Bruno MarsFoto: AFP/Scanpix
Inimesed
30. jaanuar 2018, 12:30

„Bruno Mars on rohkem töömees kui staar.“

Muusika- ja kultuuriajakirjanik Valner Valme arvab, et Grammyde jagamisel võidutsenud Bruno Marsi fenomen peitub selles, et ta teeb kõigile arusaadavat muusikat: „Aga kõigile arusaadav muusika kipub tihti olema igav. Popis on vaja pakkuda midagi enamat, et massist meelde jääda. Bruno Marsil on oma nipid ja ta teeb populistlikku muusikat maitsekalt.“

Valner mõtiskleb, et Bruno Marsis on palju peidus. „Ta on rohkem töömees kui staar. Ta on laulukirjutaja, produtsent, valdab kõiki käsitööoskusi, on kirjutanud ja tootnud hitte ka teistele artistidele. „24K Magic“ on aga tema esimene autoriplaat selles mõttes, et on eristuv ühtlase käekirjaga terviklik teos, samas kui tema kaks eelmist albumit olid kobavad, alles lapseketsides. Pehme, õhuline, õhtune, hõrk, tuunitud funk-pop on võitnud koha pjedestaalil ülekompressitud päevaraadio-tantsupopi ees ja osaliselt on see ka Bruno teene.“

Muusikaajakirjanik leiab, et Bruno Mars on väärt neid kuut Grammyt, mis ta noppis. „Bruno Mars ei ole kindlasti mu isiklike lemmikute seas, aga „24K Magic“ on täitsa kena album. Võttes aluseks nominente, siis mina eelistanuks mõnes Marsi võidetud kategoorias Childish Gambinot või Kendrick Lamari. Aga iga kell eelistan Marsi praeguse popi tüütustele ehk Ed Sheeranitele ja Chainsmokersitele.“

Kendrik Lamar noppis viis Grammyt. „Maailmas ei ole päris kõik asjad valesti, kui võidavad Mars, Kendrick ja War On Drugs. Kendrick Lamar on isikupärane artist, kes julgelt edasi lastes on varsti võrreldav Marvin Gaye, Stevie Wonderi või Prince'iga. Ta on teataval määral vastanduja, tema singlid ja albumid ei ole etteaimatavad ja ta loob muusikas uusi tähendusi. Säravad tähed teavad, mis nad tahavad, aga nii, et inimesed nende tehtut ihaldavad,“ räägib Valme.

Kui varasemalt spekuleeriti, et Ed Sheeran võib tänavusel Grammyde jagamisel napsata palju Grammysid, siis nii see ometigi ei läinud: „Ilmselt on aru saadud, et Ed Sheeran on kõige igavam, mis sai 21. sajandil popmuusikas juhtuda,“ naerab Valner.

Muusikaajakirjanik ja kriitik Siim Nestor tunnistab, et ta pole jälginud Grammy žürii käitumiskombeid võitjaid valides: „Eks Bruno Marsi fenomen just žürii otsuses peitubki. Ei saa öelda, et žürii oleks valinud kandidaatidest kõige populaarseima, sest aasta albumite kategoorias Marsile konkurentsi pakkunud Kendrick Lamari plaat „Damn“, millele ka võitu ennustati, müüs eelmisel aastal USA-s rohkem kui Bruno Marsi plaat.“

Siim ei oska arvata, mis on Bruno Marsi muusikas nii erilist, et ta kuus Grammyt koju viis. „Et muusikast kõnelevad ja muretsevad inimesed USA-s rahul oleksid, oleks võinud muidugi Kendricku valida mitmeski kategoorias, kus Bruno võidu sai. Ja kuus Grammyt ühe õhtuga pole vist maailmarekord. Või on?“