Video: Karmen Ekbaum
Eesti uudised
17. aprill 2015, 07:00

Peaminister ei tea, kui palju tema ametiauto kütust kulutab

Taavi Rõivas: aktsiis küll tõuseb, aga kütuse hind võib sellegipoolest langeda (131)

Rahvas on mures, et aktsiisi kergitades kallineb kütus ja seega kogu elu, ent peaminister Taavi Rõivase sõnutsi võib kütuse hind ka pärast aktsiisitõuse kokkuvõttes hoopis langeda või vähemasti ei kalline.

Inimeste suhtumist värskesse valitsuskoalitsiooni näitab ilmekalt seegi, et eile pärastlõunaks oli Facebookis protestiaktsiooniga ""Ei" Kütuseaktsiisi tõusule!" liitunud üle 52 000 inimese. Virtuaalse diskussiooni kõrval plaanitakse isegi avalikke meeleavaldusi.

Eilsel valitsuse pressikonverentsil väljendas peaminister Taavi Rõivas solvumist, et meedia võimendas põhjendamatult tema Eesti Päevalehes välja käidud soovitust kütuse hinna suhtes tundlikel inimestel soetada säästlikum auto. Rõivase väitel oli see sõnum kontekstist välja rebitud. Tegelikult tahtnud ta rõhutada, et inimesed ülehindavad kütuse hinnale lisanduva viie sendi mõju.

Õhtuleht uuris, mida peaminister siis ikkagi soovitaks inimestele, kes mures, kuidas pärast aktsiisitõusu hakkama saada ja kuidagi säästa.

"Mina ei ole see, kes peaks inimestele tarbimissoovitusi jagama," ütles Rõivas. "Vabandan nende ees, keda mulle omistatud tsitaat kuidagi solvab. Minu sõnum on see, et kütusehinna tõus on ebameeldiv nagu iga hinnatõus, aga teised alternatiivid on palju valusamad."

Rõivas rääkis, et ühe võimalusena on töölaual olnud valik kehtestada automaks, aga see olla tunduvalt ebameeldivam.

Teoreetiliselt, kui suur automaks oleks?

"Eks siin on räägitud igasuguseid variante, minu meelest need lööksid kõik üksjagu valusalt iga inimest, kes auto soetab või autoomanik on," ütles Rõivas ja lisas, et automaks on kehtestatud pea kõikides riikides peale Eesti. "Osas riikides on see väga valus, lausa sadades eurodes igal kuul; osas riikides tuleb maksta auto soetamisel pea teise auto jagu riigile maksu."

Keskkonnakahju tulebki maksustada

Rõivase meelest on mõistlikum maksustada keskkonnakahjulikku tarbimist kütuse kaudu ja hoiduda uute maksude kehtestamisest.

Valitsusjuht sõidab kolmeliitrise diiselmootoriga Audi A8ga. Kui palju sel sõidukil 100 kilomeetri kohta kütust kulub, Rõivas ei tea. Küll lisas ta, et tema isiklik pereauto, millega sõidab peamiselt elukaaslane Luisa Värk, olla säästliku mootoriga.

Rõivas sõnas, et kütusehindu jälgides on ta märganud, et sama tanklaketi puhul võivad isegi Tallinna sees eri tanklates hinnad kõikuda kuni kuus senti.

"Ja see on ju palju suurem kui üheaastane aktsiisitõusu mõju [väidetavalt viis senti]. Ei ole ju nii, et aktsiisitõus lööb inimeste rahakoti pihta enneolematult suurelt. Palju oleneb dollari kursist ja nafta hinnast. Piisab sellest, kui dollari kurss näiteks euro suhtes kümmekond protsenti odavneb, siis võib lõpptulemus olla, et kütuse hind muutub järgmisel aastal tanklates hoopis soodsamaks või vähemasti ei kalline."

Internetis aktsiisitõusu pärast lärmi löövatele inimestele pani ta südamele, et nad oleks mõistvad ja prooviks valitsuse kingadesse astuda, sest lastetoetuste ja muude lubaduste katteks tuleb raha leida.

"Peame tegema kohati väga keerulisi valikuid, aga ma usun, et kui inimesed vaataks kogupilti, nad jõuaks sama lõpptulemuseni," viitas ta, et valijad otsustaks samuti just aktsiisitõusude kasuks.

Rõivas sööb oma sõnu?

Taavi Rõivas oli eile pahane, et meedia temast ülbe mulje jättis, see polevat olnud tema eesmärk. Soovitas ta siis üleeile Eesti Päevalehele antud intervjuus säästlikuma auto osta või mitte? Avaldame Rõivase mõttekäigu täismahus, iga lugeja otsustagu ise.

Ajakirjanik: "Viis senti liitrilt näib vähe, aga kes kasutab aastas ainult liitri kütust? Kasutatakse mitu paagitäit, eriti inimesed, kes elavad maal ja käivad 30 km kaugusel ainsas võimalikus töökohas."

Rõivas: "(Paus.) Nojah. Ütleme nii, et pikemas vaates on kindlasti võimalik ka konkreetseid valikuid teha, soetada säästlikumaid sõidukeid. Samas möönan, et loomulikult mõjutab see neidki inimesi, kes kaugemal tööl käivad. Aga kui panna see konteksti, kui palju rohkem raha jääb kätte tänu tööjõumaksude langetamisele, siis selle mõju on kindlasti kokkuvõttes suurem. Kui võrdleme aktsiisitõusu nafta hinna kõikumisega, mis on olnud mitukümmend senti ühe aasta jooksul, siis ma väidan, et seda mõju ei pruugi isegi tunda. Viie sendi mõju on kohati tugevalt üle dramatiseeritud."