Isesõitev elektriauto Tesla.Foto: Mattias Tammet
Eesti uudised
18. juuli 2016, 04:00

Tesla fänni ei kohuta autopiloodiga sõidukiga juhtunud surmaõnnetus (2)

Ühendriikides kihutas autopiloodirežiimil sõitnud Tesla veoautole külje pealt sisse, tappes oma juhi. Eesti üks tuntumaid Tesla omanikke Mario Kadastik ütleb, et see oli ebatavaline õnnetus, mille tõsidust ei maksa üle hinnata.

Sirgel Florida maanteel sõitnud Tesla Model S-ile pööras vastassuunast ette vasakpööret tegev veoauto. Teslal oli sisse lülitatud autopiloodirežiim, millega auto saab peale kiiruse hoidmise ise rooli pöörates takistustest mööda sõita. Kuid ometi ei märganud tark auto järelkäruga veoautot. Tesla põrutas järelkäru alt läbi. Juht, 40aastane mees, suri kohapeal. Teadaolevalt on see esimene kord maailmas, kui keegi on isesõitva režiimiga autos hukkunud.

Esialgu tundus uskumatu, et autopiloot, mis suudab isegi Tallinna–Tartu maantee peaaegu täies pikkuses juhita ära sõita, ei märka hiiglasuurt veoautot. Selgus aga, et autot korraga juhtus segama terve hulk asju. Nimelt olevat veoauto ja selle järelkäru olnud valged ja seetõttu heleda taeva taustal halvasti näha. Tesla autopiloot jälgib ees toimuvat eelkõige kaamerapildi abil. Autol on küll peale kaamera ka ette vaatav radar, aga kuna see kipub arvama, et teel seisev liikumatu objekt on tõenäoliselt liiklusmärk, on ta tuunitud jälgima eelkõige liikuvaid asju ehk teisi samas suunas sõitvaid autosid. Külgsuunas liikumist radar ei näe.

Tesla olevat kihutanud ligi 140kilomeetrise tunnikiirusega. See pole aga Floridas lubatud.

Autopiloot võib vajada keerulises olukorras inimese abi. Tesla ametlik manuaalgi hoiatab, et kui jääda lootma, et auto iga kord pidurdab, võib see halvasti lõppeda. Tesla juhtki ei näinud ilmselt talle ette keeranud veoautot ega teinud katsetki sõidukit pidurdada.

Isesõitev elektriauto Tesla. Foto: Mattias Tammet

Konkureeriva Google’i isesõitva auto propageerijad viitasid samas, et nende tehnoloogiaga autod kasutavad lisasensorit: lidarit ehk laseriga töötavat sügavusandurit. Kuna viimast ei huvita taevas ega värvus, oleks see tõenäoloiselt veoautot märganud. Samuti ei satu see erinevalt radarist liiklusmärkide või tee kõrval seisvate autode tõttu segadusse, kuid on paraku praegu veel seeriatootmise autodele liiga keeruline ja kallis.

Esimene Eesti Tesla omanik Mario Kadastik ütleb, et tema suhtumine pole vaatamata õnnetusele oma autosse muutunud. Ta pole kunagi arvanudki, et autopiloot juhib sõidukit otsast lõpuni. "Ta võtab ära kontsentratsiooniväsimuse," ütleb Kadastik, et aknast välja tuleb sellegipoolest vaadata. Ta arvab, et surmasaanud juht usaldas süsteemi liiga palju. "See treiler oli tal mitu sekundit ees. Ta pidi väga pikalt tee jälgimise unustama," hindab Kadastik.