Siin pannakse laevakered kokku ja toimub lõppviimistlus. Eesti Lootsile ehitatav lootsikaater.Foto: KÜLLIKE ROOVÄLI
Galeriid
17. november 2014, 11:08

GALERII: Ormsö ja Kihnu Virve valmivad Nasval

Saaremaal, Nasval asuvas Baltic Workboatsi laevatehases käib kibe töö, sest lisaks hulgale väiksematele alustele ehitatakse seal ka kahte reisipraami Vormsi ja Kihnu rahva tarvis.

Kui ligi poolsada meetrit pikk Vormsi laev Ormsö on juba laeva kujuga ja seisab kai ääres vees, siis Kihnu Virve "seeliku" alla veel piiluda ei saa - esialgu on valmis vaid "palitu" ehk laeva kaptenisilla ja salongiosa alumiiniumkest. Ometi peaks ka Kihnu Virve tulema samasugune kui Ormsö kuna tegu on sõsarlaevadega.

Ormsö 45-meetrine korpus on tehtud Riia laevatehases terasest ja toodud Saaremaale, kus paigaldati alumiiniumist pealiskere. Täpselt samamoodi tehakse valmis ka Kihnu Virve. Veel selle aasta numbri sees peaks Nasvale jõudma ka Kihnu praami korpus.

Teraskorpusi Nasva tootmishallis teha ei saa ega tohi, sest alumiiniumit ja terast ei saa koos töödelda. Piisab imepeenest terasepurust, et see seguneks alumiiniumiga ja paneks tolle terase kombel roostetama.

Ormsö pardal on töötegijaid hulgi - kes keevitavad detaile, kes paigaldavad hõbedaselt läikivat isolatsiooni. Veetakse sadu kilomeetreid elektrikaableid, paigaldatud on juba peamasin ja paika sätitakse elektrikilpe. Laeva reisjate mugavuseks on seal isegi liftid, mis autodekilt salongi viivad.

Laeva autodekk on üsnagi avar ja nagu Baltic Workboatsi (BWB) juhatuse esimees Margus Vanaselja pakub, suudavad nende meistrid hankega nõutud 22 autokoha asemel ruumi tekitada lausa 30 sõiduautole. Üks lisarida tekib siis, kui meistrid suudavad kõiki turva- ja ohutusnõudeid järgides kõik seadmed ruumisäästlikult paika panna.

Laeva kaptenisillas pakuvad lõbu sildid "ahter" ja "vöör", mis on kinnitatud seinal olevatele seadmetele. Kuna laev on ühtviisi juhitav mõlematpidi ja kapten peab end kahe joysticku vahel vaid ringi keerama, on siiski ehitajate jaoks laeva nina ja taguots igaks juhuks ära märgistatud, et need seadmete ja juhtmete paigaldamisel segi ei läheks.

Lisaks parvlaevadele on praegu töös üks Eesti Lootsile mõeldud uut tüüpi 20 meetrine lainet läbistava vööriga lootsikaater, mille juhtimissillas suurel kiirusel enam ei vibreeri ega raputa, nagu varasematel, sest terve kabiin seisab amortidel. Ka müratase jääb üle 30-sõlmelise kiirusega sõitva aluse sillas alla 65 detsibelli, mida võib võrrelda sõiduauto kabiiniga.

Lõpetamisel on ka kuus Kasahstani minevat dessantlaeva kujuga ning madala süvisega õlitõrjelaeva, mida ehitatakse sealse naftatööstuse tarbeks. Kolm neist on juba proovisõidu ootuses vees, nagu ka Belgiasse minev lootsikaater.

Kõige suurem siseruumides ehitamisel olev alus on Leedu piirivalve patrull-laev, millel pikkust 27 meetrit.

Tehase üks huvitavamaid tööpinke on CNC kompuuterjuhitav lõikuspink, mis lõikab viiel teljel kahe lõikepeaga arvutisse sisestatud jooniste järgi alumiiniumist välja kolmemõõtmelised detailid. Seade vahetab ise oma lõikepea otsas vastavalt vajadusele tööriistu. Kui vaja, saab see lõikepink graveerida imepeenikest kirja ja pilte. Näiteks markeerib seade ise numbritega kõik detaiid, mis ta valmistab.