VILDIST UNISEX KOTT: Vilditehase kasutamata materjalidest õlakott sobib disaineri sõnul nii meestele kui ka naistele. Kotti tutvustab pildil koomikust õhtujuht Mattias Naan.Foto: Martin Ahven
Inimesed
2. oktoober 2017, 00:01

Isegi tasuta vein ja konjak ei suutnud panna publikut rahakotiraudu avama

NUKKER DISAINIOKSJON: publik keeldus paljusid Eesti disainerite loodud esemeid ostmast (71)

„Kas me teeme siin eestlaslikku oksjonit, et „Ah, mis sa nüüd, ära hakka kulutama!” või inglise oksjonit?” ergutab „Disainiöö" raames toimunud disainioksjoni õhtujuht koomik Kaarel Nõmmik publikut. Publik muheleb Nõmmiku ja tema kolleegi Mattias Naani püüdluste peale, aga panused jäävad siiski kesisteks.
„MÜÜDUD!“ Oksjoni üks õhtujuhtidest, koomik Kaarel Nõmmik. Foto: Martin Ahven

Disainioksjonil pandi müüki üle 20 eseme. Neist soodsaima alghinnaga oli disainer Eva-Karlotta Tatari nahast voorusevest maksumusega 75 eurot ja kalleim Aita Teigari loodud „Kuu Sik“ vaip, mille väärtuseks oli märgitud 1300 eurot. Kahe eseme vahele jäi hulk kolmekohalise hinnasildiga moe-, ehte- ja mööblidisaini.

„Mis siis saab, kui keegi ei tahagi osta?” muretseb maalingutega pesakasti disainer Hele. Kuuldes, et see on täitsa tõenäoline ning eelmine aasta jäigi suur osa müümata, tekib temas kerge ärevus. „Kuulsid, Märt? Eelmine aasta ei ostetudki paljusid asju!” sosistab ta pesakasti kaasloojale. Kasti hind kerkis siiski 50eurosest alghinnast 80euroni ja läks kaubaks.

Kui nahkrihmadest sadomaso mekiga voorusevesti peale joostakse tormi – 25eurose alghinnaga vest müüdi 120 euroga – siis üle keskmise brutopalga maksnud vaip jääbki müümata. Nii läheb ka paljude teiste esemetega. Tundub, et eestlane lihtsalt ei ole valmis disainitoodete nimel rahakotiraudasid avama.

KUDUM EKSTRAVERTIDELE: Värvikireva disainerkampsuni seljal seisab ingliskeelne fraas „Räägi minuga!“. Foto: Martin Ahven

Julgust ei lisanud ka veinipuu

Kui juba oksjoni alguses olid valge laudlinaga laual klaasid, milles igale oksjonikülalisele tervitusnapsuks mõeldud konjak, siis viimases hädas toodi panustajatele julguse süstimiseks välja ka veinipuu. See tähendab, et riidepuu külge olid riputatud ümbrisest välja kistud pakiveini kotid, millest külalised endale lahkelt veini valada võisid.

Tuju tõusis, panused siiski mitte ja nii jäigi osa toodetest müümata. Ainukesena ületas oma hinnatud väärtust publikus elevust tekitanud voorusevest. Ülejäänud tooted müüdi alghinnast napilt kõrgemalt ning hinnatud väärtust ei ületanud neist ükski. Et enampakkumistest kogunenud tulu läheb heategevusfondi, millega toetatakse disainitudengite õpinguid või töötubasid välismaal, siis võib arvata, et disainioksjonist fondi suuri summasid ei kogunenud.

NUTIKAS RIIUL: Nime „PULK“ kandvat riiulit saab ise kujundada, tõstes eemaldatavaid riiuliplaate ja peeglit oma äranägemise järgi ümber. Foto: Martin Ahven

Tõsiste disainitoodete kõrval kuusejalg

Üllatustootena pannakse müüki puidust kuusejalg, mille lugu tuleb lavale jutustama disainer ise. „See on kuusejalg, mida saab 365 päeva aastas kasutada!” alustab disainer müügikõnet. „Saab kõrgemalt asju kätte ja lapsed ulatuvad kraanikausi ääres käsi pesema,” kiidab ta. Disaineri sõnul on kuusejalg valmistatud kommertsdisainina tehtud köökide ja garderoobide jääkidest. „Mis ma veel ütlema pean, on see, et tegu on tõsise etno-retro pärimuskultuuri tootega! Siia on sisse pandud lüpsipink ja puidumeistrite pitskruvi,” naerab ta. „Kuulutan pukile nimega Paavo pakkumise avatuks. Teie terviseks!” hõikab disainer ja võtab klõmaka veini. Lihtne lüpsipink ja kuusejalg lähebki 130 euroga kaubaks.

NUKKER TOOL: See supermarketi ostukäru meenutav korvtool, mille eest küsiti 350 eurot alghinda, jäi müümata. Foto: Martin Ahven