Blogid

Kuidas raudtee Tallinnast Viljandisse läks (1)

Tõnis Erilaid, 1. august 2017, 04:00
Tõnis ErilaidFoto: Tiina Kõrtsini
Kitsarööpmeline raudtee tõi nii mõnessegi Eesti kohta õitsengu. Esimene selline juurdeveotee ühendas Pärnu Mõisaküla kaudu Valgaga, kus kaup laiarööpmelistese vagunitesse ümber laaditi. Raudtee sai valmis kavandatust aastajagu hiljem, 1896. aasta oktoobris. Järgmisel aastal lisati sellele liinile Mõisaküla–Viljandi jupp ja alles siis hakati raudteed Tallinna poole pikendama. Täna 1901. aastal algas regulaarne liiklus raudteel, mille üks ots oli Tallinna sadamas, teine Viljandis ja Mõisakülas.

Raudtee pani Viljandi tööstuse õitsema – muu hulgas rajati sinna Eesti kuulsaim tuletikuvabrik. Sama liini ergutusel ehitati paberivabrik Türile ja Kohilasse, tellisetehas Raplasse. Kuigi kitsarööpmelist raudteed on kallim pidada, oldi kuni Esimese maailmasõjani pidevalt kasumis.

Kitsarööpmelisest ei loobutud ka esimese vabariigi ajal. Vastupidi: ehitati veel uusi liine. 1939. aastal oli (koos haruteedega) Eestis 909 kilomeetrit kitsarööpmelist teed. Tallinnas trügis see läbi Odra, Türnpu ja Vesivärava tänava. Vahetevahel oli seal nii kitsas, et jalakäija pidi end rongi eest vastu aeda suruma.

Kitsarööpmelise raudtee lõpp algas läinud sajandi seitsmekümnendate alguses.

Samal teemal

30. august 2017, 14:03
KODUSTELE ÜLE: autosse sisse murdnud nooruk pääses karistuseta

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee