Raamat

Gluteenivabad road parema enesetunde nimel 

Silja Paavle, 15. detsember 2014, 15:37
Maire Vesingi raamat "Gluteenivabad toidud"Foto: MARI LUUD
Paljud inimesed soovivad piirata nisujahu tarvitamist toidus või on haiguse tõttu sunnitud täiesti gluteenivabale dieedile.

Miks inimesed sellise sammu teevad? Enamasti parema enesetunde nimel. Ühe sagedamini esineva kroonilise haiguse tsöliaakia ainus võimalus end ravida ja oma enesetunnet parandada on range gluteenivaba dieet.

Samal teemal

See toob kaasa aga hulgaliselt küsimusi. Näiteks: kuidas valmistada gluteenita jahust lapsepõlves armsaks saanud kaneelirulle, lihapirukaid, sõõrikuid ja piparkooke? Millega asendada nisujahu omletis ja pannkookides? Mis võiks olla gluteenivabalt toituja hommiku- ja lõunaeine ning mida võiks ta serveerida peolaual?

Kõigele sellele annab vastuseid Maire Vesingi raamat „Gluteenivabad toidud". Muide, Ajakirjade kirjastuse välja antud teos on tervise hoidmise toitude sarja teine raamat, varem on ilmunud diabeetiku kokaraamat.

Raamatu eessõnas tuletab doktor Adik Levin meelde, et me oleme need, mida sööme. Ta nendib, et inimestel on oma toitumisele mõeldes ees kolm teed. Levini meelest õigeim on elada julgelt 21. sajandis, kuid teada, millised toidud on igaühele sobivad ja millised mitte. Et iga inimese seedetrakt ning immuunsüsteem on unikaalsed, võib paljude terviseprobleemide leevenduseks olla just gluteenivaba dieet. Selles veendumiseks peab igaüks aga ise katsetama.

„Gluteenivabad toidud" annab põhjaliku ülevaate, mis on gluteenitalumatus ning millised on gluteenivabad toiduained. Lisaks on raamatus 70 isuäratavate fotodega illustreeritud retsepti, mille seast leiab oma nii lihtsa hommikusöögi- kui peene jõulupeolaua katmiseks. Kõikide retseptide juures on välja arvestatud ka energia- ja toitainesisaldus.

Millal gluteenitalumatust kahtlustada?

Portaal MindBodyGreen toob välja, et kui sul esineb üks järgnevatest sümptomitest, võid olla gluteenile tundlik.

* Probleemid seedimisega, nagu näiteks gaasid, puhitus, kõhulahtisus või kõhukinnisus.

* Keratosis pilaris – seisund, mille puhul esineb nahal palju väikseid karedaid täpikesi, mis võivad olla nahavärvi, valged, punakad või pruunikad. Tüüpiliselt asetsevad täpid õlavarte välimistel külgedel, kuid mõnikord ka reitel, põskedel ja otsmikul, harvem selja ülaosas.

* Väsimus või mõtete hajusus pärast gluteeniga toidu söömist.

* Mõni autoimmuunhaigus (näiteks reumatoidartriit, haavandiline koliit, luupus, psoriaas, sklerodermia või multiskleroos).

* Neuroloogilised sümptomid, nagu näiteks pearinglus või tasakaaluhäired.

* Hormonaalse süsteemi probleemid nagu raskelt kulgev premenstruaalne sündroom, polütsüstiliste munasarjade sündroom või seletamatu põhjusega infertiilsus.

* Migreenipeavalud.

* Kroonilise väsimussündroomi või fibromüalgia diagnoos..

* Pidev põletik, paistetus või valu sõrme-, põlve- või puusaliigestes.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee