Tehnoülevaatus Tags: TehnoülevaatusFoto: Teet Malsroos
Eesti uudised
6. september 2018, 17:23

TEHNOÜLEVAATUS KAAMERA ALL: kordusülevaatuste arv kasvas hüppeliselt (28)

Alates 1. juulist peab tehnoülevaatusi tegema kaamera valvsa pilgu all. Maanteeamet kiidab muudatust taevani, mõni ülevaataja plaanib juba pensionile minna.

Maanteeameti tehnoosakonna juhataja Jürgo Vahtra (pildil) sõnul sagenes autode kordusülevaatusele saatmine kaamerate kasutuselevõtuga hüppeliselt. Juulis kukkus ülevaatusel läbi 3% rohkem sõidukeid kui varem ehk autode hulk, mis nüüd ülevaatuse nõuetele ei vasta, on jõudnud keskmiselt 16% lähedusse.

Maanteeametile on laekunud juba ka kaebusi, kus palutakse videosalvestiste alusel tuvastada, kas ülevaatusel on kõik õigesti tehtud. „See näitab, et inimesed on teadlikud kaamerate paigaldamisest ja oskavad neid kasutada oma õiguste kaitsmiseks,“ ütleb Jürgo Vahtra. „Samas toimib see ka vastupidi – ülevaatuspunktid saavad tõestada, et nad on toiminud korrektselt, ja seeläbi langevad ära alusetud süüdistused.“

Praeguseks ei ole kaamerad Vahtra sõnul veel ühtegi korruptsioonikahtlast juhtumit tuvastanud. „Avastatud on väiksemaid puudusi sõidukite ülevaatuse tegemisel. Nendele nüanssidele on ülevaatuspunktide tähelepanu juhitud, et parandada ülevaatuse taset,“ kinnitab ametnik, et kaamerate esmane eesmärk ongi süsteemi läbipaistvuse ja kontrollitavusega korruptsioonijuhtumeid ennetada.

Õhtulehega suhelnud staažikas ülevaataja Toivo maanteeametiga ei nõustu. „Natuke kahju on sellest, et maanteeametis raisatakse raha ja auru selliste teisejärguliste asjade peale nagu kaamerad,“ tõdeb Toivo. „Samas oleks ju vaja tehnoülevaatajaametit väärtustada, selle prestiiži tõsta ning mõelda rohkem spetsialistide koolitusele, et me ajast maha ei jääks. Sinnapoole aga meie e-riigis kõik kahjuks vägisi kisub. Juba praegu toodetakse autosid, mille elektroonika mõistmiseks ei piisa enam tänastest teadmistest.“ Praegu peavad ülevaatajad litsentsi saamiseks tegema maanteeametis eksami nagu juhiloataotlejad.

Toivo puistab mõtteid praegustest kitsaskohtadest nagu varrukast ja kaalub tõsiselt võimalust läheneva katastroofi (loe: eurodirektiivi rakendumise) eest pensionipõlve pageda. „Ametnikel on viimane aeg hakata kaameratest kaugemale mõtlema, muidu pudeneme jälle mõne edetabeli lõppu!“ hoiatab tehnoülevaataja Toivo, kellel pole oma sõnul õrna aimugi, kuidas maanteeamet ülevaatuspunktides salvestatud materjali kasutama kavatseb hakata.