Taxify asutasid 2013. aastal Martin Villig (39) ja Markus Villig (24). Foto: Taxify
Inimesed
28. märts 2018, 17:12

Martin Villig: unistame, et Taxifyst saaks oma alal Euroopa suurim firma (2)

Eestis eesti meeste asutatud, rahvusvaheliselt tegutsev tehnoloogiaettevõte Taxify pakub praegu taksotellimise ja sõidujagamise teenust 40 linnas 23 riigis Euroopas ja Aafrikas, aga ka Ameerikas, Aasias ning Austraalias.

Ettevõttel on enam kui viis miljonit klienti ja sellega on seotud üle 120 000 autojuhi. Euroopas on vendade Martin ja Markus Villigu 2013. aastal ehk vähem kui viis aastat tagasi nullist alustatud ettevõte praegu suuruselt teine globaalse Uberi järel.

Tallinnas peakorterit omav Taxify ja tema juhid on pälvinud mitmesuguseid silmapaistvaid tunnustusi. Esimene neist oli aasta parim mobiilirakendus Eestis, seda juba esimesel tegutsemisaastal, kui firma kandis veel mTakso nime. Äsja sai ta Eesti ärikonsultatsiooni ja audiitorifirma Ernst & Young välja antava aasta silmapaistvaima ettevõtte tiitli.

Taxify siht on laieneda edasi, suurendades oma haaret üleilmselt, eriti aga Euroopas ja Aafrikas, mõlemal mandril on siht laieneda kõikidesse suurlinnadesse. Euroopas on ühtlasi plaan saada oma vallas suuruselt esimeseks tehnoloogiaettevõtteks, ütles Taxify üks asutajatest ja juhtidest Martin Villig.

Hr Martin Villig, kuidas sündis mTakso algne idee?

Tallinnas oli tipptundidel takso tellimine keeruline, tuli helistada kolme kuni kuue taksofirma numbrile ning tihti ei saanud ikkagi taksot, sest kõik sõidukid olid jaotatud väikeste autoparkide vahel mööda linna ja puudus efektiivsus. Tollane mTakso koondas taksod ühte süsteemi ning sellest tekkis kliendile kohe selge kasu ja hea ülevaade saadaolevatest autodest Tallinnas. Kui lisasime iga sõidu järel hinnangu andmise võimaluse, muutus ka taksoteenuse kvaliteet aastatega palju ühtlasemaks.

Kuidas toimus firma n-ö käimajooksmine?

Alustasime sõpradelt-tuttavatelt ideele tagasiside küsimisega ning saime vähese ajaga sadu vastuseid. Oli selge, et paljudel klientidel oli probleeme taksode tellimise ja taksoteenuse kvaliteediga.

2013. aasta suvel käisime Markusega taksopeatustes taksojuhtidele uut teenust tutvustamas. Esmalt olid juhid skeptilised, kuid peatselt said nad aru, kuidas mobiilirakenduse kasutamine muudaks nende töö efektiivsemaks ja vähendaks nende kulusid. Seejärel saime oma teenuse avada. Kindlasti aitas kaasa osalemine „Ajujahi“ saates ja meedia positiivne tähelepanu, mis tõi meile palju uusi kliente ja taksojuhte.

Kes oli algusaegadel abiks?

Käivitamise ajal oli kogu meie pere kaasatud: vanemad tegelesid taksojuhtide dokumentide kontrolli ja kontode avamisega, mina ja Markus autojuhtide leidmise ja äriarendusega. Esimene palgaline töötaja tuli 2014. aasta kevadel ehk kaheksa kuud pärast teenuse avamist.

Kui palju oli vaja alguses kapitali?

Esimese prototüübi ehitamiseks sain vanemate käest osa ülikooli jaoks kõrvale pandud säästudest. Edasi toimus areng juba teenuse enda sissetulekute uuesti investeerimisest. Energiat on kulunud palju ja tööpäevad on siiani pikad. Sellegi poolest on meie unistus ehitada üles Euroopa suurim tehnoloogiafirma.

Kuidas sai mTaksost Taxify?

Meie eesmärk oli laieneda Baltikumi ja Soome turule ning selleks oli nime muutus hädavajalik, Taxify nime valikule me liiga palju aega ei kulutanud.

Kuidas toimus laienemine Eestis?

Eestis avasime teenuse kohe alguses Tallinnas ja Tartus, hiljem lisandusid Pärnu, Kuressaare, Viljandi ja Rakvere.

Kui riskantne laienemine tollal oli?

Eestis oli see pigem lihtne, sest teisi mobiiliäppe turul toona ei olnud. Laienemine Soomes oli keerulisem kohaliku väga keerulise taksoregulatsiooni tõttu, kus taksode arv on igas linnas piiratud. Näiteks Helsingis on kolm korda vähem taksosid kui Tallinnas. Lätis ja Leedus läks laienemine alguses raskelt, kuid nüüdseks oleme mõlemas riigis turuliidrid.

Kuidas sündis veendumus, et idee töötab rahvusvahelises mõõtkavas?

Tuli lihtsalt proovida, teist teed äriideed edasi arendada ei ole võimalik.

Kuidas toimub praegu laienemine, ise igale poole ei jõua?

Meie peamisteks regioonideks on Euroopa ja Aafrika, aga kui näeme häid võimalusi mujal, siis püüame neid kasutada. Oleme laienenud ka näiteks Austraaliasse, Mehhikosse, Gruusiasse ja Aserbaidžaani. Laienemisplaane juhivad paljuski inimesed Tallinnast, kuid alati on üks esimesi samme leida tugev kohalik tiim.

Kui tugev on konkurents?

Konkurents on meie valdkonnas väga tihe. Aga tugeva visiooni ja väga hea meeskonnaga on võimalik kasvada palju kiiremini kui konkurendid. Globaalsete konkurentidega võrreldes oleme kaasanud kümneid kordi vähem kapitali, ent kasutanud seda nutikamalt.

Miks oli tarvis luua Tallinnas oma autopark?

Tallinnas on tuhandeid inimesi, kes soovivad Taxify platvormil sõiduteenust pakkuda ja paindlikult raha teenida, kuid neil puudub auto. Turul on küll autorendifirmasid, kuid nende autopark on pigem väiksem ning hind ja autode seisukord kõikuvad. Seetõttu rentisime juhtidele katseprojekti raames 100 Taxify värvides ökonoomset ja uut autot. Tagasiside nii klientidelt kui ka juhtidelt on seni väga positiivne. Kuna klientide nõudlus kasvab pidevalt, siis ootame jätkuvalt uusi autojuhte Taxify platvormiga liituma ning kaalume järgmiste autode juurderentimist.

Kas te oskasite algusaegadel arvata, kuhu praeguseks jõudnud olete?

Oleneb, kellelt küsida. Meil oli kindlasti plaan kasvada rahvusvaheliseks, aga nüüdseks on meie ambitsioonid veelgi suuremad ning soovime positiivselt mõjutada kõikide Euroopa ja Aafrika suurlinnade inimeste igapäevaelu – klientidele mugava transpordi pakkumise ja juhtidele paindliku sissetuleku teenimise kaudu.

---------------------------------------

Taxifyga saab nüüd Aafrikas tellida tuk-tuk’i

Taxify mootorrataste teenuse avamisüritus läinud nädalal Keenias Nairobis. Taxify

Neil päevil teatas Taxify, et Ugandas ja Keenias saavad kliendid firma pakutava platvormi kaudu tellida mootorratta, Tansaanias aga tuk-tuk’i. See teeb Taxifyst esimese globaalse transpordiplatvormi, kes on lisanud Aafrikas oma valikusse kohalike seas ülipopulaarsed sõiduvahendid.

Kampalas ja Nairobis populaarsete mootorrataste kohalik nimetus on boda boda, Dar es Salaamis ringi sõitvad tuk-tuk’id aga on kohalike suus tuntud bajaji’dena. Väikesõidukid võimaldavad neis liiklusummikute poolest tuntud linnades kiirelt ja tõhusalt liigelda.

Ainuüksi Nairobis on praegu sadu tuhandeid boda-juhte, kelle jaoks see töö on elulise tähtsusega ning kes teenindavad igapäevaselt kesk- ja äärelinna vahel liikujaid. Siiani on olnud tegu väga algelise teenusega, mida Taxify on asunud korrastama. Boda-juhid tegutsevad praegu sageli illegaalselt, eirates reegleid ning riskides nii enda kui ka kaasliiklejate eluga. Taxify kavatseb juhikoolituste ja karmide turvanõuetega muuta mootorrattal liiklemist reisijate jaoks turvalisemaks ning juhtide jaoks tasuvamaks.