Blogid

Kuidas Pirita sillast ehitati maja (2)

Tõnis Erilaid, 1. märts 2019, 00:03
Foto: Robin Roots
Esimesed autod ja jalakäijad pääsesid üle vastvalminud Pirita raudbetoonsilla 18. juulil 1936. Selleaegses rahas 175 000 krooni maksnud silla ehitasid soomlased, kuid vana puusild jäi neist lammutamata.

Puusilla ostis enampakkumisel 2000 krooniga Voldemar Lauba, kellel oli Pirita jõe kaldal talu ja suviti Meriväljal toidukauplus. Silla pidi ta lammutama 1. aprilliks 1937. Maa Hääl käis täpselt kuu enne seda tärminit uurimast, kuidas töö edeneb ja mida Lauba sillapalkidega peale hakkab.

Silla pealmine kord oli 1. märtsiks maas, aga pisut hädas oli Lauba silla kandepostide väljasikutamisega tungraua ja vinna abil. Jääolud polnud kõige paremad ja 225 jõepõhja rammitud palgist oli ettevõtja vaid sadakond välja sikutanud. Palgid olid kuni 16,5 jala sügavuselt jõepõhjas sees.

Kui jääminek tuleb varajane, siis tuleb palgid pooleks murda ja osa jääb jõepõhja, kurtis Lauba. „Materjal on väga hea. Suvel toon saekaatri jõekaldale, kus algab palkide saagimine,“ rääkis ettevõtja. 

Ta tahtis sillapalkidest ja neist saetud laudadest ehitada ühe maja Piritale ja teise Meriväljale. Paraku jõudis Lauba vaid Merivälja majale rohkete akendega teise korruse ehitada ning avas pärast maja õnnistamist 1940. aastal seal suvekohviku. Aasta hiljem võeti maja omanikult ära.

2 KOMMENTAARI

s
sildadest 1. märts 2019, 10:44
Jutt oli vaid silla materjalide ehitusmaterjalina kasutamisest. Aga elamiseks on ka otseselt sildu kasutatud. Keskaegses Londons oli laiale sillale la...
(loe edasi)
e
ehitaja 1. märts 2019, 09:28
Maju saab kõigest ehitada,üks mees plaanib käiku lasta dopingistidelt äravõetud suusad,teine ladus elamuseinad õhkulastud viinavabriku korstna tellistest,tühjadest pudelitest maju on ilmas aga mitmeid.

TOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee