Foto: Reuters / Scanpix
Müstika
1. juuni 2017, 20:46

Kas sina ostaksid kandilise arbuusi või Buddha-kujulise pirni? (7)

See võib tunduda kummaline küsimus, aga kas sina ostaksid turult puu- või köögivilja, mis on ebatavalise kujuga? Kandilised arbuusid, südamekujulised kurgid ja isegi Buddha-kujulised pirnid on mõned näited omapärastest kaupadest, mida mõned inimesed kasvatavad ja kliendid ostavad. Kes neid ostab? Ja miks? 

Illinois' ülikooli põllumajanduskolledži teadlased avastasid igasugu toredaid kaupu ja leidsid, et nende ostjaskonda ühendab miski, kirjutab veebileht ScienceDaily. Lulu Rodriguez, kes uuringut läbi viis, tahtis teada, kes ostab naljakaid puu- ja köögivilju ning ka muid veidraid ja teistmoodi tooteid. Üldiselt peaksid inimesed ju mõistlikult käituma. Kas 8-dollarilise (umbes 7 eurot) Buddha pirni ostmine on mõistlik? Et inimeste jaoks on lisaks ratsionaalsusele oluline ka teiste endasuguste heakskiit, võis vastus peituda ehk seal.

"Esmapilgul tundub Buddha pirni ost ebaloogilisena," räägib Rodriguez. "Niisiis mõtlesime, et seal peab olema kliendi hedonistlik motivatsioon, soov sellist ebatavalist eset omada. Lihtsalt rõõm selle omamisest."

Uuringus osales 336 inimest, kellel paluti naljakatest pirnidest rääkiv artikkel läbi lugeda. Seejärel täitsid osalejad küsimustiku, mis uuris nende suhtumist ja arvamust pirnidest endist, aga ka sellest, kas neile muidu meeldivad uudsed tooted, kas nad ostavad teistmoodi asju ja kui palju raha nende eest välja käivad. Ka uuriti osalejate vanust, sugu, rahvust, haridustaset, usku ja sissetulekut.

"Tudengid, kellega rääkisime, ütlesid, et ostaksid Buddha pirni 8 dollari eest, teeksid siis sellest pilti ja postitaksid Facebooki. Et see on midagi, millega uhkeldada," kirjeldab Rodriguez. "Ilmselgelt ei osta nad pirni selle toiteväärtuse pärast." Uuringu tulemused näitasid, et noored tarbijad, kellel on väiksem sissetulek, ostaksid naljakaid pirne (ja muid uudistooteid) kõige suurema tõenäosusega. Kuid mitte vanemas eas tarbijad, kellel on rohkem raha, mida võiks selliste veidruste peale kulutada.

"See oli üllatav," tunnistas Rodriguez. "Ma arvasin, et inimesed, kes on rikkad ja kellel raha palju, võiksid osta lausa terve kasti pirne, et nendega sõprade või äripartnerite ees kelkida. Aga ilmselt peavad noored neid põnevateks. Vanemate inimeste meelest on need pirnid lihtsalt tobedad." Uuringu põhjal võis öelda, et noored, kellele meeldivad seiklused ja uued kogemused ning kes kasutavad absoluutselt iga võimalust, et mitte igavust tunda, käiksid enda rahakoti suurusest hoolimata üsna suure raha välja, et veidrat toiduainet omada. Tootjatel soovitab teadlane proovida aretada tavalisest pisut teistsuguse kujuga vilju, mis võivad seikluseotsijast poeskäijale silma jääda.