FILM TEGI AJALUGU: Laseringi tegevjuht Hiie Nurme sõnab, et poe 25 tegutsemisaasta jooksul pole ükski film plaadimüüki nii palju mõjutanud kui "Bohemian Rhapsody".Foto: AP/Scanpix
Saund
24. detsember 2018, 14:00

Vau! „Bohemian Rhapsody” on plaadipoodide laod Queeni albumitest tühjaks teinud (4)

Freddie Mercury elust rääkiv film „Bohemian Rhapsody” on maailmas vallandanud tõelise Queeni taasavastamise ja -vaimustuse. Oma mõjud on sel filmil Eestiski.

Kui „Bohemian Rhapsody” treiler 15. mail Youtube’is avaldati, kogus see 24 tunniga üle 5 miljoni vaatamise. 17. detsembri seisuga on Eesti kinodes filmi vaatamas käidud 126 651 korda. 18. detsembri seisuga on film teeninud üle 630 miljoni dollari. Praeguseks on „Bohemian Rhapsody” Billboardi andmetel kõrgeima tuluga eluloofilm, edastades 2015. aastal ilmunud filmi „Straight Outta Compton”, mis räägib sellistest räpi suurkujudest nagu Eazy-E, Dr. Dre ja Ice Cube.

Levifirma Hea Film esindaja Lauri Kaare sõnab, et 20. detsembri seisuga on „Bohemian Rhapsodyt” Eesti kinodes vaatamas käinud 128 218 piletiostjat. „Konteksti paneb selle arvu tõsiasi, et viimase 25 aasta jooksul on Eesti kinodes linastunud filmidest ületanud 100 000 vaataja piiri ainult 23 filmi. Hetkel on „Bohemian Rhapsody” selles auväärses klubis 12. kohal. Samas pole film veel lõpetanud!” Selle üle, kui kaua linateos veel kinodes jookseb, otsustab publik. „Filmid, mida inimesed hulganisti vaatamas käivad, ei kao kavast kuhugi. Samas on neid (üks hiljutine kodumaine näide), mis tühjade saalide tõttu kavast kiirelt välja kukuvad.”

Kuigi Queen pole ligi 30 aastat ühtegi uut lugu avaldanud, on pärast filmi linastumist Spotify Top 200 edetabelis lausa kuus nende lugu. Kõrgeimal, 16. kohal on lugu „Bohemian Rhapsody”, mida on kuulatud 14 790 370 korda. Lisaks on tabelis esindatud lood „Another One Bites the Dust” (50. koht), „Don’t Stop Me Now” (75.), „Somebody To Love” (76.), „Under Pressure” (80.), „We Will Rock You” (99.) ja „Crazy Little Thing Called Love” (192.).

The Guardiani teatel on „Bohemian Rhapsodyt” kuulatud YouTube'is, Spotifys ja teistes voogedastusteenistustes nüüdseks juba 1,6 miljardit korda. Sellega edestas Queeni hitt senist rekordiomanikku, Nirvana pala „Smells Like Teen Spirit”. „Oleme väga rõõmsad, et meie muusika voolab endiselt maksimaalsel tasemel!” kommenteeris Queeni kitarrist Brian May.

Ükski film pole varem plaadimüüki nii kõvasti mõjutanud

Ka Eestis on „Bohemian Rhapsody” endaga tugeva järellainetuse kaasa toonud. Näiteks tõdeb Laseringi tegevjuht Hiie Nurme, et film on Queeni albumite müüki mitmekordistanud. „Just arutasime, et Laseringi 25 tegutsemisaasta jooksul ei ole ükski film plaadimüüki nii palju mõjutanud. Queenil müüvad hästi nii vanemad albumid, greatest hits’id, filmi soundtrack, vinüülid ja DVD-d. Hetkel on isegi keeruline varustada, sest laod on bändi albumitest tühjad.”

Kõige populaarsem Queeni album Laseringis on „Greatest Hits I, II & III - The Platinum Collection”, mis on plaadipoe kodulehe topis lausa viiendal kohal. Nurme sõnul on kolmikalbum jõulude ajal tõeline maiuspala. „On näha, et albumeid ostetakse palju kingituseks. Noored ostavad Queeni albumeid vanematele ja vanavanematele, sest bänd niivõrd noorte teema pole. Need, kes on filmi näinud, ostavad ka endale. Nüüd on aru saadud, kui hea nende muusika on. Igas kodus peab ikka üks oma Queen olema,” räägib tegevjuht.

Ka Terminali plaadipoe juhataja Sander Varusk sõnab, et huvi Queeni vastu tõusis pea kohe pärast filmi kinodesse jõudmist. „Huvi paistis olevat universaalne, sest kui tavaliselt ostsid Queeni albumeid pigem vanema generatsiooni külastajad, siis nüüd ka nooremad. Siiski ei muutunud see, milliseid plaate rohkem osteti – endiselt läksid enim Greatest Hits'id ja populaarsemad albumid nagu „A Night At The Opera” ja „Innuendo”.”

Tänu filmi mõjule osteti ka varem väiksemate müüginumbritega albumeid nagu „The Miracle” ja „Made In Heaven”, kuid huvitava võrdlusena ei müünud „Bohemian Rhapsody” soundtrack vanade albumitega võrreldes oluliselt rohkem. „Tundus, et filmi üsnagi lihtsustatud versioon Queeni loost täitis oma missiooni, tekitades Freddie Mercury ja Queeni sentimentaalse ja emotsionaalse väärtuse tõusu või taasavastamise. Seda eelkõige tänu bändi trummar Roger Taylorile ja kitarrist Brian Mayle, kes andsid filmi pika produktsiooni käigus survele järele ning nõustusid, et filmi sisus väänatakse omajagu tõde, kuid Queeni mütoloogia jäetakse puutumatuks.”

Rahva Raamatu turundusjuht Ingrid Karell sõnab aga, et nende kauplustes pole film Queeni albumite müüki silmnähtavalt mõjutanud. „Queeni plaadid on meil müügis, ent mingit erilist vaimustuspuhangut ja müükide tõusu pole meie viimasel ajal täheldanud. Dokumentaalid või muusikateemalised filmid hoiavad teatud bände pigem lihtsalt stabiilselt aktuaalsetena.”

Filmi edu ei ole märkamatuks jäänud ka bändile endale, kes kavatseb järgmisel suvel Põhja-Ameerikas tuuritada.