Suhtle julgesti: Kohvinurk on ideaalne koht, et alustada vestlust uute kolleegidega. Foto: Vida Press
Inimesed
17. august 2017, 00:01

Kuidas uues töökohas valutult hakkama saada (2)

„Mõni inimene kohaneb juba mõne nädalaga, kuid mõnel inimesel võib võtta see isegi kuid. Lhtsamini läheb siis, kui tunnetad, mis töökohal toimub ning oskad end õigel hetkel maksma panna,“ ütleb Katrin Sõlg firmast Aeternum Koolitused.

Inimesed suhtlevad heatahtlikult ja nõustuvad alateadlikult kergemini sellise uue töötajaga, kellega nad leiavad end sarnase olevat. Seepärast tasub olla tähelepanelik igat sarnasust märkama ja enda heaks ka ära kasutama.

„Kunagi varem pole kaasaegne töökeskkond oma avatud kontoritega ühendanud nii paljusid põlvkondi. Vahel räägitakse isegi neljast põlvkonnast, kellel on väga erinevad uskumused, tõekspidamised ja väärtused.Kui see kõige noorem põlvkond tööle asub, võivad neil olla arvutialased teadmised kaugel sellest ees, mida tööandja kasutab. Hästi on, kui see on vastupidi,“ tõdeb Katrin.

Ka pole kunagi varem olnud võimalik ettevõtte arendamisse kaasata talente tervest maailmast ning pidevalt julgustatakse nn lahtiste uste põhimõtet, et igal töötajal oleks võimalik oma tööalaseid probleeme otse juhatusega arutada. 

Kuidas töökeskkonnaga siis kohaneda ning valutult uude töökollektiivi sulanduda? ? 

 Esmamulje on oluline ehk dokumendid korda

 Kõigepealt aga pead uude töökollektiivi üldse pääsema. „Valmistu põhjalikult kohtumisteks ja intervjuudeks ning kõigepealt vaata üle oma dokumendid. Kaaskirja ja elulookirjelduse (CV) koostamine nõuab korrektsust. Dokumentide vormistamine ja esitamine erineb valdkonniti ning personalitöötajad pööravad tähelepanu kõigele: alates stiilist, fotost, kirjatüübist ja lõpetades lohakusvigadega,“ hoiatab Katrin.

Kontrolli, ega kandideerimisdokumendid ei vaja värskendamist ja täiendamist. Pööra tähelepanu sellele, et tood esile just need omadused, mis kõige paremini vastava ametikohaga kokku lähevad. Ja ära kirjuta pikki kaaskirju, piisab ühest leheküljest. 

„Tunne kella,“ tuletab Katrin meelde peaaegu et banaalselt kõlavat pisiasja ja toob näite oma perekonnast. „Poeg läks hiljuti tööintervjuule ja jõudis kohale 30 minutit varem. See tuli talle kasuks, täna töötab ta soovitud kohal.“

Liigne tagasihoidlikkus kasuks ei tule 

Uuel töökohal alustades ära alahinda nii firmas kehtivaid põhimõtteid kui ka inimeste harjumusi. „Mõnikord on uus töötaja liialt hõivatud iseendaga ja nii võivad tal ettevõtte tavad ja väärtused märkamata jääda,“ ütleb Katrin ja soovitab võtta aega, jälgimaks, mis ümberringi toimub. „Selleks, et saaksid jälgida kolleegide käitumist, saabu vahel tööle veidi varem ning lahku mõnikord pärast teisi. Kuid mitte pidevalt,“ soovitab ta. 

Suhtle julgesti: Kohvinurk on ideaalne koht, et alustada vestlust uute kolleegidega. Foto: Vida Press 

„Uues kohas võiksid arendada suhteid juba esimesest töötunnist alates. Kõigepealt tutvu oma uute kolleegidega ning uuri millega nad tegelevad. Kes, mille eest vastutab,“ kinnitab Karin, et liigne tagasihoidlikkus uustulnukale paraku kasuks ei tule. 

Võta aega enesetäiendamiseks 

Kas sa ei vahetanud töökohta just selleks, et rutiinist pääseda ja midagi uut õppida? Kui ka mitte, on ameti või firma vahetus hea aeg uusi oskusi omandada.  „Tee selgeks mõni uus arvutiprogramm või näiteks see, kuidas teised osakonnad või meeskonnaliikmed töötavad. Tööandja jaoks on oluline näha, et oled õpivõimeline ning sinu kiirest arengust võib ettevõte saada reaalset kasu,“ soovitab Katrin kindlasti võtta aega enese enesetäiendamiseks.

Kui oled entusiastlik ja suhtud nii oma töökohustustesse kui maailma positiivselt, tõusevad tõenäoliselt su šansid ka tööanda silmis. „Tihti lastakse ametist priiks pigem suhtumise ja hoiakute, mitte niivõrd professionaalsete oskuste puudumise tõttu,“ meenutab Katrin ühe kogenud kolleegi lihtsat mõtet. 

 Ära karda küsida tagasisidet 

 Võimatu on hästi töötada, kui sa pole aru saanud, mida tööandja sinult ootab. Sestap suhtle oma juhiga ja selgita välja töökohast tulenev vastutusala, eesmärgid ning uuri, kuidas hinnatakse ja mõõdetakse töö efektiivsust ja tulemusi.

„Ära karda küsida tagasisidet. Pole vaja oodata kolm kuud või aasta, et küsida otseselt juhilt või kolleegilt, kuidas sa hakkama saad. Parem arutage iga kuu, millega oled hästi toime tulnud, milles oled eksinud, mida saaksid parendada ning mis võiksid olla su arengukohad,“ räägib Katrin. Tema sõnul ei tasu loota, et keegi su vigu ei märka. Parem neid ka ise tunnistada, sest ainult siis ka õpid neist.