Foto: KALEV LILLEORG
Inimesed
24. november 2014, 07:00

Kuidas reisilennuk Venemaalt Eestisse kaaperdati

Õppemanuaal läbirääkimistest lennukikaaperdajaga paneb kellaajaliselt paika 24. novembril 20 aastat tagasi juhtunu.

Kell 10.20 teatas Peterburist Minskisse lennanud Aerofloti TU-134B pardal olnud kaaperdaja Vladimir Božko oma nõudmised: maandumine Taanis, vajadusel tankimine Tallinnas, igasugused läbirääkimised on keelatud. Kell 12.27 maandus lennuk Tallinnas. Teada oli kaaperdaja nimi ja tema asukoht lennukis. Kell 12.34 andis piloot üle Božko kirjalikud nõudmised. Läbirääkijad vastasid, et lennuk tangitakse vaid juhul, kui reisijad vabastatakse. Naised ja lapsed kohe, kui tankimisauto

TU-134B juurde sõidab, mehed tankimise lõpetamisel. Taanist polnud veel teadet, kas seal lennuk üldse vastu võetakse.

Kaaperdaja keeldus kõnelusist. Et eriüksuse saatmine lennuki pardale ei tulnud kõne alla, pakuti Božkole diplomaatilist puutumatust ja võimalust, et ta võib reisi jätkata muul moel. Kell 14.14 olid kõik inimesed peale meeskonnaliikmete vabastatud. Kell 14.55 suutsid ka viimased märkamatult lahkuda ja kell 16.33 andis kaaperdaja alla.

See oli teine ja õnneks seni viimane juhus, kui Vene lennuk iseseisvasse Eestisse kaaperdati.

Božko otsustati Venemaale välja anda, kuid enne seda võttis ta 28. jaanuaril 1995 psühhoneuroloogiahaigla kohtuekspertiisi osakonnas olles endalt elu.