HÄMMING: Anni, kes varemgi internetist tooteid tellinud, sattus sel nädalal olukorda, kus temale kuuluva firma kaardiga oli tehtud paari tuhande euro suurune tellimus Inglismaalt. Pangast öeldi, et asja uurimine võtab kolm kuud aega, kuid Anni otsustas asja ise käsile võtta ning sai raha tagasi päevaga.Foto: TEET MALSROOS
Inimesed
11. oktoober 2014, 10:00

Anni Rahula langes pettuse ohvriks: oleksin mitmest tuhandest ilma jäänud! (38)

"Kontrollisin firma pangakontol, kas oodatud laekumised on toimunud ja avastasin, et raha on hoopis tunduvalt vähemaks jäänud. Lähemal uurimisel selgus, et kusagile Inglismaale on broneeritud ja peagi jalga laskmas paar tuhat eurot," räägib Anni Rahula, kes langes internetis kaardiga makstes pettuse ohvriks.

Anni hoiatab oma Facebooki kontol inimesi, kui internetis kaardiga maksta, siis tasuks seda teha sellisega, kus väga palju raha peal pole. Anni teeb abikaasa Tomiga kahasse loodud firma tarbeks kuu jooksul tihti suuremaid ja väiksemaid oste. Sel nädalal tabas teda aga korralik õppetund.

"Tellisin kolmapäeva hommikul korralikust Inglismaa firmast toote. Järgmisel päeval avastasin, et raha on tunduvalt vähemaks jäänud. Ma ei osanud sellist asja oodata – on ju küll räägitud, et internetis pole turvaline ostelda ja seetõttu olen alati tellinud asju turvalistelt lehekülgedelt. Minule oli see täiesti hämmastav!"

Anni helistas kohe panka ja lasi kaardi sulgeda. Siis jooksis ummisjalu pangakontorisse, et allkirjastada avaldus, mis ütleb, et tegu on valemaksega ja tema pole seda sooritanud. "Nad ütlesid ka, et see broneeritud raha võib maha minna."

Hakkas ise petturi jälgi ajama

Pangast öeldi Annile, et mõnel tema kasutatud veebilehel võis olla häkker, kes tema kaardi andmeid kopeeris ning raha tagasisaamine võib võtta aega kolm kuud. Samuti öeldi pangast, et neil pole statistikat selle kohta, kui paljudel inimestel oma raha tagasi õnnestub saada.

"Mul läksid silmad suureks, kui sain teada, et midagi ei toimu!"

Südikas naine asja siiski niisama ei jätnud. Anni kiirustas koju, vaatas pangast firma nime, kuhu makse oli läinud, otsis internetist nende andmed ja helistas Inglismaale. "Õnneks vastas väga meeldiv naisterahvas. Alguses nad ei leidnud üldse mu tellimust üles, kuna naine vaatas vale kuupäeva ja ütles, et sellist tehingut pole olnud," räägib Anni ja ütleb, et poest küsiti ka tema krediitkaardi numbrit, mida ta ei teadnud.

"Olin kaardi panka ära andnud. Ma arvutasin summa enam-vähem naeltesse ja siis ta nägi, et eelmisel päeval oli olnud suurem makse. Küsisin huvi pärast, millele ma siis väidetavalt raha kulutanud olen ja selgus, et olen tellinud üle kahe tuhande euro eest juuksuritoole ühte Inglismaa linnakesse."

Õnneks oli poes selle inimese telefoninumber, kes tellimuse tegelikult tegi. Müüja võttis härrasmehega ühendust, kes raius nagu rauda, et tema kaart ei saa kuuluda mingile Eesti naisele ja nõudis, et kaup siiski kohale viidaks.

"Väga napilt läks, nad oleksid pidanud eile hommikul kauba kohale viima ja siis poleks raha enam nii kergelt tagasi saanud."

Eile hommikuks oli raha Anni kontol tagasi.

Anni arvab, et vast ei olnud varas just kõige taibukam, kui andis poele oma telefoninumbri ja aadressi, kuhu kaup viia, kuid tõdeb, et needki andmed võisid olla valed.

"Ta võib ju öelda, et tooge sellele aadressile, laseb kauba suvalise salongi ees maha laadida ja ütleb, et teeb edasi ise. Siis aga tõstab toolid oma masina peale ja sõidab kuhugi mujale."

Lõpp hea, kõik hea, kuid Anni sõnul päris nii ei tohiks küll olla, et iga suvaline tüüp sinu kontolt sellise summa võtab ning tagasisaamine omakorda mitu kuud kestab. "Ma ei ole panga peale pahane, aga minu seisukoht on, et sellised asjad võiksid küll kiiremini käia."

Anni ütleb, et uurib kindlasti, mida ta saaks teha, et vargale märk külge jääks.

"Ma ise ju ei lähe tal Inglismaal käsi raudu panema, kuid sellesse ma usun küll, et ehk ta kuskil käeluu murrab ja karma teda karistab."

Pank: andsime kliendile esialgse hinnangu

"Tänapäevases e-maailmas võivad sellised asjad juhtuda üsna hõlpsasti. Kuidas konkreetselt selle kliendiga nii juhtus, on väga raske öelda," ütleb Swedbanki pressiesindaja Mart Siilivask vastuseks küsimusele, kuidas selline pettus võis aset leida.

Siilivask ütleb, et iga vaidlustamine on panga jaoks prioriteetne ning kõigega tegeletakse nii kiiresti, kui see asjaolusid arvestades võimalik on.

"Pank lahendab kaarditehingute vaidlustamisi järgides rahvusvaheliste kaardiorganisatsioonide kehtestatud reegleid. Reeglite järgi on igal vaidlustamisel/tagasinõudel oma lahendamistähtaeg ning kanalid, mille kaudu selliseid asju aetakse. Tuginedes sellele anti kliendile ka esialgne hinnang, kui kaua selline vaidlustamise menetlemine võib aega võtta," selgitab ta, miks Annile öeldi, et menetlus võib võtta aega kolm kuud.

Mida siis sellises olukorras teha? Swedbanki kodulehel on kirjas, et juhul, kui inimene kahtlustab, et tema kaardiga on tehtud tehinguid, mida ta ise ei ole sooritatud, tuleks kaart kohe sulgeda.

Kui internetist ostetud kaup ei vasta nõuetele, tuleks pöörduda kaupmehe poole. Kui inimene on kaardiandmed ise kuhugi edastanud ja enam teenust ei soovi, tuleb see ise lõpetada, vastasel juhul juba tehtud tehingute eest raha tagasi ei saa.

Kui on kasutatud rendiautot, võivad kaardilt olla maha võetud näiteks liiklustrahv või autole tekitatud kahju.

Siilivaski sõnul tuleb selliste olukordade ennetamiseks olla tähelepanelik, kuid see ei anna muidugi sajaprotsendilist garantiid.

Kaardi turvalisemaks muutmiseks saab sellele kehtestada kasutuslimiidid, sularaha võttes tuleks oma PIN-koodi varjata ning internetis tuleks oste teha vaid turvalistelt veebilehtedelt.