KOLM AJALOO TÄHIST: Aleksander Vardi pani EÜSi tellimusel lõuendile eesti soost tudengite Kalevipoja õhtud, sini-must-valge lipu õnnistamise ning üliõpilaste Vabadussõtta mineku.Foto: Aldo Luud
Eesti uudised
28. september 2018, 11:31

Peaaegu tundmatu taies: pallaslase Vardi ainus hiigelmaal tagasi kohal

„Aleksander Vardi ei tegelenud monumentaalmaaliga ei enne ega pärast seda teost, aga nähes seda, on kunstiteadlased öelnud: hea vormitajuga tehtud asi,“ ütleb Eesti Üliõpilaste Seltsi majja naasnud hiigelpannoo kohta selle restaureerinud professor Hilkka Hiiop.

1938. aastal maalis Pallase kunstikooli õppejõud Vardi (kuni 1940. aastani Bergman) EÜSi majja kolmeosalise hiigelmaali „Kalevipoja õhtud“, „Lipu õnnistamine“ ja „Vabadussõtta minek“. Nõukogude võimu saabudes võeti teos maha ja selle saatus on enamasti teadmata. Teose kolmest osast säilis vaid üks, teistest osadest vaid üksikud tükid.

„Kokkuvõttes võib öelda, et see oli kunstiteose taasloomine,“ räägib Hiiop. „Mingil põhjusel on suurest maalist väljalõigatud tükid ja need olid sisuliselt kortsus kaltsud – hästi räpased, värv pragunenud, kortsus. Säilinud maal oli samuti kehvas seisus, sest seda polnud pärast 1940. aastat eksponeeritud ja oli kõik need aastad rullis.“

Sel nädalal EÜSi majja jõudnud pannoo ei ole vana teose koopia, taastatud on vaid säilinud osad, kaduma jäänud osasid täidab lõuendile trükitud must-valge foto – õnneks oli teos tervikuna pildile püütud ja see oli taastamisel suureks abiks.

Hiiopi sõnul ei ole ta nii suure taiesega varem töötanud: „Mõõtkava on üüratu. Maalidelt väljalõigatud tükid võivad paista küll väiksena, kuid on tegelikult suuremad kui keskmine lõuendimaal. Selliste hiigelmaalide transportimine tähendab iga kord raamilt mahavõtmist, isegi nende ühes ruumis liigutamine on peaaegu võimatu.“

Vardi hiigelpannoo on kõikidele soovijatele näha alates 28. septembrist kuni 12. oktoobrini, siis on EÜSi maja avatud keskpäevast kuni kella kolmeni.

Varem on maali „Kalevipoja õhtud“ näidatud Eesti Rahva Muuseumi 2016. aasta avanäitusel „Rahvusromantism ajaloo haardes“ ja rekonstrueeritud pannood tervikuna 2018. aasta kevadel Kumu kunstimuuseumi näitusel „Ajalugu pildis – pilt ajaloos“. Pannoo taastati Eesti Kunstimuuseumi, Eesti Kunstiakadeemia ning Eesti Üliõpilaste Seltsi koostöös.