Foto: Teet Malsroos
Nädala TOP
13. november 2015, 18:06

Top 5 | Alandlik lennufirma (1)

Uue riikliku lennufirma 9800eurose kuupalgaga juht Erik Sakkov võib küll “alandlikult paluda” Eesti inimesi lendama ka siis, kui nende lennukid pole tehnika ja mugavuse viimane sõna. Samuti võib ta koos Estraveliga panna Estonian Airi huku süü klientidele, kes olla liiga vähe riigifirma lennukitega reisinud. Sama suhtumise korral pole pikka pidu ennustada ka uuele riigifirmale. Sest klient otsustab ikka teenuse ja hinna kvaliteedi suhte järgi – kui pilet on kallis ja lennukid rikkis, siis paljalt patriotismist piletit ostma ei kipu.

 

Moskvast koju tagasi

ERR on silmitsi olulisteks teleülekanneteks vajamineva raha nappuse ja olukorda päästma pidava koondamisega. Moskva korrespondendi Eestisse tagasikutsumisest saadavat rahasäästu õnnestus serveerida justkui positiivses võtmes – Neeme Raud tuleb asendama lapsepuhkusele minevat uudisteankrut. Pealegi milleks läänele orienteeritud Eestile üldse vaja Moskva korrespondenti meie vaatajaid Venemaa uudistega ärritama. 

 

Kesine heaolu

OECD heaoluindeksi pingereas on alles hiljuti viie rikkama hulka pürginud Eesti 34 riigi seas hoopis 28. kohal, olles mitme näitajaga ühes klubis Venemaa, Brasiilia ja Türgiga – riikidega, kellesse oleme harjunud üleolekuga suhtuma. Haridus ja tööhõive on küll kõrged, kui silma paistame vägivallasurmade ja hügieeni puudumisega – põhjamaises Eestis on levinud ikka välikäimlad ja napib pesemisvõimalusi. 

 

Kontrollijast kontrollitavaks

Juhan Partsil tuleb pahane olla Euroopa Komisjoni peale, kes tema jaoks äärmiselt ebasobival ajal otsustas ära Estonian Airi pankrottimineku. Partsi jaoks sama hästi kui valmis pandud Euroopa Kontrollikoja tool ei tundugi enam nii kindlalt tema oma olevat. Sest kuidas edutada kontrollikotta eksministrit, kelle ametiajal pani riik rahasüstidega aluse rahvusliku lennukompanii põhjaminekule. Kui Parts ihales kontrollikojas hakata teisi kontrollima, siis nüüd tuleb hakata kontrollima tema enda rolli 100 miljoni tuuldelaskmises.

 

Lendureile hüvitist?

Estonian Airi näide kinnitab, et ole sa riigi- või erafirma, koondamiste korral on mõlemal juhul ikka kihk töötajatele võimalikult vähe või üldse mitte seaduses ettenähtud hüvitist maksta. Kuigi EA puhul eraldas valitsus mängeldes 6 miljonit juba ostetud piletite kompenseerimiseks, rääkimata uude firmasse pandud 40 miljonist, leiti kokkuhoiukoht töötajate pügamises. EA tõmbus tagasi alles pärast presidendi ja spiikri teravaid avaldusi.