Foto: TIINA KÕRTSINI
Kommentaar
20. november 2014, 19:06

Vambola Paavo | Rongiliiklus kui vigane pruut (13)

Meie rongiliiklust tabab üks häda teise järel. Jaanuaris oli Elronil uute rongide liinile toomine üks häda- ja viletsuseorg. Tõrkusid Balti jaama elektrontablood, sõitjad olid kimbatuses ja otsisid õiget platvormi. Seejärel olid rahvasuus hüüdnime saanud Partsi Porgandid ülerahvastatud ning kõik soovijad ei mahtunud peale. Nüüd tõrguvad diiselmootorid.

Kaua atra seatakse?

Brüsselisse siirdunud eksriigikogulane Kaja Kallas ruttas tollal rahustama – andke Elronile aega atra seada. Antigi, ent hädadele ei tule lõppu.
Miks valitseb Elroni suhtes rahulolematus, see on küsimus, millele peab selge vastuse andma uute rongide tellija ehk riik. Meie oleme säästuriik.
Kui 2008. aastal anti Stadlerile tellimus, siis valiti välja kõige odavamad rongid. Linnadevahelise liikluse jaoks telliti sisuliselt linnalähirongid ja nende vagunid. Neile ei saa tippajal lisavaguneid järele haakida. Pika vahemaa jaoks on veerem äärmiselt ebamugav ja pealegi mahutavad need vana Edelaraudtee omast enam kui kolmandiku võrra vähem reisijaid. Sellest siis tingitud pidev ülerahvastatus.
Riik oleks pidanuks soetama tulevikku silmas pidades paraja mõõduga reisirongivagunid, kus sees allalastavate seljatugedega mugavad istmed ja sisse oleks ehitatud puhvet. Sõitjate hulga suurenemise järgi oleksime saanud lisavaguneid haakida ja vedada kokkuvõttes rohkem sõitjaid. Keegi ei vaevunud toona vaatama Stadleri kodulehelt, et firma toodab ka selliseid vaguneid. Oleks võinud neid osta seitse-kaheksa ja paar vedurit ka.

Konkurentsi pole

Riik kardab konkurentsi ja teeb kõik, et seda raudteel ei oleks. Eraomanikku kardetakse ja kaitstakse kiivalt oma ligadi-logadi teenindust. Merenduses on konkurents. Nii Helsingi kui ka Stockholmi laevaliinil tegutsevad kõrvuti mitu firmat, inimesed saavad valida eri hinnataseme ja kvaliteedi vahel. Ohu vältimiseks aga näidati Edelaraudteele hoopis punast tuld. Olnuks normaalne, kui Tallinna–Tartu–Valga ning Tallinna–Narva suunal osutaksid teenust kaks eri operaatorit. Kõik paneb paika kvaliteet ja hind. Konkurents sundinuks Edelaraudteedki pingutama ning mõtlema vana veeremi nüüdisajastamisele või uuendamisele. Edelaraudtee oleks meid rõõmustanud ka 8–10 aastat vanade vedurite ja vagunitega, mis esimese nooruse ära teeninud Saksamaal või Austrias. Kõik rongid ei pea olema ühesugused ja ühe firma toodang. Oleks soetatud ka diiselvedurid ja hädad oleksid olemata. Leedulased soetasid pruugitud kahekorruselised rongid, millel mõlemas otsas juhikabiin ja hädasid pole. Meil istub rahvas Porgandis ja kirub.
Rongisõitjana olen märganud, et klienditeenindajad peavad tõsist vaeva nägema, et tipptunnil kõikidele pileteid müüa. Poolas, Tšehhis ja Saksamaal on perroonidele paigaldatud automaadid, kust enne rongi saabumist saab müntide ja paberraha eest pileti soetada. Konduktorile langeb rongis väiksem koormus. Meil põhjendatakse kõike vandaalide kartusega. Vähemalt Balti jaamas, Tartu, Valga ja Narva vaksalis võiksid olla piletiautomaadid.
Võiks kehtida sama printsiip nagu oli Edelaraudteel – jaamast ostetud pilet oli soodsam ja rongis soetades kallim. Kindlasti vähendaks see süsteem klienditeenindajate töökoormust.

Stadler peab hüvitama

Elroni juht Andres Ossip pihtis eelmisel kuul, et arvestades rongireisijate kasvavat trendi, tuleks mõelda tulevikus lisaveeremi soetamisele. Nüüd, kui on ilmnenud Partsi Porganditega tehnohädad ja paljudel neist tuleb mitu agregaati välja vahetada, peaksid meil olema varurongid. Neid paraku pole.
Tuleks tõsiselt kaaluda Edelaraudtee Tartu jaamas seisva veeremi taaskasutamist. Lähenevad jõulud ja aastavahetus, rongireisijate arv kasvab hüppeliselt. Loodan, et minister Urve Palo tuleb ka ise selle peale. Eraettevõtjana teab ta, mida tähendab avatud turg ja konkurents. Praegu ajab Elron kõik ilmnenud tehnilised hädad tootjafirma kaela ja peseb käed puhtaks. Olite rumalad ja ise valisite kõige odavamad rongid. Kui selgub, et meile tõesti määriti kaela praaktoodang, on riigil õigus nõuda kopsakat valuraha. Peaksime ükskord ajama selja sirgu ning ütlema Stadlerile: selle jama eest nõuame hüvitiseks mõne uue rongi. Pool raha peaks leidma kiirustades talitanud riik eelarvest ja teine pool olgu Stadleri valuraha. Need rongid suunatagu siis Eesti pikamaa- ja suure koormusega liinidele, nagu Valga ja Viljandi. Toome rahva soovidele vastavad rongid liinidele kõlaks hästi ka sotside valimislubaduseks.
Tõsiselt tasuks majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumil kaaluda uue hanke väljakuulutamist Eesti siseliinidele. Riik on halb peremees ega tule rongiliikluse korraldamisega toime. Mida arvate sellest, minister Palo?