Tele

Logistikaärimees Karli Lambot kritiseerib Rail Balticu projekti: nii mina kui mu lapsed peame selle kord kinni maksma! (48)

Televeeb, 26. jaanuar 2017 23:14
Karli LambotFoto: kuvatõmmis
Tänases “Ringvaates” oli külaliseks MTÜ Rail Baltic Business Network juhatuse liige Tõnis Tamme, kes vastas raudteeprojekti pihta käivatele kriitikanooltele. Muuhulgas kritiseeris projekti logistikaärimees Karli Lambot, kelle sõnul oleks ühendus Euroopaga aeglane, projekt on kulukas ja lubatud kaubamahte pole kuskilt võtta.

Täna toimus avalik meeleavaldus Rail Baltica vastu ning sadakond inimest avaldas ministeeriumi ees meelt. Ka selle kohta oli Tammel kommentaar. “Aktiivne diskussioon iseenesest on hea asi, tegelikult sellest olulisest projektist peaks rohkem rääkima, aga muidugi peaks rääkima sisuliselt. Siin šamaanitrumm ja poolnaljakad loosungid ei ole viis, kuidas seda vestlust pidada,” sõnas ta. 

Samal teemal

Täna avaldati ka avalike inimeste pöördumine Rail Balticu vastu, milles seisis mitmeid kriitikanooli Rail Balticu pihta, näiteks heideti ette, et see ei too odavat ega kiiret ühendust Euroopaga, see ei ole majanduslikult mõttekas ning Venemaalt tuleva transiidi korral võib kujutada ka julgeolekuohtu. 

Tamme sõnul on projekt aga suur ja keeruline ning sellesse tuleks enne põhjalikumalt süvenema detailidesse. “Kaupa sellele raudteele on olemas. 80% Soome ekspordist liigub meritsi ning sellest arvestatava osa endale saamine on väga reaalne,” sõnas Tamme. 

Rail Baltic projekti kritiseeris ka logistikaettevõtja Karli Lambot, kes tõi projektile mitmeid vastuargumente. 

Esiteks tõi Lambot välja, et tegu ei ole kiire ühendusega Euroopasse, nii Berliini kui Varssavisse. Tegelikkuses on Lamboti sõnul reaalne sõiduaeg lausa 13 tundi, kuna Poolas kiirraudteed ei ole ega tule. “See suurte masside jaoks atraktiivne ei ole, Rail Baltic muutub lihtsalt Baltikumisiseseks raudteeks,” sõnas ta. 

Tamme sõnul on tegu ennustamisega, mis on tänamatu töö ning on palju inimesi kes raudteel sõita tahaks ning kaubaveo jaoks kiirused nii olulised ei ole. 

Järgmine Lamboti argument oli see, et lahtine on ka finantseerimine. “Euroopa Liidu abi alates 2021. aastast on ju suur küsimärk ning seetõttu valitsus üritab tsementeerida Balti riikide vahelist koostööd ja öelda, et me ehitame ta igaljuhul lõpuni. Aga see rahahulk, mis me lõpuks peame ise maksma või laenama, võib olla kordades suurem kui me saame Euroopa Liidust.” Samuti tuletas Lambot meelde, et raudteeühenduse maksumuseks on 5 miljardit eurot, mistõttu kardab ta, et nii tema lapsed kui ta ise peavad selle kord kinni maksma. 

Tamme sõnul on aga osa projektist juba finantseeritud. Mehe sõnul on Euroopa Liidus eelisjärjekorras töös ja käigus projektid, seega mida hiljem projektiga alustada, seda vähem tõenäoline on raha saada. “Nii kõrget tuge ei ole ühelegi projektile Euroopa Liidus antud, see on pretsedenditult tähtis asi Euroopa Liidu jaoks,” sõnas ta. 

Lamboti sõnul ei ole aga ka kaupa mida vedada, seega peaks suur kaal asuma Venemaa kaupade vedamisel, kuid logistikaärimees tõi välja selle, et me omame preagu raudteefirmat, mis on võlas, kuna Venemaalt kaupa ei tule. “Nüüd me ehitame raudtee, et veel rohkem seda puuduvat kaupa vedada? See on loogikavastane!” sõnas ta. 

Tamme sõnul ei pruugigi asi ennast otsekohe ära tasuda, vaid oluline on ühendatus. “Ühendusi on vaja selleks, et äri teha, inimestega suhelda, käia Riias ülikoolis, lätlased Tallinnas ülikoolis, kriisi korral liigutada kiiresti kaupu, inimesi, miks mitte ka masinaid. Seda võimalust meil täna ei ole, me oleme haavatavad, me oleme süsteemist väljas,” sõnas ta.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee