HÕBENÕEL. Inga Vatsk-Laasner, I V LFoto: Leslie Laasner
Inimesed
11. oktoober 2018, 12:18

Vali oma lemmikdisainer Kuldnõela ja Hõbenõela nominentidest!

Moe- ja disainiekspertidest koosnev žürii on Eesti disainerite seast välja valinud nominendid, kes kandideerivad tänavu Kuldnõela ja Hõbenõela auhindadele. Kodumaa kõige mainekamate moeauhindade võitjad selgitatakse välja oktoobrikuise Tallinn Fashion Weeki raames toimuval Kuldnõela galal.
HÕBENÕEL
INGA VATSK-LAASNER, I V L
I V L on Inga Vatsk-Laasneri omanimeline kaubamärk, mis on loodud realiseerima disaineri enda personaalseid visioone moes. 2017. aasta sügisel lansseeritud moemärk on eelistanud minna teed, kus ei raamistata end ühe või teise hooaja või kollektsiooniga. I V L limiteeritud autorilooming ei sõltu kellegi nõudmistest ega turu ootustest, on aeglaselt loodud kvaliteetne mood ja usub teadlikku tarbimisse.
HÕBENÕEL. Inga Vatsk-Laasner, I V L Foto: Leslie Laasner

Inga pikaajaline modelli -ja stilistitöö, põhikohaga finantsjuhtimine ja öösiti DJ-tamine on põhilised mõjutajad vormiliselt lihtsa, kuid ideelt luksusliku käekirja väljatöötamisel. Puhta joonega lõigetest kumab mõjutusi tänavamoest, nõukogudeaegsetest veidrustest, pidudest, kunstist, muusikast, Setumaa metsadest ja pikkadest autotrippidest Itaaliasse.

Kollektsiooni põhivalikus on kleidid, mitteklassikalised kostüümid, mõnusad pusad ja pusakleidid ning bomberid. Uute toodetena on lisandumas hooajatud ja kerged oversize-suuruses vateeritud jakid. Lõviosa brändi toodetest on ainueksemparid ja esialgu saadaval piiratud koguses, vaid vähesed esemed leiavad tootmise väikeseeriana.

LIISA SOOLEPP
Liisa Soolepa disaineritee sai alguse hetke, mil õmbles enda loodud toodetele esimest korda nimesildid külge - see juhtus paar aastat pärast Tartu Kõrgema Kunstikooli lõpetamist, millest on nüüdseks möödas 7-8 aastat.

HÕBENÕEL. Liisa Soolepp Foto: Virge Viertek

Alates sellest hetkest on disainer katsetanud ja otsinud enda jaoks sobivaid võimalusi, kuidas disainimaastikul ringi toimetada. Aeglase moe toetajana on Liisa loobunud moemaailmale omasest hooaegade süsteemist ning väärtustab võimalust töötada disainide kallal omas rütmis ja selliselt, et iga tema järgnev kollektsioon oleks edasiarendus eelnevast loomingust.

"Mul on hea meel, et järjest rohkem inimesi valib teadlikult just Eesti disainerite loomingut, seal hulgas ka kudumeid," sõnab Liisa ning lisab, et seesuguse usalduse ja tunnustuse ajendil on hea disaineritööd jätkata.

Hõbenõela kollektsiooni on Liisa Soolepp saanud võrdlemisi pikalt ette valmistada ning selle raames ka erinevaid võimalusi katsetada. Üks osa tema Hõbenõela kollektsioonist sündis huvist kasutada ära
kudumitööstuse lõikamisjääke - disainerit võlus võimalus väärtustada jääkmaterjali, ühendada erinevat värvi tükid ning luua neist oma muster.

Teine osa kollektsioonist valmis aga koostöös Tartu Kõrgema Kunstikooli tudengitega, kes lõid kudumiaine raames mustreid ja struktuure Liisa brändi jaoks. Neid edasi arendades ja oma vajadustele kohandades valmisidki Soolepa uued tooted.

KATRIN AASMAA
"Moel on juba väikesest saati minu südames eriline koht olnud," sõnab Katrin Aasmaa, kes lõpetas käesoleva aasta suvel Eesti Kunstiakadeemias bakalaureuse õpingud moedisainis. Tema loomingut läbivad tugevad postsovetliku kultuuriruumi jooned, olgu selleks siis Keskturu kodutud, Mustamäe pensionärid või Lasnamäe nolgid, ning olulisel kohal on ajastutruu situatsioonikoomika. Katrin vaatab ühiskonna valupunkte läbi huumoriprisma ja püüab just seeläbi neile leevendust leida.

HÕBENÕEL. Katrin Aasmaa Foto: Kertin Vasser

Disainer usub, et rõivas saab maailmale sinu enda mõttemaailmast sekunditega aimu anda ning et just seepärast tuleb oma riietega n-ö sama nägu olla - julgete kiiksude, detailide ja emotsioonidega, aga ka mõne pisiveaga.

Sügisese kollektsiooni "Brat Nadezhda" inspiratsiooniks on disaineri väljasõit Ida-Virumaale, kust ta leidis eest kodumaa kõige usklikuma piirkonna. Kollektsiooni baasiks sai see müstiline segu linnu kaunistavatest rikkalikest kirikutest, lõpututest paneelmajadest, paradiisilaadsetest aiandusühistutest ja peaaegu mahajäetud kummituslinnadest, kus on reas kümneid maju, milles elatakse vaid paaris korteris.

Nii annabki ta oma uues loomingus edasi nii kirikute kuplite vorme, kooruvat värvi seintel, kirevust aiandusühistutes ning inimeste lootusetust, lisaks on kollektsiooni eesmärgiks pöörata tähelepanu Ida-Virumaa uuele hingamisele.

KULDNÕEL
HANNA HARING, MONTON
Hanna Haring tegi oma esimesed moedisaini katsetused juba esimeses elukümnendis, mil tegi tutvust õmblusmasinaga ja Võru kodu kappides vedelevate nõukogude ajast seisma jäänud kangastega - disainer ise nimetab tollast disainiperioodi "naiivseks hullumeelsuseks".

KULDNÕEL. Hanna Haring, Monton Foto: Risto Ring

Küll aga panid need esimesed proovid aluse tugevale huvile moe- ja disainimaailma vastu ning juba põhikoolis oli Hanna oma karjäärivalikus üsna veendunud. Eesti Kunstiakadeemia moedisaini teisel kursusel avanes tal võimalus praktiseerida Baltikas ning just seal ongi Hanna disaineritee kulgenud - ta on töötanud Baltikas kaheksa aastat ning on Montoni naisterõivaste peadisainer.

Montoni andekatest loojatest tulvil disainimeeskond annab pea iga kuu välja uue kollektsiooni, millest igaüks on tiimi jaoks nii suur töövõit kui ka disainirõõm. Kõige eredamateks ja suurte meediakajastustega hetkedeks peabki Hanna Montoni Tallinn Fashion Weeki kollektsiooni, samuti ka olümpiakollektsioone, mida on kandnud ja kaunistanud Eesti sportlased.

Just lavakollektsioonid on Hannale andnud võimaluse oma kreatiivne pöörasus ilma piirideta välja elada - tema sõnul teevad aktiivsed kajastused nii talle endale kui ka brändile au ning kinnistavad Montoni meeskonna kirge ja pühendumist.

"Kuigi me elame hetkel maailmas, kus ei ole võimalik eksisteerida ilma sotsiaalmeedia pööraste fotopostituste ning kõrvu paitavate ilukommentaarideta, siis kõige eredamalt lööb mu disainerihing leegitsema just siis, kui seisan valgusfoori all ning kõrvalseisja kannab minu viis aastat tagasi disainitud, suurepärastelt istuvat mantlit," kommenteerib Hanna Haring.

KRISTEL KUSLAPUU
Kristel Kuslapuu uue kollektsiooni inspiratisoon pärineb sügavatest saladustest, foobiatest, sotsiaalsetest hirmudest ja draamadest, flirtides samal ajal suurte vormide, julgete värvide, unikaalsete mustrite ning provokatiivsete sõnumitega. Nagu ka eelnevates kollektsioonides, loob Kristel uue kollektsiooniga moodi läbi iroonia ja klišeede, mis ei pea õigustamiseks ja enese mugavalt tundmiseks valima endale sugu.

KULDNÕEL. Kristel Kuslapuu Foto: Nicholas Kristiansen

Kristeli loodud kudumid valmivad käsitööna ning nende valmistamisel on kasutatud alpaka-, kaameli-, kitse- ja lambavilla.

Kristel Kuslapuu on tegelenud moedisainiga alates aastast 2009 ning aastal 2017 lõpetas ta Eesti Kunstiakadeemia moekunsti eriala. Ta on end täiendanud Stockholmis ja olnud praktikal Rootsi ühes juhtivas kontseptuaalses moebrändis Back. Kristel on osalenud Tallinna, Riia, Kiievi, Londoni ja New Yorki moenädalatel ning olnud ka varasemalt Kuldnõela nominent.

2015. aastal võitis Kristel Kuslapuu ERKI Moeshow peaauhinna. Kristeli looming on pälvinud rahvusvahelist tähelepanu sellistes väljaannetes nagu Vogue Italia ja One Magazine.

KRISS EGLITE, NVBYK
Ehtedisainer Kriss Eglite ja tema bränd New Vintage by Kriss on moesõpradele juba aastaid tuttavad. 2011. aastal alguse saanud kodumaine NVbyK loob inspireerivaid ehteid, mis julgustavad naisi suurelt mõtlema, julgelt tegutsema ning elama täiel rinnal, sest NVbyK usub, et iga naise unikaalsus on väärt tähistamist ning esile tõstmist.

KULDNÕEL. Kriss Eglite, NVbyK Foto: Riina Varol

Brändi asutaja ja loovjuht Kriss Eglite selgitab brändi nime sünnilugu: "NVbyK ingliskeelne nimi sai valitud teadlikult, sest mõistsin, et ühel hetkel tuleb mõelda kaugemale ning kaaluda varianti laieneda Eestist väljaspoole. Vintage'i tähendus brändi nimes seisneb selles, et need ehted ei ole mõeldud lühiajaliseks kandmiseks. Nad peavad olema omanäolised, aga kantavad ja kestvad.

"New" näitab aga seda, et tegemist on siiski uute, mitte kasutatud ehetega." Nüüdseks on Krissi loodud ehted müügil lisaks Eestile ka Araabia Ühendemiraatides, Lätis, Leedus, Rootsis, Taanis, Soomes, Iisraelis, Saksamaal ja Šveitsis.

Inspiratsioon NVbyK ehete loomiseks tuleneb positiivsetest vastuoludest: uus ja vana, moodne ja klassikaline, naiselik ja mehelik, tekstuurne ja sile. Seetõttu on igal ehtel ka mitu nägu, neid saab julgelt omavahel miksida ning neid on lihtne kanda. Igasse NVbyK ehtesse jäetakse ka väike mõtteline tühi ruum, kuhu kogunevad ajapikku kandja tunded ja emotsioonid ning koos läbi elatud hetked. Just sellepärast muutuvad need ehted aina armsamaks ja nii saabki neist aja möödudes tõeline vintage, oma loo ja tunnetega ajatu ehe.

Igas NVbyK kollektsioonis ja disainis on oma sõnum, mis toetab kandjat just sellisena nagu ta on.

"Usun, et sõnades on jõud. Vormides enda mõtted, unistused ning soovid sõnadesse, öeldes need välja iseendale ja universumile või jagades neid lähedastele, äratad sa need ellu. Nii annad tõuke, et mõtted saaks moonduda reaalsuseks," selgitab NVbyK asutaja, kuidas sündisid sõnumiga ehted, mis julgustavad naisi unistama.

Seitsme tegutsemisaasta jooksul on NVbyK kaasa löönud ka mitmes koostööprojektis. Näiteks lansseeriti kevadel ühiskollektsioon looduskosmeetika teerajajaga, ilu- ja nahahooldusbrändiga Dr. Hauschka.

Alates eelmise aasta novembrist on Kriss eest vedanud ka kodumaiseid moe- ja aksessuaaridisainereid ühendavat projekti "Mine metsa!", mis on osaliselt ood kodumaisele metsale ning samas meeldetuletus, et meil on veel õnn nautida loodust ja kõike seal leiduvat vabal ning harjumuslikul moel.

Lisaks loob NVbyK ka ehteid meestele, pere pisematele mõeldes on valminud sari NV Kids ning spetsiaalselt pruutidele (toomaks välja nende parima "mina") õrn ja delikaatne Bridal Collection. Juba kolmandat aastat järjest toetatakse ka naiste purjetamistiimi Equipe Du Piloilleri temaatilise kollektsiooniga Equipe. Kõik NVbyK tooted on valmistatud Eestis ja mõeldud kandmiseks naistele kogu maailmas.

Kuldnõela kollektsioonis keskendub Kriss Eglite eelkõige sellele, mis on teda inspireerinud brändi loomisest alates ning ikka ja jälle on fookuses julge ja elujaatav naine. "Meil kõigil, olenemata sellest, kui ägedad me välja paistame, on omad kõhklused ja kahtlused, kuid just need ehted ja neis peituvad sümbolid innustavad meid elama kartmatult ning enda ebakindlustest võitu saama," selgitab Kriss värske kollektsiooni tagamaid. Nii põimuvadki oktoobrikuisel etendusel lood, disain ja sümbolid brändi päris esimestest kollektsioonidest ja uuest loomingust ühtseks tervikuks, mis kannab endas ühe naise jutustust.

"See kollektsioon koosnebki neljast loost, millel on just minu jaoks väga isiklik ja sügav tähendus," annab ehtedisainer veel vihjeid.

Ehtedisainerina ei ole Krissil olnud otsest kohustust varasemalt moeetendusi korraldada. Seega on taoline situatsioon pannud ta meeldivasse nn sundolukorda, mil kollektsioonile tuleb läheneda hoopis teisel moel, et aksessuaarid kõnetaks ja tuleksid esile ka suurel laval, kaotamata seejuures brändile omast kantavust ja stiili.