RATTASEPP: Kunstiakadeemias sepaks õppiv Tarvo sepistab endale ise jalgrattaid. Talvel võtab ta kasutusele kõige lihtsama ja odavama ratta, sest soolalumi paneb ratta roostetama.
Inimesed
13. detsember 2014, 07:00

Väljas talv ja tore jää – rattasõit on ülihää! (5)

Tark rattur läheb talve libedale ja külmale vastu naastrehvide ja soojade kinnastega

Hommikul õue vaadates võivad mõnelegi meist tulla huulile vandesõnad, kui lumi on matnud akna alla pargitud auto või kraapima tuleb hakata jäätunud klaase. Kes ei sooviks tülikast tegevusest kõrvale hiilida ja 15 minutit kauem magada?

Lumehangest auto välja kaevamise vältimine pole muidugi ainus põhjus, miks otsustada talvehooajalgi kaherattalisel liigelda.

Üks ning tõenäoliselt kõige tähtsam märksõna on vabadus. Peale selle ei pea kunagi muretsema parkimiskoha leidmise pärast ja veedad aja sihtpunkti jõudmiseni värskes õhus.

Üks neist, kes sõidab jalgrattaga aasta läbi on Tarvo Porroson (25). Eesti kunstiakadeemia sepakunsti tudengina sepistab ta endale ise jalgrattaid ja sõidab nendega iga päev.

Uusi sõiduriistu paneb Tarvo kokku nii ülikooli töökojas kui ka sõprade juurde, kellel vajalikud vahendid olemas. Praeguseks on noormees valmis ehitanud juba üheksa ratast ning mitut neist hiljem ka ümber disaininud.

Tarvo igapäevane sõidurada viib Lasnamäelt mööda Narva maanteed kesklinna. Noormehe hinnangul on sellel teekonnal väga head kergliiklusteed.

Lauluväljaku langus teda ei kohuta. Sealt kihutab Tarvo nii talvel kui ka suvel alla 50kilomeetrise tunnikiirusega. Kui kergliiklustee rattasõiduks ei sobi, läheb ta julgelt ka autoteele. "Mina olen samuti liikleja," on Tarvo veendunud.

Seni rängim kukkumine, mis rattameistril ette on tulnud, polegi seotud talve ja libedaga – see toimus tänavu sügisel siledal asfaldil. Liiga lühike pikivahe.

Ees sõitev auto pidurdas ning Tarvol oli kaks valikut: sõita autole otsa või rattaga koos pikali visata. Tarvo kukkus õnnetult – kõhunahk oli marraskil ja keha sinikaid täis, aga auto jäi terveks.

"Üritan neid olukordi vältida, kus keegi teine minu lolluse tõttu peaks suurema jamaga hakkama saama. Kui ma üksinda ümber kukun, siis see on mu enda süü," muheleb Tarvo seika meenutades.

Ratas nõuab talveks ettevalmistust

Talvel võtab Tarvo kasutusele kõige odavama ratta, kuna kahju on oma käsitööna valminud ratastega soolaseguses lumes sõita. Läinud talve kogemus näitas, et tänavasool paneb ratta korralikult roostetama.

"Sool hoiab enda sees hästi niiskust. Niiskuse sees on hapnik, mis korrodeerib metalli," teab metallikunstnik ka teooriat.

Soojas toas või keldris hakkab ratta külge jäänud lumelopp sulama ning sool pääsebki kõikvõimalike õnaruste vahele. Siit esimene talvesoovitus – enne tuppa viimist peske ratas puhtaks.

Enda jalgratast talveks ette valmistades võõpas Tarvo raami üle uue värvikihiga, vahetas ülekande ning monteeris külge porilauad ja võimsa tule.

Riietuses on samuti nüansse, mida silmas pidada. Rattur peab tundma ennast mugavalt ja soojalt. Tarvol endal spetsiaalset riietust talvesõiduks pole. Tema kaitseb end külma eest käpikute, pätimütsi, korraliku salli ja tanksaabastega.

Naastrehvid osta või ise teha?

Küllap on iga libedale sattunud rattur kogenud, et otse sõita pole probleem, aga katsu sa hoo pealt pöörata või pidurdada.

Kõige halvemini haagivad rehvid just pöördel pidurdades. Esipiduriga ei maksa üldse mängida, tunduvalt ohutum on kasutada ainult tagapidurit.

Kõik ettevaatusabinõud muutuvad aga kolmandiku võrra tõhusamaks, kui rattal on all naastrehvid.

Eelmiseks talveks meisterdas Tarvo enda ratta esirattale naastrehvi ise. Esiratas on juhitavuse seisukohalt tähtsam.

"Kõigepealt tuleb rehv kruve täis lasta," õpetab Tarvo. Seejärel kruvid õige ja ühtlase pikkuse peale ära lihvida. Rehvi sisse tuleb panna üks lisakiht kummi, et kruvid õhukummi katki ei teeks.

"Vaja läheb umbes 100 kruvi ja tuleks arvestada kindlasti nii mõnegi töötunniga," meenutab noormees. Tulemuse kohta tõdeb ta, et tehase naastud on siiski palju kulumiskindlamad, ja soovitab soojalt naastrehvid poest osta.

"Enda valmistatud rehvi hind kujuneb küll nelja euro kanti, mis on võrreldes poehindadega (umbes 40 eurot) väga soodne, kuid aeg maksab samuti midagi," leiab Tarvo.

Talvesõit kui uus ja põnev kogemus

Triinu (16) hakkas jalgrattaga tihemini sõitma umbes aasta eest. Tal on fixie, hipsterite seas populaarne vabakäiguta ratas.

"Mõttetu oleks ju ratas osta, kui sellega ainult suvel sõidetakse," põhjendab neiu tärganud talisõiduhuvi. Ta ostis rattale naelkummid ja laternad.

Vaid porilauad jäid varumata, sest neid parasjagu poes polnud. Kui lumi novembris korraks maha tuli, sai Triin kinnitust, et naastrehvid end õigustavad. Ent soojemate ilmadega on neiu jännis – asfalt kulutab liialt rehvide naelu.

Talvise jalgratta vajalik varustus

Naastrehvid – sõita saab ka ilma, sest need pole kohustuslikud nagu autodel ja politsei trahvi ei tee, kuid pidurdusmaa ja juhitavuse koha pealt annavad jääl pea kolmandiku võrra parema tulemuse.

Porilauad – isegi kui vihma või lund ei saja, siis soolast lumeloppa pritsib ratastelt ikka üles ja kenam, kui riideid ära ei määri.

Tuled – kohustuslikud pimedas suvelgi, aga kuna talv on suuremalt jaolt pime, siis pole ilma tuledeta mõtet talvehooajale vastu minnagi.

Pidurid – olgu korras igal ajal, aga talvel võib esipiduri heaga ära unustada.

Politsei soovitused taliratturile

Tõnu Janter, Põhja prefektuuri vanemkorra-kaitseametnik:

"Soovitame talvistel rattureil end võimalikult hästi teistele liiklejatele nähtavaks teha – tuled, helkur, helkurvest, erksavärvilised riided – need kõik aitavad ratturit paremini märgata.

Riietus tuleks läbi mõelda ka selleks, et nägu ja käed oleks külmakraadide ja lõikava tuule eest kaitstud. Kahetsusväärne oleks õnnetusse sattuda näiteks seetõttu, et külmast kanged sõrmed piisavalt kiiresti pidurit ei leia.

Soovitus nii suvel kui talvel on jälgida liiklusnõudeid ja olla ettevaatlik. Valida mõistlik kiirus ning mitte teha ootamatuid põikeid.

Punane foorituli kehtib ratturile samuti ning ülekäigurada sõites ületades tuleb autodele teed anda. Kui autodel on talverehvid kohustuslikud, siis ratturitele on need soovituslikud, ent aitavad tunduvalt parandada ratta juhitavust".