JUMALAGA, TARMO LEINTAMM: Dirigent, koomik ja poliitik Tarmo Leinatamm suri esmaspäeva õhtul 57-aastasena. Leinatamme ärasaatmine toimub esmaspäeval, 20. oktoobril kell 14.00 Tartus, Vanemuise teatri suures majas.Foto: KRISTO NURMIS
Inimesed
15. oktoober 2014, 07:00

Evelin Võigemast: Aitäh, Tarmo, et sa suhtusid muusikasse, töösse ja elusse ilusa kirglikkusega!

Pühapäeval suri dirigent, koomik ja poliitik Tarmo Leinatamm (2. september 1957. – 13. oktoober 2014)

"Aitäh, Tarmo, et sa olid proovides mu vastu aus, halastamatu, konkreetne ja nõudlik," ütleb Evelin Võigemast, näitlejanna, kes mängib praegu Andrew Lloyd Webberi muusikalis "Evita" nimiosa. Esmaspäeva õhtul 57-aastasena meie seast lahkunud Tarmo Leinatamm oli selle lavateose muusikajuht ja dirigent.

"Aitäh, et sinu märkused olid koheselt täidetavad. Aitäh, et sa suhtusid muusikasse, töösse ja elusse ilusa kirglikkusega," tänab Evelin Võigemast dirigent Tarmo Leinatamme koos loodud rolli eest.

Täpselt samal moel kui Evelin Võigemast, kirjeldab Tarmo Leinatamme ka Paavo Nõgene, Vanemuise teatri menukate muusikalide produtsent, praegune kultuuriministeeriumi kantsler:

"Tarmo oli fantastiline muusik. Ta oli Eesti parim muusikalidirigent, kelle tunnetus selles žanris oli unikaalne. Tarmo panus sellesse, et Eesti muusikal jõuaks maailma tipptasemele, on hindamatu. Suuresti tänu Tarmo armastuse ja pühendumusega tehtud tööle on Eesti lavadel nähtud palju häid muusikale."

Andis nõu, ei häbenenud oma arvamust

"Tarmo oli sõber, üks vähestest," lausub Nõgene. "Tema terav ja maitsekas huumorisoon oli oodatud igas seltskonnas, kuid selle kõige taga peitus väga suur süda. Ta aitas, andis nõu, ei häbenenud oma arvamust. Selline oli ta sõbrana, kolleegina, parlamendipoliitikuna."

Koit Toome sõnab, et Tarmo Leinatamm oli tema jaoks vaieldamatult tähelepanuväärne inimene.

"Kõige elurõõmsam ja muhedam dirigent, keda ma kohanud olen," kõneleb Koit. "Temaga oli tore. Töö käis läbi huumoriprisma. Kõik artistid ootasid koostööd temaga. Lauljatel oli temaga laval turvaline olla."

Enamgi veel – Koidu meelest suutis Leinatamm murda jää artistide ja orkestri vahel nii, et lõpuks olid kõik õnnelikud. Ka sel suvel, kui käisid "Ooperifantoomi" proovid – kus Tarmo Leinatamm enam osaleda ei suutnud –, hoidis trupp kokku ning lootis salamisi, et dirigent tõvevoodist tõuseb.

"Tegime talle proovist video, et ta vaataks, kuidas läheb," kõneleb Koit. "Juulikuus tegi ta loetud päevad meiega proovegi, kuid oli näha, et ta ei suuda ega jaksa." "Ooperifantoomi" esietendusele 4. oktoobril Leinatamm ei jõudnud. Jõudu enam polnud.

"Eks me aimasime et me enam ei kohtu."

"Tarmo oli erakordselt hea huumorimeelega," kordab Koit. "Tal oli huumor peas ja meeltes kogu aeg olemas. Ta oli lõpuni ikka seesama Tarmo."

Ain Mäeots, lavastaja, kes on Leinatammega koos teinud hulga teatritükke, möönab, et huumorisoonega oli dirigendil tõesti kõik hästi, aga proovides töötas mees ilma igasuguse naljata.

"Ma ei ole teravamat inimest kohanud kui tema. Tarmo lähenes tööle kui arst ja kasutas ka meditsiinilisi termineid," ütleb Mäeots, et Kreisiraadio-mees Leinatamm kehastas muusikalavastuse proovis hoopis teist tegelast.

"Tema töömeetod oli vastupidine tema kuvandiga. See oli kuiv ja kõva töö. Me kutsusime teda härra doktoriks. Ta tegi lihtsalt perfektset tööd. Nagu täppisteadlane."

Ka Ain Mäeots on seda meelt, et just Leinatamm viis Eesti muusikalilavastused maailmatasemele.

"Iga artisti jaoks oli alati tore, kuidas Tarmo orkestriaugust kaasa elas. See oli lapselik rõõm. Tarmot, kel oli näol nii tobe naeratus, võiski vaatama jääda," meenutab dirigenti Lauri Liiv, muusikalilaval kasvanud artist.

Ta tõdeb kurvalt, et Leinatamme murdumine polnud kellelegi uudis.

"Eks me kõik aimasime, et ilmselt me rohkem ei kohtu," kirjeldab Lauri "Ooperifantoomi" prooviperioodi, mil Leinatmm enam dirigendipulti ei tõusnud. Kontrolletendust nägi Leinatamm DVDlt, mis talle haiglasse saadeti.

"See on nii nukker," tõdeb Lauri. "Teisalt on mul hea meel, et ta nägi etenduse ikkagi ära ning sai selle saatel rahulikult lahkuda."