Foto: Jack Devant
Õhtuleht.ee 27. oktoober 2014 07:00
"See on nii geniaalne muusika ja kindlasti oli tegu ka minu edevusega, et tahan ennast suhestada selle muusikaga, aga kust ma tean? Kõiki asju ei saa ega pole vajagi põhjendada," lausub lavastaja-koreograaf Teet Kask, miks ta oma autoriballeti "GO – mäng kahele" tarbeks kasutas kümmet Lepo Sumera teost.

Laupäeval Vanemuise väikeses majas esietendunud ballett "GO – mäng kahele" on ballett üheteistkümnele balletiartistile, kasutades impulsina go – iidse Hiina lauamängu – reegleid ja mängutaktikaid. Kask on lavastamisel aluseks võtnud enda loodud meetodi "Tantsija kui meetod", mille tulemuseks on originaalne, tantsija individuaalsust arvestav ja arendav koreograafia. "See võtab küll aega, tantsijad ei saa alguses aru, mida nendega tehakse, aga see on nii tõhus," kõneleb Kask. "Ma ei jõudnud nendega sinna punktigi, et Lepo Sumera muusika on tantsijale raske. Muidugi ma ei teadnud, kuidas see vormuma hakkab, aga see ongi huvitav."

Peale Sumera muusika on Kask toetunud intellektuaalsele lauamängule go, mis tema sõnul on harmooniakunst, mille kõrgemaks astmeks on mängija tahtlikult endale loodud napp kaotus ning partnerile kingitud võiduvõimalus. Go printsiibi kaasamine lavastusse tekkis mul kuulates Sumera muusikat, mis on mänguline, mitmekihiline ja väljendusrikas.

God ja Sumera muusikat ühendab seegi, et mõlemast naudingu saamine eeldab täielikku tähelepanu ja kohalolekut." Lavastuse muusikajuht on Erki Pehk, kelle dirigeerimisel kannab Vanemuise sümfooniaorkester koos solistidega ette kümme Sumera teost. Lavastuse kunstnik on Madis Nurms ja valguskujundaja Trui Malten Hollandist. Peale tantsijate on laval Lepo Sumera tütred – pianist Kadri-Ann ja viiulisolist Eva-Maria.