Kui nii juhtub, pole ka hullu, kuna saan aru, et lähen väga süvitsi ja joogaga mitte tegelevate inimeste jaoks ei pruugi need teemad olla huvitavad. Kuigi sukeldume kohe Instagrami joogamaailma, siis võiks meeles pidada, et need teemad kehtivad tegelikult ka teistes valdkondades. Kui olete ehk vahel mõelnud, et mis värk sellega on, et teie lemmikartistide sotsiaalmeediakontod näevad aeg-ajalt välja nagu superstaarisaate reklaamipaus, siis paotan teile veidi ust, miks nii on. Ja see kehtib ka minu konto puhul.
Aga selle loo peategelaseks ei ole mina, vaid üks minu lemmik jooganaine Dana Falsetti (@nolatrees), kes seisab selle eest, et jooga oleks kättesaadav kõigile nende kehatüübist hoolimata.
Minge vaadake tema Instagrami. Vaatamata suuremale kehaehitusele on Dana sama tugev ja painduv nagu ükskõik milline muu pisike blond joogaemme Eestist. Ta seisab ka selle eest, et inimesed ei hindaks teiste tervist paljalt kaalunumbri järgi ja selle viimase pärast on inimesed tema vastu väga ebaõiglased olnud. Vähemalt minu arust.
Loo teine peategelane on Alo Yoga (@aloyoga), miljoneid teeniv joogabränd, mida juhivad kaks meest ja mis reklaamib ennast kui erilist ja spirituaalset kogukonda.
Nende joogapükste hinnad ulatuvad üle 120 dollari ja kui sa Instagramis otsid inspireerivaid jooga lehekülgi, siis varem või hiljem satud mõne nende esindaja kontole – ambassadors, nagu neid kutsutakse. Mina näiteks olen @froosheesti ambassador. Päris eestikeelset vastet ma sellele sõnale ei olegi leidnud, aga põhimõtteliselt jagan ma @froosheesti vaateid ja soovin neid kokkulepitud tasu eest reklaamida. Just, kui teie lemmikstaarid teile Instagramis midagi soovitavad, siis enamasti tähendab see seda, et nad saavad selle eest palka (raha või toodete näol) nagu need näitlejad, keda te näete telereklaamides. Ja Alo Yogal on neid esindajaid kümneid ja kümneid ehk siis kui sa mõnda neist üle 300 000 fänniga joogatajatest jälgid, siis tõenäoliselt saad sa ka enda leheküljel pidevalt varjatud reklaami.
Mis siis juhtus? Juhtus see, et Alo Yoga ja Cody (@codyapp) kaebasid Dana kohtusse. Mille eest? Nonii, nüüd lähme sügavamale. Cody App on kanal, mis müüb online-joogatunde ja ka 24aastane Dana oli üks Cody kanali õpetajatest. Kui Alo Yoga ostis Cody ära, siis Dana ei soovinud uue kaubamärgi all töötada, kuna tema ja Alo Yoga vaated on erinevad.
Probleem selles, et nii nagu MyFitnessis on paljudel treeneritel seljas Nike riided, siis kannavad Cody treenerid Alo Yoga rõivaid. Paraku reklaamivad Alo Yoga riideid tavaliselt vaid väga peenikesed ja painduvad joogamodellid (just nii, ka joogamodellid on Instagrami joogamaailmas eraldi asi) ja see ei klapi üldse Dana vaadetega.
Dana võttis selle kohta Instagrami story's sõna ja tema sõnad olid ehk liiga emotsionaalsed, kuid siiski ausad. Järgmisel päeval kaebas suurfirma firma ta kahes erinevas USA osariigis kohtusse. Miks kahes erinevas? Levib kuulujutt, et seda tehakse kindlustamaks, et inimene võtaks vastu endale sobimatu kokkuleppe, kuna ilmselgelt ei jätku tal enda kaitsmiseks suurfirma vastu raha. (Paratamatult meenub Malluka insident Maalehega ja ei suuda mitte mõelda, kas tõesti Eesti firmad kasutavad sama taktikat ja teen suure aplausi Mallukale ja tema uuele hinnakirjale.)
Kas sellega asi lõppes? Õnneks mitte. Õnneks astus üks maailma populaarseimatest joogaõpetajatest, Kino MacGregor (@kinoyoga) Dana eest välja ja nüüd on see lugu nii Instagramis kui ka Twitteris üks kõige jagatumaid lugusid üldse.
Miks see mulle nii korda läheb? Esiteks on see kõik minu arust kohutavalt ebaõiglane. Lisaks avas see minu ees veel ühe ukse ja tänu @inversionjunkie postitustele (tema lehelt leiate kogu info selle kohta, mis tegelikult Instas toimub), sain aru, et Instagram ongi lihtsalt üks reklaamikanal ja Instaga on seal väga vähe pistmist.
Põhimõtteliselt tegelevad kavalamad ärimehed sellega, et nad valivad mingi hashtag'i (#) ja siis vajutavad sinna peale, hakkavad jälgima kõiki, kes seda hashtag'i kasutavad ja siis kui sa neid vastu hakkad jälgima, siis nad vajutavad unfollow. Sellised jälgijate korjajad tunned ära selle järgi, et tavaliselt neil on tuhandeid ja tuhandeid, keda nad jälgivad ja siis mingi hetk on vaid paarsada, ja siis algab kõik otsast peale. Mõned teevad seda sellepärast, et hakata Instagrami modellina raha teenima – umbes 200 eurot postituse eest või 1500 eurot kuus, olenevalt palju sul jälgijaid on (Eestis enamasti küll antakse lihtsalt tasuta tooteid, mille väärtus ületab vaevu 20 eurot).
Teine asi on see, et tehakse nii-öelda inspireeriv lehekülg, nt Yoga Inspiration ja kogutakse sinna võimalikult palju jälgijaid eespool kirjeldatud viisil ja siis müüakse see maha mõnele suurfirmale, näiteks Alo Yogale. Ning ühel hetkel sa avastad, et jälgides @yogainspiration lehekülge, koosneb su Instagrami feed ainult Alo Yoga riietes joogamodellidest.
Mis oli selle loo point? Selle loo mõte on anda suuremale hulgale inimestele teada, milline kui ebaõiglane on üks firma ühe noore võrratu joogaõpetaja suhtes. Kui see teid rohkem huvitab, siis @kinoyoga, @nolatrees ja @inversionjunkie lehtedelt saate teada, kuidas teie saaksite aidata. Ja noh, võib-olla ka seda, et saades aru, kui tobe see maailm on, lubate end inspireerida hoopis päris elul, mitte vaid hoolikalt välja valitud piltidel.
Kommentaarid