Miks raamat nii palju maksab?Foto: Teet Malsroos
4. veebruar 2017, 04:00
Miks raamat nii palju maksab? Ja kui suur osa hinnast kellelegi läheb? (4)
Raamatu letihind, see, mille ostja poekassas karmanist või kaardilt välja käib, on nagu kartulisalat, mis koosneb paljudest eri komponentidest. Oma osa saavad autor ja kirjastus, kujundaja ja trükikoda, pood kui ka riik. Aga kui palju?
Raamatu letihind, see, mille ostja poekassas karmanist või kaardilt välja käib, on nagu kartulisalat, mis koosneb paljudest eri komponentidest. Oma osa saavad autor ja kirjastus, kujundaja ja trükikoda, pood kui ka riik. Aga kui palju?
Kui inimene tahaks avada kirjastuse ja supelda aasta pärast külluses nagu kuri geenius Bondi filmis, siis mida peaks trükkima? Eneseabikäsiraamatuid? Esoteerikat? Õpikuid? Ulmet? Varakeskaegset luulet?
Hiljuti kirjastamisega lõpparve teinud Alo Murutar ohkab kaastundlikult ja räägib aeglaselt, nagu seletaks natuke lihtsakesele.
Edasi lugemiseks:
Tellimus olemas? Logi sisse
Lihtne arvutus: keskmise, 250-300-lk raamatu trükkimine ligi 1000 eksemplari korral maksab umbes 4,5 eurot (sh käibemaks, mis trükiteenusel ei ole 9, vaid 20%). Loogiline oleks, et autor, kes on mitu kuud vaeva näinud, saaks paar tuhat eurot kätte. Lisame kaanehinnale 2,5 eurot. Kirjastus on organiseerinud layouti ja kujunduse, on tarvis maksta kunstnikule ja kujundajale, teha reklaami, ehk midagi veel - lisame 3 eurot. Kokku on 10 eurot, poes aga maksab raamat 18-19 eurot. Väiksemad kirjastused ei ole käibemaksukohustuslased, nemad sellest 9% kasu ei saa. Ja nii ongi, et raamatu pealt saab autor 2,5, aga vahendaja 8-9 eurot!
Lasteraamatutega on tõesti hullem. Igasugu mikihiiri saab trükkida suurtes kogustes Hiinas vmt, Eesti algupärased lasteraamatud jäävad seisma, sest tarbija jaoks pole oluline, et toetaks Eesti kultuuri vmt, ta on õnnelik, et saab lapsele raamatu, kus telekast tuttavad rahvusvahelised tegelased, alla viie euro eest kätte. Vähemalt üks õhtu on sisustatud! Kohaliku autori eestikeelse sõnamängu jmt-ga teos, olles peaaegu poole õhem, jääb ostja poolt riiulile, sest maksab vähemalt kaks korda rohkem.