noortele muusikalisõpradele.  "Alguses esinesime ainult oma vanematele, siis tegime vanematele ja sugulastele. "Uksed" on esimene avalik üritus," lausub Hanna-Liina, kutsudes kõiki huvilisi etendusest osa saama.