Inimesed

GALERII | Spermakonteiner, saiasussid ja hiiglaslik s***junn ehk Millega üllatab Tommy Cashi ja maailmakuulsa moelooja Rick Owensi ühisnäitus (36)

Jaanika Vilipo, 2. mai 2019, 18:32
Tommy Cashi ja Rick Owensi näituse avamine KUMUsFoto: Robin Roots
2. mail avati Kumu kunstimuuseumis seniolematu näitus „Tommy Cash ja Rick Owens. Süütud ja neetud”, kus ühendavad jõud eesti muusik ja maailmakuulus moelooja. Tommy Cashil polnud installatsiooni „200 miljonit sulas” loomiseks millestki kahju: isegi mitte enda spermast.

„Tommy Cash on tuntud kui räppar, kellel on väga tugev lavapersoon, väga tugev visuaalsus ja tunnuslikuks saanud esteetika, mida ta kogu aeg uuendab ja muudab,” rääkis näituse kuraator Kati Ilves näitust tutvustaval pressiüritusel.

Idee tuua popkultuur Kumu seinte vahele oli sündinud Ilvese ja Cashi vestlusest. Tommy oli avaldanud soovi visuaalset kunsti, mis tema loomingus mängib üliolulist rolli, väljendada rohkem ruumilises ja füüsilises vormis.

Samal teemal

Ilves oli Rick Owensi loomingut näinud Milanos: „Üks asi on näha moodi laval ja seljas, aga näituse vormis? Mulle tundus see väga huvitav oma skulpturaalsuselt. See, kui hästi paigutub funktsionaalne mood. Mõistetamatu miski. See on alati äratuntav, aga samas alati nagu uus.”

Ameerika moekunstnikku ja räpparit seob Ilvese sõnul see, kuidas nad käivad ümber keha ja sooga: „See, kuidas nad vaatavad lihtsaid vorme ja neid visuaalselt muudavad.”

Lõbusaks ühisjooneks on kunstnike sünnikuupäevad: Rick on sündinud 18. novembril 1961 ja Tommy 18. novembril 1991. Kuraator tõi välja, et Rick on kui vanem, paheliseks muutunud versioon sarnaselt mõtlevast tüübist nagu Tommy, kelle kunstnikukäekiri on värviline, väga suure energia ja mõningase naiivsusega.

„Me hakkasime ühel hetkel koos tööle ja saime aru, et see näitus toimub. Idee meeldis kõigile,” tõdes Ilves.

Kumu jaoks oli kõige suuremaks riskiks selle näituse puhul korralduslik pool ja see, kuidas ümber käia moe- ja muusikavaldkonna popstaaridega. Näiteks tuli nii mõndagi kooskõlastada Owensi agentidega New Yorgis. „See on olnud väga huvitav kogemus ja väljakutse. Sellist näitust ei ole meil varem olnud,” kinnitas Kumu direktor Kadi Polli.

Kuraatori sõnul on tegu puhta kaasaegse kunstiga, millest mood on vaid üks osa. Näitusel on väljas 22 kostüümi Rick Owensi loomingust. „Valik sai tehtud selle järgi, mis on kõige vähem praktiline ja kantav. Rick on tuntud selle poolest, et kõik on hästi must, minimaalne ja sportlik. See ei ole barokkmood, kus sul on vaja kümmet orja, kes kostüümi aitavad tassida,” selgitas Ilves.

Kuraator valis välja esemed, mis on kõige funktsionaalsemad, visuaalselt huvitavamad: „Natuke oleme toonud sisse looduse ja metsavärvi.”

Näitusel on ka Londonis modelleeritud kujud. Üheks installatsiooniks on Mona Lisa originaalmõõtudes kujutis, mille sees mängib animeeritud värvikas muusikavideo.

Näitusel on suur roll helil ja muusikal – kõlab Tommy Cashi looming töödeldud kujul. Seal on välja toodud ka Cashi kuulsad saiasussid, millega ta on  Instagramis figureerinud. „Nu Pogodi!” multifilmid, Venemaa kultusbänd Tatu ja Aserbaidžaani kunstniku tehtud seinavaip – kõik need on eesti-slaavi juurtega Tommyt mõjutanud ja neid võib ka näitusel näha-kuulda.

Muusikul polnud installatsiooni „200 miljonit sulas” loomiseks millestki kahju: ratastool, kargud, maal ja „Hannibal Lecteri raudkapis” spermakonteiner, mille sees on 27aastase Tommy enda sperma. „See on õige hetk endast õige asi maha jätta. See ei ole juhuslik. Elu säilitamine on tugevas dialoogis ratastooli ja karkudega,” viitab kuraator.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee