Mirko Rajase sõnul on „Väikese Printsi” põhisõnum soov olla armastatud ja tahe armastada. Foto: Jaana Süld
Eesti uudised
20. aprill 2017, 18:13

Mirko Rajas: „Väikesele Printsile” mõeldes meenuvad mulle kujutlusmäng ja turvatunne

Mirko Rajase nukuteatris lavale toodud Antoine de Saint-Exupéry „Väike Prints ” avab isegi maailmaklassika meistriteosega kursis oleva vaataja jaoks mitmeid uusi tahke.

Nuku „Väike Prints” on ühtaegu nauditav vaatamine nii esimese klassi õpilasele kui ka täiskasvanule. Igaüks leiab siit just seda, mida otsib ja ehk midagi veel. Teater oma võluvõimega võib õnnestumise korral anda kirjandusteosele erilise lisaväärtuse. Just nii on nukuteatri lavastusega juhtunud.

Karl Valkna Väikse Printsina ja Andres Roosileht lendurina on siin omas elemendis. Lavastuse seovad tervikuks Rosita Raua lavakujundus ja Markus Robami loodud muusika. Muide, Soundcloudi keskkonnas on Robam „Väikesele Printsile” loodud muusika huvilistele kuulamiseks üles pannud. Ka eraldi pakub see erilise kuulamisnaudingu.

Lavastaja Mirko Rajas ütleb intervjuus Linnalehele, et „Väike Prints” on tema jaoks tähtis lapsepõlvemälestuse kaudu. „On meeles mõned hetked, mil seda raamatut mulle loeti. Need on mälestused, mida meenutades läheb olemine härdaks. Meenub kujutlusmäng ja turvatunne, mis tekkisid, elades kaasa raamatutegelaste seiklustele ja otsingutele,” ütleb Rajas.

Mirko, mis on sinu jaoks „Väikese Printsi” põhisõnum?

Teose põhisõnum koondub minu jaoks läbiva teemana: soov olla armastatud ja tahe armastada. Sellest hargneb juba mitmeid teid, kuid peamiselt tegelevad lavastus ja teos armastuse otsimise, leidmise ja mõtestamise vajadusega, mis on olemas igas inimeses.

Nukuteatri lavastus keskendub paljuski lenduri (Andres Roosileht) isikule Foto: Jaana Süld

Kuidas tekkis mõte, et nukuteatri lavastuses keskendute väga palju just lenduri persoonile?

Lenduri tegelaskuju on tugevalt seotud kirjaniku enda elulooga. Uurides teose taustsüsteemi, hakkas mind üha enam huvitama see, millist rolli mängib lenduri jaoks kohtumine Väikse Printsiga ning millised on põhjused ühe või teise maailma tekkimiseks.

Kui seada peategelaseks Väike Prints ning ta lendurist eraldada, on sellel lool väga kurb lõpp – mulle tundub, et lenduri perspektiiviga tekib lootus uuele ja paremale elule, mida ei tohiks vaatajalt ära võtta. Lugedes on see info justkui alateadlik, aga lavastuses tuleb selgelt lahti mängida. Selline valik ei muuda Väikse Printsi tegelaskuju kuidagi vähemtähtsaks, tema lugu saab samuti jutustatud ning tänu lendurile isegi selgema struktuuri.

Anti Kobin (ärimees) ja Karl Valkna (Väike Prints) nukuteatri „Väikese Printsi” lavastuses Foto: Jaana Süld

Nukuteatri „Väikse printsi” nimirollis mängib Karl Valkna, kes sobib kui valatult Väikse Printsi rolli. Kuidas tema sellesse rolli leidsite?

Karliga algas meie koostöö vanalinna hariduskolleegiumi teatrklassis, mille juhendajad olime mina ja Maria Peterson. Hiljem tegime koostööd veel mitme lavastusega ning jõudsime ühiselt Väikse Printsini. Karl on oma olemuselt ja südamelt just selline näitleja, kes suudab printsi rolli suure armastuse ja pühendumusega kanda ja hoida ning see on eriline väärtus.

Milliseid mõtteid võiks publikus, eelkõige lastes, Nukuteatri „Väike Prints” tekitada, et sa ise lavastajana tunneksid tehtu üle heameelt?

Pean lastelavastuste puhul tähtsaks sisulisi väärtusi, mida laps saab eluks kaasa võtta. Lavastajana on võimalik luua teatud alus, et lapses tekiks äratundmine, kuid see, kuidas keegi sisemiselt reageerib, on alati saladus.

Heameelt tunnen siis, kui peale kohapeal saadava emotsiooni on vaatajas tekkinud mõni teema või küsimus, mille üle tuleb mõtiskleda ja vastus leida, olgu siis ise või kellegi abiga. Konkreetseid ning piiritletud ootusi mul publiku suhtes pole – küll aga pean lavastust õnnestunuks juhul, kui see valmistab nii äratundmisrõõmu kui ka tekitab rinnus edasiviiva pitsituse.

------------------------

Eesmärk on trupi ühine areng

Mirko Rajas asub mais nukuteatri kunstilise juhi ametisse ning tema sõnul on väljakutse tuua nukuteater kui žanr publikule lähemale.

„See on suur töö, millega Nuku tegeleb päevast päeva. Tundub, et edusammud on märgatavad, kuid ees on veel pikk tee,” tõdeb Rajas. Samuti peab ta oluliseks arengut, mis annaks võimaluse leida teatri repertuaaris lastelavastuste kõrval ruumi kunstiliselt kõrgel tasemel ja köitvateks täiskasvanute ja noorte lavastusteks. „Eesmärke on mitmesuguseid, nii praktilisi kui ka vaimseid, kuid kindlasti on olulisel kohal trupi ühine areng ning noorte näitlejate tulek teatrisse.“

--------------------------

Mirko Rajas

Mirko Rajas Foto: Jaana Süld

Mirko Rajas on alates 2010. aastast olnud Nuku näitleja ja lavastaja. Ta on lõpetanud nukuteatrikunsti eriala Turu kunstiakadeemias. Tema värskeimad lavastused on „Väike prints” (2017) ja „Lemuel Pitkini demonteerimine” (2016), viimase eest pälvis ta ka parima lavastuse kolleegipreemia. Peaosa eest lavastuses „Kentsakas juhtum koeraga öisel ajal” on Rajas pälvinud Salme Reegi nimelise lasteteatri auhinna. Peale selle on Rajas olnud tegev teatrirühmituses Frank ning õpetab noori vanalinna hariduskolleegiumis.