Inimesed

50 NIPPI | Personaaltreener Liina Laur: kehv toitumine ja vähene liigutamine muudab inimese kurjaks (2)

Anu Saagim, 8. jaanuar 2019, 16:23
Personaaltreener Liina LaurFoto: GEORG-SANDER M2NNIK
Aasta alguse lubadused antud? Nüüd on aeg tegutsema hakata! "Võtke väiksed sammud, kohe ei minda maratonile, vaid hakatakse vaikselt treenima," manitseb personaaltreener Liina Laur.  

„Ära anna endale lubadust, mida sa tegelikult täita ei soovi. Alusta sammhaaval ning naudinguga, sest nii on muutused püsivad,” ütleb spordiklubi Reval-Sport personaaltreener Liina Laur, kes peab jõusaalitreeningutel oluliseks mõõdukust. "Suure hurraaga alustajad riskivad vigastuste ja käegalöömisega." Liina enda lemmikud on väikegrupitreeningud, milles on ühendatud personaalne nõustamine ja sõpruskond.

Samal teemal

Kirge on magistrikraadiga treener oma ala vastu tundud juba väga pikka aega ja jagab nüüd oma nõuandeid lahkelt ka lugejatega:

Minu ema ja isa on olnud elu aeg seotud kulturismiga. Isa võistles juuniorina kulturismis, treeneriks Indrek Otsus. Mind on väikesest peale võetud jõusaali kaasa. Sealt tekkis armastus spordi ja liikumise vastu. Noorena tegelesin teiste spordialadega, aga kõrvale olen alati harrastanud ka jõusaalisporti.

Vanemad viisid mind võistlusi vaatama ja mul tekkis huvi ka võistlustasemel sellega tegelema hakata. Valisin bikiinifitnessi. Olen töötanud TransferWise’is arveldusspetsialistina ja APL’is logistikaspetsialistina, kolleegid teadsid
kelle poole pöörduda, kui on vaja treening- või toitumisnõu. Käisin paljude töökaaslastega trennis kaasas nõu andmas või harjutusi ette näitamas, viisin läbi ka kontorivõimlemist.

Ühel hetkel otsustasin, et loon oma ettevõtte ning omandan Eesti Olümpia Komitee treeneri kutse. Mul on magistrikraad rekeratsioonikorralduse alal Tallinna Ülikoolist, kirjutasin ka kaks väitekirja jõutreeningutega seotud teemadel. Ma tunnen, et olen leidnud õige asja, mis mind tõeliselt kõnetab ja kutsub. Kui ma hommikul kell kuus tõusen, tulen oma esimese kohviga kohe Reval-Sporti. Tunnen, et olen sündinud treener!

Mis sulle  treeneritöö juures kõige enam rõõmu valmistab?

Minu eesmärk treenerina on anda edasi seesama armastus keha ehitamise ja jõusaali vastu, mis on minu enda hinges. Inimene ei pea tulema trenni tundega, et jõusaal valitseb teda, vaid ta peab tulema ja näitama, et tema valitseb jõusaali ja ta saab seal hakkama. Õhtul tuleb ka uni paremini, energiatase on kõrgem ja jaksu rohkem.

Minu eesmärk on seletada inimestele, et trenn ei ole vahend ilus välja näha, vaid saavutada tasakaal vaimse ja füüsilise tervise vahel. Toitumine peab olema korras, et keha tänaks sind. Loomulikult on tähtis ka esteetiline vorm.

Jõusaal ei ole ainult koht, kust saada ilusad lihased ja suurepärane rannavorm. Ma ise propageerin väga just elutervet suhtumist. Lasen inimestel, kes treenivad minu käe all, saata endale pilt või kirjeldada ideaalvormi, mida soovitakse saavutada ja uurin, kuidas nad on end varem toitumisega piiranud. Seda selleks, et välistada ebaterve eesmärk kohe treeningute alguses.

Väikegrupp on eesmärk anda inimestele võimalus saada väga mõistliku hinnaga kätte personaaltreeningu kogemus. Seejuures on kõigil erinevad kavad, sest igaühel on erinev ainevahetus ja eesmärgid. Absoluutselt iga minut ja sekund jälgin ma kõrvalt, kuidas neist keegi treenib. Saadan pisteliselt inimestele uusi kavasid, mitte kõigile korraga. Kes uue kava saab, sellega tegelen sel korral kõige enam, teistel on harjutused selged. Liigun ringiratast, korrigeerin tehnikat. Neil tekib ka teatud iseseisvus ja kui nad tulevad teinekord üksi saali, siis on nad erinevatest harjutustest teadlikud.

Milline on seni parim muutus treenitavas?

Mulle tuli üks tütarlaps, kes oli leebelt öeldes natukene turris ja ütles, et tema ei tee kunagi mitte ühtegi kükki. Nüüdseks on ta 20 kg alla võtnud ja peab trenniblogi. Inimene on muutunud, tuleb trenni iga kord teatava elevusega, see on saanud tema elustiiliks, lisaks toitub ta nüüd tervislikult.

Kas võib öelda, et kehv toitumine ja vähene liigutamine muudab inimese kurjaks?

Ma arvan küll. Kui inimene sööb ebatervislikult ja kehakoostis on muutnud, on rasvaprotsent liiga kõrge. Selle asemel, et süüa korralik eine, süüakse terve tahvel šokolaadi. Šokolaad ei ole halb, sest ei ole olemas halbu toite, vaid valed kogused. Halb enesetunne tuleneb tihti sellest, et inimene ei tunne ennast oma
kehas hästi. Kõik algab väikestest muudatustest.

Näiteks selle asemel, et minna sööma hamburgerit, söö hoopis kohvikus tatart, kotletti ja värsket salatit. Selle asemel, et võtta limonaadi, võta sidrunivesi ja
šokolaadi asemel naturaalne kohupiimakreem. Need on väiksed asjad, mis viivad muutusteni. Võtke väiksed sammud, kohe ei minda maratonile, vaid hakatakse vaikselt treenima!

Uue aasta algul tulevad inimesed tagasi trenni. Milline on alustamise ABC?

Ma olen suutnud kõigile oma 40 treenitavale selgeks teha, et mitte kiirelt vormi ja kiire dieet, vaid samm-sammult ja järjepidevalt. Kui tahame milleski head olla, siis peame pidevalt vaeva nägema, et saada järjest paremaks ja paremaks. See ei tähenda seda, et sa ei või elu lõpuni süüa ühtegi kooki ega šokolaadi, võti on mõõdukuses.

Ma leian, et elu on elamiseks ja nautimiseks, aga mõistuse piires ja balansis. Ükski inimene ei jää elu lõpuni ainult kanarinda ja kalkunit sööma.

Alustades tundub hirmutav mõelda, et nüüd teen elu lõpuni, mida selle hirmuga peale hakata?

See ei ole hirm, see on nauding. Tuleb mõelda, et ma olen elu lõpuni nii vitaalne, et suudan veel 65aastaselt teha jõusaalis läbi baaskava, käin iga nädal jalutamas ja saan kokku oma vanade sõpradega või lähen rahvatantsu. See annab igapäevasele elule nii palju juurde. Inimesed, kes liigutavad kõrge eani, naudivad ka reisimist ja üldse kogu elu.

Sina pakatad positiivsusest ja teotahtest, milline on sinu enda päevakava?

Tõusen kell 6, teen endale pudru, kus on süsivesikud, valgud ja rasvad balansis. Panen sinna maapähklivõid, naturaalset kohupiimakreemi marjadega, kaneeli ja natukene mett. See on minu hea hommiku algus. Minu hommik algab kindlasti klaasi veega, enne putru. Joon ühe tassi kohvi.

7.30 algab minu esimene treeningtund. Kui pärast seda klienti ei tule, teen ära iseenda trenni. Seejärel võtan kerge eine, mille olen kaasa teinud või naudin seda spordiklubi kohvikus. Samuti jagan häid retsepte treenitavatega. Päev lõpeb kõige hiljem kell 21.

Pikal päeval on mul alati kotis miskit näksimist. Rõhutan alati ka tüdrukutele, et nad tühja kõhuga trenni ei tuleks ja kui keegi on tulnud söömata, olen ta kas koju saatnud või andnud väikest banaani- või smuutiabi. Ma ei lase kellelgi halva enesetunde pealt trenni teha.

Kui oluline tervislikku eluviisi arvestades tunnid täis magada ja milline on sinu enda unereegel?

Kui ma lõpetan spordiklubis kell 21, teen kodus veel hilisõhtuse väikse snäki, kuhu kuulub kindlasti meega tee, panen peale rahustava muusika, unustan ekraanid, teen mõttepausi ning võtan päeva positiivselt kokku. Lähen magama hiljemalt 22, siis jääb mulle 8 tundi uneaega.

Rõhutan ka kõigile treenijatele, et kogu toitumise ja treeningu osas on oluline magamine ja puhkamine. Inimesed on erinevad, aga 7 tundi und on kindlasti vajalik. Ise lähen ka nädalavahetustel samal ajal magama ning ärkan hiljemalt 7-8.

Muidugi on meil elus olukordi, kus me oleme kauem väljas, läheme hiljem magama, aga just kindel režiim on organismile hädavajalik.

Mida võiks esimest korda jõusaali tulev inimene teada ja kuidas käituda?

Kui sa ei ole mitte kunagi varem jõusaalis käinud ning ei oska midagi teha, siis võta ühendust treeneriga või loe läbi jõusaali ABC. Kindlasti ei soovita minna omapead toimetama. Tihti näen saalis valesti treenivat inimest ja jooksen juhendama, sest valed harjutused masinatel võivad selja ära nikastada.

Lihtne näide - soovid treenida seljalihaseid, aga kasutad mingit harjutust tehes hoopis muid lihaseid rohkem, siis õpetab treener ka seda, kuidas tunda, et treenid õiget lihast. Muidu ei teki ka tulemust, need on väga olulised punktid.

Kui on selge ja suur ülekaalulisus – kuidas alustada?

Alustada tuleb lihtsatest asjadest, minna liikuma. Kui sa ei ole üldse varem liikunud, alusta sellest, et lähed töölt jalgsi koju, jalutades vähemalt 20 minutit. Vaata üle külmkapis olevad toiduained. On olemas väga palju häid raamatuid ja treenerid, kes tahavad nõu anda. Tee pildid oma nädala toitudest.

Toon näite - inimene sööb ahjukartulit, sealiha, paneb ohtralt majoneesi, juurviljad on kõrval, aga seal on ka ohtralt õli. Siis alustame sellest, et võtame ära majoneesi, teeme selle asemel kreeka jogurti ja sinepiga kastme. Valmistame kartulid natukeses oliiviõlis ja naturaalsete ürtidega, küpsetame linnuliha ja köögiviljadele õli ei lisa. Võtame lihtsalt mõned asjad menüüst välja.

Näiteks, kui inimene joob Coca-Colat ja vett ei ole nõus üldse jooma, asendame alguses Coca keefiriga. Need on juba pisikesed asjad, millest hakkab kõik muutuma. 20 minuti asemel hakkab ta jalutama 30 minutit, see on uus muudatus, teeb trenažööri peal paar harjutust juurde, juba teine muudatus. Tunneb pärast kuuajalist tegevust, et on väga tubli olnud ja premeerib ennast näiteks spaaga, kus lubab endale ka hea massaaži ning tunnustab ennast. Ja sealt ainult edasi!

Kuidas motiveerida ennast tagasi jõusaali, kui oled treeningud varem pooleli jätnud?

Ma arvan, et ilmselt kõige parem oleks öelda, et meil kõigil tuleb elus selliseid olukordi ette. Toon näite - olin kunagi harrastustasemel klaverimängija, aga ühel hetkel ei jõudnud enam, elu tuli vahele, unustasin oskused. Tuleb võtta nii, et ma tulen tagasi ja kuna inimese kehal on mälu, siis tulevad ka oskused
kiiremini tagasi. Kui oled kunagi sporti teinud, siis su keha mäletab seda. Tuleb anda endale positiivne signaal, et ma olen tubli ja võtan ennast jälle käsile. Võib ka leida kellegi, kes oleks nõus sinuga koos alustama.

Liina Lauri trenni ABC:

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee