ELU VOOLAB MÖÖDA: «Pokémon GO» on ehe näide, et virtuaalse ja ehtsa tegelikkuse segiajamine on ohtlik mäng. Foto: Alar Truu
Inimesed
15. juuli 2016, 04:00

ETTEVAATUST: uus mobiilimäng seab inimesi reaalsesse ohtu! (5)

Äsja turule jõudnud "Pokémon GO" on praegu maailmas kuumim, aga väidetavalt ka ohtlikeim mobiilirakendus – kollikütid, kes kammivad virtuaalsete peletiste tabamiseks päris tänavaid, on juba väänanud jalgu, langenud tänavaröövlite ohvriks ning pannud enda ja teiste elu liikluses ohtu.

"Pokémon GO" jõudis turule alles möödunud nädalal (hetkel on see paljudes kohtades veel kättesaamatu, nii et läbematud võivad mitteametlikke versioone alla laadides oma telefoni viirusega nakatada), aga juba on maailma meedia tulvil hoiatusi: kunstliku ja pärismaailma miksimine võib viia eluohtlike olukordadeni. Telefoniekraani uppunud mängijad ei pane ümbritsevat enam tähelegi ega vaata üldse, kuhu nad kõnnivad, kirjutab Daily Mail.

Nimelt laseb revolutsiooniline mäng pisikesi virtuaalseid kollikesi taga ajada reaalses keskkonnas – tatsad, nina nutitelefonis, kodutänaval või supermarketis ja muudkui otsid telefoniekraanil hüplevat peletist.

Üks kasutaja muljetas Redditis: "Mäng oli vaevu pool tundi kättesaadaval olnud, kui jõudsin juba kiirabisse – libastusin ja kukkusin kraavi." Teine kurtis, et oli peaga vastu lauda jooksnud, kolmas sadas aga kailt vette.

Eriti ohtlikuks teeb mängu see, et nii mõnigi tegeleb sellega autoroolis – Twitteri-kasutajad on juba mitmest sellisest plekimõlkimisest teada andnud. Roolikeerajaid omakorda häirivad jalakäijad, kes tormavad hasardipalangus sõiduteele.

Hea saak röövlile või pedofiilile

Kuna üht ja sama kwolli võib samas kohas taga ajada trobikond inimesi, on seda tänavaröövlitel kerge ära kasutada. Esimesed mängijad röövitigi juba kaks päeva pärast mängu ilmumist USAs paljaks: Missouri osariigis varitsesid kaabakad kollikütte parklas autos ja röövisid nad relvaga ähvardades paljaks. Samal moel võivat pedofiilid lapsi varitseda.

ELU VOOLAB MÖÖDA: «Pokémon GO» on ehe näide, et virtuaalse ja ehtsa tegelikkuse segiajamine on ohtlik mäng. Foto: Alar Truu

Ameerikas, kus parajasti kütavad kirgi valgenahaliste politseinike ja mustanahalise elanikkonna konfliktid, kardetakse, et mäng seab mustanahalised veelgi suuremasse ohtu – äpp võib neid juhtida valgete piirkondadesse, kus eelarvamuste küüsis elanikkond võib kahtlustada, et pealtnäha sihitult ringi uitavad mängijad on paha peal väljas, kutsuda politsei või haarata ise relva. Mängija võib enesele arugi andmata rikkuda avalikku korda, sest kollide küttimine võib neid viia eravaldustesse või keelualadele.

Kirglikule mängijale võib häda kaela tuua tõsiasigi, et rakendus õgib mobiiliakut erakordselt isukalt ja kollikütt võib end äkki leida eksinult täiesti tundmatus kohas ja seda vähimagi võimaluseta kellegagi ühendust võtta. Samuti kulutab mäng ohtralt internetimahtu ja võib tuua ootamatult suure arve.

Seni vast traumaatilisim kokkupõrge päriseluga oli mänguhoos 19aastasel ameeriklannal, kes hüppas Wyomingi osariigis kolli kannul üle aia ja leidis sealt pesuehtsa surnukeha.

Meelelahutusäri kolib nutitelefoni

Meelelahutusäri tipptegijad panustavad üha rohkem faktile, et tänapäeva inimene ei lahku nutitelefonist naljalt minutikski. Majandusajakirja Forbes värske kaanestaar Kim Kardashian teenis oma mobiilimänguga aastaga pool miljardit dollarit, tõmmates raha peamiselt teismeliste tüdrukute vanemate taskust – mängus saavad maailmakuulsat reality-kaunitari jäljendada ihkavad piigad virtuaalse Kimiga sõbrustada, kes ahvatleb neid igasuguseid uusi vidinaid ostma.

Parajasti lööb laineid Hollywoodi staaride Matt Damoni ja Ben Afflecki revolutsiooniline üllitis: näitlejatest-produtsentidest sõprade duo lõi tõsielusarja "The Runner" ("Jooksja"), ja seda just nutitelefonis näitamiseks. 1. juulil startinud saates lasti Ühendriikidesse lahti nn jooksja, kes peab lahendama seal mitmesuguseid ülesandeid. Teda ajab omakorda taga nn jälitajate tiim, kuhu saab kuuluda igaüks. Kõike seda tehakse miljoni dollari nimel. "Reaalajas salvestatav video, selle välkkiire toimetamine, kolm tempokat episoodi päevas ja interaktiivne osavõtt – see on televisioonis esmakordne ning nihutab digitaalse meelelahutuse piire," vahendab Mashable saatetegijate avaldust.

Ekspert: Pokemone ­jahtides ole ettevaatlik

"Üldiselt tuleks lastevanematel lastele sõnad peale lugeda, et kus, millal ja kuidas "Pokemon God" mängida. Kõige lihtsam ja ka lõbusam oleks koos temaga Pokemone püüdma minna," leiab arvutimängude asjatundja ja vabakutseline ajakirjanik Sten Kohlmann.

Milles peitub teie arvates selle mängu võlu?

Ma arvan, et mängu uskumatult suure edu ja populaarsuse taga on fakt, et see ajab mängijad toast välja. Tekib seiklusjanu, kui näed telefoniekraanil, et armas virtuaalne elukas on ainult väikese jalutuskäigu kaugusel. Kui sa jõuad järgmisesse kohta, näed, et oh seal on veel üks ja veel üks.

Samuti on mängus kolm rivaalitsevat tiimi, kelle vahel valida ja võimalus teatud punkte vallutada ning sellised asjad tõmbavad reeglina ligi. Aga samas on mängul omanäoline kommuunitunnetus – internetis on juba praegu ohtralt jutte, kus mäng on aidanud inimestel vabamalt suhelda ja uusi tutvusi luua.

Kas leiate, et selline mäng on inimestele, eriti lastele, füüsiliselt ohtlik?

Pärast mängu ilmumist on ilmunud internetti sellel teemal päris palju uudiseid, üks olulisem näiteks see, kuidas relvastatud röövlid otsisid mängu abil ohvreid. Rakendus kasutab teatud tähtsamate punktide märkimiseks sealseid vaatamisväärsusi ja asutusi ning kui mängijad nende juurde jõudsid, ootas neid Pokemonide asemel ees hoopis relvatoru ja väärisesemetest ilmajäämine.

Seega tuleks olla alalhoidlik ja mitte minna hilistel tundidel kahtlastesse kohtadesse seiklema. Kui aga liiga palju mängule keskenduda, võib tekkida liiklusohtlikke olukordi.