SIKUTATAKSE VÄLJA: Põhja vajunud lennuk tõsteti järgmisel päeval pontoonidega pinnale ja pukseeriti Vassili saarele, kus asuvas sõjaväeosas see põhjalikult üle vaadati. Foto: Wikipedia
Inimesed
16. jaanuar 2016, 06:00

Tallinna-Moskva lennuki hädamaandumine Neeva jõkke: 14 saatuslikku sekundit, mille jooksul hoiti ära kohutav katastroof (15)

"Tallinna lennujaam. Nagu iga päev, nii ka täna seisab stardirajal hõbedane Tu-124. Ilus, võimas, reisikindel, tehnika viimane sõna. Kuid siiski tehnika, kus kõige pisemast poldikesest oleneb palju ja vahel kõik. Nii oli see mõni aeg tagasi, kui ühel vihmahallil hommikul tõusis Tallinnast õhku Tu-124 ja võttis kursi Moskvale."

"Tallinna lennujaam. Nagu iga päev, nii ka täna seisab stardirajal hõbedane Tu-124. Ilus, võimas, reisikindel, tehnika viimane sõna. Kuid siiski tehnika, kus kõige pisemast poldikesest oleneb palju ja vahel kõik. Nii oli see mõni aeg tagasi, kui ühel vihmahallil hommikul tõusis Tallinnast õhku Tu-124 ja võttis kursi Moskvale."

"Reisijad imesid hapukat kommi, piloot Vassili Tšetšenev lisas kõrgust, lennuki komandör Viktor Mostovoi andis tavalise lakoonilise käsu: "Šassii", et sisse tõsta telikud lennuki ratastega. Ja siis juhtus see, mida ei juhtu mitte kunagi ja mis ometi kord juhtus. Tühine viga tühise poldi juures. Ja esimeste rataste tõstuk keeldus allumast mehhaaniku tahtele. Kostis tume löök. Rattad jäid õhku rippuma. Lennata nii ei tohi, kiiruse 700 kilomeetrit tunnis juures mõjub see lennuki­kerele tohutu survega, iga ruutmeetri kohta tonn. Loomulik tasakaal on häiritud, aerodünaamika muutub, õhusurve võib teliku lahti rebida ja lennuki kere purustada. Lennata ei tohi, maanduda ei saa," nii alustas Valdo Pant 15. oktoobril 1963 Eesti Raadio uudisteprogrammis "Päevakaja" ülevaadet erakorralisest lennuintsidendist, mis toimus juba augustis.

Unikaalset sündmust mainiti mokaotsast

Edasi lugemiseks: