Valge Daami etendus HaapsalusFoto: Facebook
Teater
22. august 2016, 14:47

Täiendatud 16:07 - lisatud projektijuhi kommentaar.

Valge Daami etendus katkestati, sest publiku mobiiltelefonid segasid mikrofonide tööd (18)

Laupäeval mängiti Haapsalus Valge Daami etendust “Südamega läbi müüri”, mis tuli esmakordselt ajaloos katkestada – põhjuseks välja lülitamata mobiiltelefonid, mis segasid näitlejate mikrofonide tööd.

Portaal Läänlane kirjutab, et kuigi korraldajad palusid enne etenduse algust rahval mobiiltelefonid välja lülitada, jätsid paljud selle tegemata. Etendusel tuleb telefon kas täiesti välja lülitada või panna lennurežiimile – ainult hääletuks muutmine pole piisav, kuna esinejad kasutavad põsemikrofone, mobiiltelefonide lainesagedus segab aga mikrofonide saatjate tööd ning heli kaob või katkeb. Kuna kõlaritest tulnud heli muutus seetõttu talumatult ebakvaliteetseks, peatati etendus ja pandi vaatajatele südamele, et nad siiski telefonid välja lülitaks.

Valge Daami osas üles astunud Loore Martma ütleb, et hetkel, kui etendus katkestati oli tema parasjagu lava taga. “Kuulsin, et mikrofonidesse öeldi: “Palun vabandust, peame korra etenduse katkestama, sest on tehnilised viperused.”,” ütleb ta. Loore muidugi ei oska tehnilist osa kommenteerida ega tea, mis siis täpselt juhtus. “Sain aru, et Priidu (toomhärrat kehastanud näitleja Priit Loog – K.T) mikrofon ei tööta.” Loore ütleb, et seetõttu tuli neil paar järgnevat stseeni lihtsalt ümber mõelda. “Mõtlesimegi, kuidas Priidu häält oleks samuti kosta ja kuidas ma seisaks nii, et tema saaks minu peamikrofoni rääkida.” Loore ütleb, et kiire ümberorienteerumine on osa professionaalse näitleja tööst. “Seal ei olnud tegelikult midagi katastroofilist. Ühel hetkel läks etendus edasi – kõik laabus ja sujus,” ütleb ta.

Loore sõnul on publiku olemasolu etendusel väga oluline ja vajalik, seega ei saa ta öelda, et publik näitlejat kuidagi segaks. “Publiku kohalolust sõltub vähemalt 50% etenduse õnnestumisest,” ütleb ta. Küll aga võib publiku tegutsemine teinekord näitleja laval pisut rivist välja lüüa. “2011. aastal, kui meie kursus Viljandi Kultuuriakadeemia lõpetas, olid meil lavastuse “12 Karamazovit” etendused. Esinesime Berliinis Volksbühne teatri pealaval. Kuna lavastus oli üpriski vastuoluline, marssis publik ühel hetkel uksest välja,” meenutab Loore. “Siis oli küll päris keeruline etendusega jätkata. Samas – me olime kõik sellega arvestanud ja teadsime, et see pole lihtne lavastus, mida vaadata,” ei olnud näitlejad lahkuvast publikust eriti šokeeritud. “Toetasime üksteist laval ja läksime julgelt edasi,” ütleb Martma.

Korraldajad kirjutasid ise hiljem ka Facebookis: “Meil on kahju, et tehniliste murede lahendamiseks tuli läbi aegade esimest korda etendus korraks peatada. Andestage manitsused ja must huumor – arvasime, et oleme eelmise kolme aasta kogemuse põhjal publikumenuks ja kõigeks sellega kaasnevaks valmis, aga ootamatult valusast kogemusest tuleb õppida. Mitu halba asja langes kokku ning kiiret ja ideaalset lahendust ei olnud kuskilt võtta.”

Projektijuht Anneli Aken sõnab, et telefonid iseenesestraadiomikrofonide ei sega tööd, küll aga teevad seda mobiilsideoperaatorite tugijaamad, mis käivitatakse siis, kui ühte piirkonda tekib üleloomulikult palju telefone. "See muudab eelnevalt mõõdistatud ja töötava mikrofonide süsteemi kasutuks, tekitades erinevate saatjate vahel interferentsi. Raadiomikrofonid töötavad sagedustel 826-832 ja 863-865 MHz, kuid telefonide 4G töötab ka sagedustel 820 ja 866," selgitab Aken. "Lisajaamade sisselülitamine on reeglina ette ennustamatu. See teeb raskeks ka prooviperioodil sobivate interferentsivabade töösageduste valimise. Kõik see tekitab koos mobiiltelefonidega ühtse raadiomüra, mis raskendab raadiomikrofonide tööd, ning mille äärmuslikku varianti oli võimalik kogeda ka laupäeval. Õpime enda vigadest ja raadioside inspektsioon võiks aidata hoida puhtad need sagedused, mis on raadiomikrofonidele mõeldud."