Täna õhtul esimest korda oma näoga tele-eetris üles astuv Pille Hanni, kes mõisteti 12 aastaks vangi inimsööjast mehe kuritegude kaasosalisena, võiks tänapäeval olla käsitletud hoopis perevägivalla ohvrina.
Tänaõhtuses telesaates "Kuuuurija" rännatakse ajas tagasi 1982. aastasse, kui toona 25aastane Johannes-Andreas Hanni mõrvas kolm inimest ja sõi liha, mis oli pärit ohvri reie siseküljelt.
"Ta tuli koju ja ütles, et ta tappis inimese ja tõi kaasa liha. Tegi tule alla ja hakkaski valmistama inimliha tükki praena. Hakkas endale õhtusööki tegema või õigemini öötoitu tegema. Öö oli," meenutab saates rääkiv Pille. "Seda haisu on võimatu sõnadesse panna. Higi, vere ja karvade kärssamise segu. Hommikul kommenteeris, et see ei kõlba mitte kuskile."
Selleks ajaks, kui mees oli brutaalselt tapnud kolm inimest, oli Pille teadlik vaid ühest. Ühel sügisesel õhtupoolikul otsustas aga Johannes südametunnistust kergendada ja tunnistas naisele oma teod üles.
Küsimusele, miks ta ei läinud abikaasa tegudest kellelegi teatama, vastab Pille: "Vaat see on nüüd see küsimus, mida minult kogu aeg küsitakse – miks ma ei läinud. Lihtsalt ei läinud. Mina ei saanud üles andma minna endale nii lähedast inimest."
Naine küll mõistis toona, et mehe mõrvade ainsa teadjana on ta elu ohus, ja mees ründaski teda ka ühel korral haamriga, kuid kummatigi jäi surmahoop andmata ja traumapunktis räägiti hoopis lugu tundmatust ründajast.
Oma elu pärast värisev naine kirjutas salaja ülestunnistust miilitsale, kuid enne selle üleandmist jõudis Johannes-Andreas välja mõelda skeemi, kuidas naist vaikima panna – temast tuli teha kaasosaline uues mõrvas.
Ohvriks valiti juhuslik taksojuht. Pille ütleb, et ei suutnud oma rolli täita, taksojuht pääses põgenema ja miilits sai paarile jälile.
Mees tunnistas teod üles, kuid leiti vanglas oma kambrist tekiribaga pooduna. Pille mõisteti 12 aastaks vanglasse ning otsus ei kuulunud edasikaebamisele.
"Kuuuurija" püstitab küsimuse, kas tänapäevaste seaduste järgi, kui oma lähedaste vastu tunnistusi andma ei pea, võiks naise lugeda hoopis perevägivalla ohvriks, keda ei karistata?
Põhja ringkonnaprokuratuuri pressinõunik Kaarel Kallas kommenteerib Õhtulehele, et ka tänapäeval võiks süüdimõistmisel sellise teo eest määratav karistus jääda samasse suurusjärku. "Loomulikult sõltub kõik siiski konkreetsetest asjaoludest ja ilma toimikuga tutvumata on võimatu anda konkreetset vastust."
Samuti ütleb Kallas, et kui tõendid näitavad, et naist tõepoolest sunniti kuritegu toime panema, siis võib see olla süüd välistavaks asjaoluks. "Kui siiski ükski tõend sellele ei viita või see ei ole eluliselt usutav, järgneks sellisele teole ka tänapäeval karistus. Ilmselt oleks see tegu asjaoludest sõltuvalt kvalifitseeritav kas tapmis- või mõrvakatsena. Neist esimese puhul näeb karistusseadustik süüdimõistmise korral ette 6–15 aasta pikkuse vangistuse ning teise puhul 8–20aastase või eluaegse vangistuse," lisas Kallas.
Tallinna naiste tugikeskuse psühhoterapeut Mirjam Püvi ütleb, et see lugu lõhnab üsna selge lähisuhte- ja koduvägivalla järele. "Naisel on kiindumussuhe, mis pimestab ja tuhmistab adekvaatset olemist. Vägivaldse paarisuhte klassikaline tunnusmuster ongi naise pimestatud armastus oma mehe vastu, mis vaikselt asendub hirmuga ja vägivalla süvenedes ka surmahirmuga. Surmahirm on aga juba väga tugev jõud," ütleb Püvi. "Olen veendunud, et sellistel puhkudel saavad tõelist abi pakkuda vaid lähisuhtevägivalla ja soolise vägivalla spetsiifikaga kursis olevad inimesed." Vastasel juhul on kõrge oht, et naine saab uue trauma.
vägistama "paadialust" üle neljakümnest - see ei ole loomulik, pealegi on endal naine olemas, kes tundub olema üpris varajase seksuaalsete käitumisega.
Jeesusest kui suurest ülempreestrist
1 Seesama Melkisedek oli ju Saalemi kuningas, Kõigekõrgema Jumala
preester, kes tuli vastu Aabrahamile, kui see pöördus tagasi kuningaid
löömast, ja õnnistas teda,
2 kellele ka Aabraham jagas kümnist kõigest, ja kes on, nagu ta nimi
esmalt tõlgitakse, „Õiguse kuningas”, siis aga ka Saalemi kuningas, see
on „Rahu kuningas”, 3 isatu, ematu, suguvõsatu,
kellel ei ole päevade algust ega elu otsa,
aga sarnaselt Jumala Pojaga
jääb preestriks jäädavalt. 4 Vaadake siis, kui suur on see, kellele ka peavanem Aabraham
andis kümnist sõjasaagist!
5 Leevi poegadel, kes saavad preestriameti, on küll käsk võtta
Seaduse järgi kümnist rahva, see tähendab oma vendade käest, ehk küll
nemadki on lähtunud Aabrahami niuetest.
6 Aga see, kelle sugu nende sekka ei arvata, võttis kümnist
Aabrahami käest ja õnnistas teda, kellel olid tõotused.
7 Vastuvaidlematult on nii, et alam saab õnnistuse ülemalt.
8 Ja siin võtavad kümnist surelikud inimesed, seal aga see, kellest
tunnistatakse, et ta elab.
9 Jah, võib isegi öelda, et ka Leevi, kes võttis kümnist, oli ise
Aabrahami kaudu maksnud kümnist,
10 sest ta oli alles esiisa niuetes, kui Melkisedek Aabrahamile vastu tuli.
11 Kui nüüd täiuslikkus oleks olnud olemas leviitide preestriameti
kaudu - selle läbi on rahvas ju saanud Seaduse -, miks oli siis veel
vaja esile tõsta teistsugune preester Melkisedeki korra järgi, mitte aga
Aaroni korra järgi?
12 Preestriameti muutmisega sünnib ju paratamatult ka seaduse muutmine.
13 Sest see, kelle kohta kõike seda öeldakse, on ju teise suguharu
liige, kust veel keegi pole teeninud altari juures.
14 On ju ilmne, et meie Issand on tõusnud Juudast, kelle
suguharule Mooses ei ole midagi rääkinud preestriametist.
15 Ja asi saab veel selgemaks, kui Melkisedeki sarnaselt
tõstetakse preestriks üks teine,
16 kes ei ole preestriks saanud lihaliku käsu Seadust mööda, vaid
hävimatu elu väge mööda.
17 Sest tunnistatakse ju:
„Sina oled igavesti preester Melkisedeki korra järgi.” 18 Varasem käsk tühistatakse, sest see oli nõder ja kasutu -
19 Moosese Seadus ei ole ju midagi teinud täiuslikuks -,
asemele tuuakse aga hoopis parem lootus, mille kaudu me võime saada
Jumala ligi.
20 Ja niivõrd kui see ei sündinud ilma vandeta - sest leviidid on
saanud preestriks vandeta,
21 Jeesus aga vandega selle kaudu, kes talle ütleb:
„Issand on vandunud ja tema ei kahetse seda:
Sina oled igavesti preester” -, 22 sedavõrd on parem ka leping, mille käemeheks on saanud Jeesus.
23 Teisi, kes on järjekorras saanud
preestriks, on küll palju olnud, sest surm keelas neid selleks jäämast;
24 Jeesusel on aga selle tõttu, et ta jääb igavesti, muudetamatu
preestriamet.
25 Just seepärast ta võibki päriselt päästa neid, kes tulevad
Jumala ette tema läbi, elades aina selleks, et nende eest paluda.
26 Just selline ülempreester on meile kohane: püha, veatu, laitmatu,
patustest lahutatud ja kõrgemaks saanud kui taevad.
27 Tema ei ole sunnitud teiste ülempreestrite kombel päevast päeva
tooma esmalt ohvreid omaenda pattude eest ja alles seejärel rahva
pattude eest, sest seda ta on teinud ühe korra ja alatiseks, kui ta
ohverdas iseenda.
28 Sest Moosese Seadus seab ülempreestreiks inimesed, kes on
nõrgad, aga vande sõna, mis on Seadusest hilisem, seab selleks Poja,
kes on saanud täiuslikuks igavesti.